• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70888
+
-

رواج قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی

لوازم خانگی قاچاق از طریق پیامک و با پشتیبانی بیمه و باربری‌ها، آزادانه در بازار عرضه می‌شود

بازار
رواج قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی


سهل انگاری در برخورد با قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی موجب افزایش آزادانه سهم بازار و رشد 30 درصدی قاچاق این اقلام در2سال گذشته شده است.

به گزارش همشهری، خروج شرکای کره‌ای از صنعت لوازم خانگی موجب کمبود شدید لوازم خانگی و قطعات، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رشد هزینه ارائه خدمات پس ازفروش به مشتریان شده، همزمان انواع لوازم خانگی قاچاق از غرب و جنوب کشور راهی بازار شده و از طریق تبلیغات فضای مجازی یا ارسال پیامک‌ها به مشتریان عرضه می‌شود. رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در پاسخ به همشهری در مورد عرضه آزادانه و افزایش سهم محصولات قاچاق از بازار ایران، گفت: سهل‌انگاری در برخورد با لوازم خانگی قاچاق موجب شده، در شرایطی که تولید‌کنندگان داخلی به‌دنبال داخلی‌سازی‌ قطعات برای تامین نیاز بازار هستند، افزایش سهم بازار محصولات قاچاق و چانه زنی برخی برندها با وزارت صنعت برای واردات محصولات آماده مونتاژ را شاهد باشیم.

محمد رضا دیانی با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی در دوره‌ای کنترل شده بود، افزود: متأسفانه اکنون قاچاق لوازم خانگی خیلی راحت از طریق تبلیغات فضای مجازی یا ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به مشتریان و با بیمه و باربری‌های رسمی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. همچنین لوازم خانگی قاچاق به‌صورت آزادانه در فروشگاه‌های مولتی برند(عرضه‌کننده محصولات برندهای مختلف) بدون هیچ نظارتی به فروش می‌رسد. او با بیان اینکه در مقایسه با 2سال گذشته قاچاق لوازم خانگی ۳۰ درصد افزایش یافته، افزود: این موضوع ناشی از رشد قاچاق سازمان یافته یا کوله بری این محصولات از مرزهای مختلف کشور بوده است. هم‌اکنون توانایی ساخت تمامی قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارد و نیازی به واردات این محصولات نداریم.اگر کره ای‌ها نیز قطعات تولید برخی محصولات خانگی را به ایران ندهند به‌طور قطع نمی‌تواند به توقف تولید این صنعت منجر شود.

چانه‌زنی برای واردات لوازم خانگی
رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به جزئیات برگزاری جلسه مقابله با تحریم‌های این صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت که بر مبنای آن درخواست صدور مجوز واردات لوازم خانگی به‌صورت SKD به وزیر صمت ارائه شده، گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی با ۲۰ درصد ظرفیت مشغول به‌کار هستند و اگر حدود 4هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد نیاز آنها تامین شود، قادر هستند در مدت3‌ماه، ظرفیت تولید را به ۵۰ درصد افزایش داده و کل نیاز بازار داخلی را تأمین کنند.

دیانی با بیان اینکه به موازات تعیین سرمایه در گردش می‌توان کارت اعتباری خرید به مشتریان اعطا کرد تا تولیدکنندگان بتوانند وام دریافتی از دولت را بازپرداخت کنند، افزود: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت صنعت برای مبارزه با تحریم برگزار شده اما خبرها حاکی از آن است که نمایندگان برخی برندهای حاضر در این جلسه، نامه‌ای را برای صدور مجوز واردات لوازم خانگی به‌صورت SKD به وزیر صنعت داده‌اند، اما وزیر هنوز این نامه را امضا نکرده است.

ضربه به روند داخلی‌سازی‌ قطعات

رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت: تلاش برای واردات قطعات مونتاژی لوازم خانگی در حالی است که روند داخلی‌سازی‌ این قطعات شروع شده و حتی با برخی قطعه‌سازان خودرو برای تولید کندانسور یخچال به توافق رسیده‌ایم، قطعاتی که در سال‌های قبل تولید آن توجیه اقتصادی نداشت اما اکنون با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های انتقال مالی به سمت داخلی‌سازی آن رفته و در این زمینه سرمایه‌‌گذاری‌شده است. دیانی افزود: هیچ مانع تکنولوژیک در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد و حتی مواداولیه را نیز می‌توان در داخل تولید یا با دور زدن تحریم‌ها تامین کرد. او افزود: به دولت اعلام کردیم سرمایه در گردش لوازم خانگی را تامین کنند و سپس ما می‌توانیم با رسیدن به تولید انبوه 20درصد قیمت لوازم خانگی را کاهش دهیم و نسبت به مشابه خارجی آن 40درصد. اکنون کارخانه‌های لوازم خانگی با 20درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند که با تزریق 4هزار میلیارد تومان این عدد به 60درصد خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید