• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71627
+
-

افزایش دوباره قیمت مرغ در مرکزی

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان: گرم شدن هوا سبب کاهش عرضه در بازار و افزایش قیمت مرغ شده است

بازار
افزایش دوباره قیمت مرغ در مرکزی


مریم جباری| اراک- خبرنگار :


 افزایش قیمت مرغ در چند ماه گذشته یکی از مواردی است که نارضایتی شهروندان را به همراه داشته، چراکه این جهش ناگهانی قیمت، قدرت خرید بسیاری از افراد جامعه را کاهش داده است.

این در حالی است که در تأمین نهاده و دارو هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و نهاده‌ها با قیمت مصوب دولتی به دست تولیدکنندگان می‌رسد، اما تولید مرغ در استان کاهش داشته است. بر این اساس، زمانی که عرضه کاهش پیدا کند، افزایش ناگهانی قیمت را نیز شاهد خواهیم بود.

در این زمینه متولیان این بخش با بیان این‌که فصل گرما و کاهش جوجه‌‌ریزی توسط مرغداران موجب کاهش عرضه مرغ به بازار شده است افزایش تقاضا را دلیل جهش ناگهانی قیمت مرغ می‌دانند. البته می‌گویند که در ماه‌های آینده و با افزایش جوجه‌ریزی، کاهش قیمت در این بخش را شاهد خواهیم بود.

در حقیقت می‌توان علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را تولید نکردن مرغ و کاهش جوجه‌‌ریزی توسط مرغداران بیان کرد که در این مورد باید مسئولان تدارکات لازم را در نظر می‌گرفتند و با توجه به این موضوع که هر سال شاهد آن هستیم با ذخیره‌سازی مرغ و توزیع به موقع جلوی التهاب بازار را می‌گرفتند.


حذف مرغ از سبد خانوار به دلیل افزایش قیمت

یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: این‌که قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش چشمگیری پیدا کرد برای خانواده‌هایی که از درآمد پایینی برخوردار هستند مشکل‌ساز شد و با توجه به این وضعیت کم‌کم مرغ نیز باید از سبد خانوارهای قشر ضعیف حذف شود.

«لیلا مشهدی» بیان می‌کند: در چند ماه اخیر هر روز شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم و حتی بعضی از عرضه‌کنندگان مرغ نیز این هشدار را می‌دهند که قیمت مرغ از این هم بالاتر خواهد رفت که اگر این گونه شود، نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: این در حالی است که هیچ کدام از مسئولان در مقابل گران شدن قیمت مرغ عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند.


کاهش توان خرید قشر متوسط جامعه با افزایش قیمت مرغ

شهروند دیگری با اشاره به قیمت سرسام‌آور گوشت قرمز می‌گوید: ستاد تنظیم بازار استان و مسئولان مربوطه باید تدبیری را برای کاهش قیمت مرغ در استان اتخاذ کنند تا ما بتوانیم حداقل مصرف مرغ را داشته باشیم.
«مرجان امیری» بیان می‌کند: با درآمدهای کم و افزایش قیمت‌ها توان خرید گوشت قرمز را نداریم و اگر افزایش قیمت مرغ هم ادامه داشته باشد توان خرید مرغ را نیز از دست خواهیم داد.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از مواد پروتئینی و گوشتی حداقل ماهی یک بار برای فرزندان ما لازم است که با شرایط ایجاد شده و افزایش قیمت مرغ مصرف یک بار در ماه هم باید حذف کنیم.


تعدیل در قیمت مرغ تا ماه آینده

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان این‌که هیچ مشکلی در تأمین نهاده وجود ندارد می‌گوید: نهاده با ارز 4200 تومان وارد و با نرخ مصوب دولتی به دست تولیدکننده می‌رسد و این مسأله دلیل افزایش قیمت مرغ نیست.
«مجید آذر» بیان می‌کند: گرم شدن هوا سبب کاهش عرضه در بازار و افزایش قیمت مرغ شده است. زیرا در این فصل با توجه به این‌که جوجه‌‌ریزی توسط تولیدکنندگان کاهش پیدا می‌کند این معضل و مشکل هر سال وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: علت کاهش جوجه‌‌ریزی توسط تولیدکننده در فصل گرما هم تلفات در این بخش است. بنابراین تعداد زیادی از تولیدکنندگان مرغ در این فصل جوجه‌‌ریزی را انجام نمی‌دهند.

 معاون امور دام جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: با پایان فصل گرما جوجه‌‌ریزی افزایش خواهد داشت و همین مسأله ورود مرغ به بازار مصرف را افزایش و تقاضا را کاهش می‌دهد و تا یک ماه آینده قیمت مرغ تعدیل خواهد شد.


نبود نهاده علت افزایش قیمت مرغ نیست

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مرکزی نیز در این مورد می‌گوید: شرایط آب و هوایی و گرمای هوا و همچنین کاهش تولید توسط تولیدکننده سبب جهش ناگهانی قیمت مرغ شده است. زیرا تولیدکنندگان به دلیل احتمال تلفات و ضرر و زیان ناشی از آن در این فصل جوجه‌‌ریزی را انجام نمی‌دهند.

«محمود نعمتی» بیان می‌کند: در تأمین نهاده هیچ مشکلی وجود ندارد. حتی به دلیل کاهش عرضه و تولید توسط برخی از تولیدکنندگان قیمت نهاده‌ها کاهش هم داشته است.
وی ادامه می‌دهد: در این فصل به دلیل این‌که ریسک خطر و مرگ و میر بالاست بیشتر مرغداران این یک ماه را تولید نمی‌کنند، اما از 45 روز آینده دوباره جوجه‌‌ریزی شروع می‌شود که همین مسأله کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مرکزی می‌افزاید: مرغ ‌اکنون با قیمت 14 هزار تومان یا 14 هزار و 100 تومان در بازار عرضه می‌شود که با افزایش جوجه‌‌ریزی در یک یا 2 ماه آینده افزایش عرضه و کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.


کاهش قیمت مرغ با افزایش عرضه 

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی اراک با اشاره به این‌که استان مرکزی یکی از استان‌های تولیدکننده مرغ است و مازاد نیاز نیز دارد می‌گوید: در این موقع از سال و فصل گرما به دلیل این‌که جوجه‌‌ریزی توسط تولیدکنندگان و مرغداران کاهش پیدا می‌کند عرضه نیز کم می‌شود و شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم.

«قدرت الله مهاجرانی» بیان می‌کند: با برگزاری جلسه‌های ستاد تنظیم بازار و عزمی که مسئولان استانی برای کاهش قیمت‌ها دارند نهاده دامی به دست تولیدکنندگان رسیده و رقابت سالم نیز بین کشتارگاه‌های مرغ استان ایجاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: در یک مقطع زمانی اگر جلوی قیمت مرغ توسط مسئولان و اعضای این ستاد گرفته نشده بود، ‌اکنون قیمت مرغ تا 16 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده بود، اما قیمت مرغ در حال حاضر ثابت است.رئیس اتحادیه مواد پروتئینی اراک می‌افزاید: مرغ به قیمت 13 هزار و 500 تومان به واحدهای فروش مرغ عرضه می‌شود و فروشندگان با 500 تومان سود مرغ را به مشتریان عرضه می‌کنند.

 البته تعدادی از فروشندگان برای این‌که بتوانند فروش داشته باشند سود کمتری از مشتریان دریافت می‌کنند.مهاجرانی اظهار می‌کند: در ماه‌های آینده اگر همین عزم بین مسئولان استانی و ستاد تنظیم بازار وجود داشته باشد و نهاده‌ها و دارو نیز تأمین شود، جوجه‌‌ریزی افزایش پیدا می‌کند و شاهد کاهش قیمت مرغ در استان خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید