• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70411
+
-

تولد دوباره«شاه قاسم»

سد شاه قاسم به دلیل کاهش چشمگیر بارش ها حدود 6 سال بی آب بود

کشاورزی
تولد دوباره«شاه قاسم»

سد خاکی شاه قاسم در نزدیکی یاسوج که چند سالی آبی برای کشاورزی در آن وجود نداشت، به برکت بارش‌های امسال پرآب شد و هم‌اکنون بیش از 1500هکتار زمین پایین‌دست آن زیر کشت محصول رفته است. 

به گزارش ایرنا، مردم روستاهای اطراف شهر یاسوج که بسیاری از آنان کشاورز هستند، تا 7 سال پیش از آب این سد استفاده می‌کردند، اما در سال‌های اخیر خشکسالی کم‌سابقه سبب کاهش چشمگیر آب سد و حتی خشکی آن شده بود.


پایان 6سال کم‌آبی

این سد به دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها حدود ۶ سال، آبی برای کشاورزان در خود ذخیره نداشت.  در این سال‌ها همواره کشاورزان از کمبود آب و خشک شدن محصولات خود گلایه‌‌مند بودند.

یکی از کشاورزان این منطقه می‌گوید: سال گذشته 4 هکتار باغ سیب و هلو داشتم که به دلیل خشکسالی و بی‌رونقی سد شاه قاسم محصولی از آن برداشت نمی‌کردم و تنها توانستم درختان را زنده نگه دارم. سال آبی زراعی جاری همه‌چیز را دگرگون کرد. بر اساس آمار هواشناسی، میانگین بلندمدت بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد ۵۲۸ میلی‌متر بود، در حالی که میانگین بارش باران از ابتدای مهر ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ به 3/882 میلی‌متر رسید.

میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان ۱۰۲ میلی‌متر باران اعلام شد که حکایت از افزایش بیش از 8 برابری نسبت به سال زراعی قبل دارد. میانگین میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۸ در این استان 3/882 میلی‌متر گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۷۸۰ میلی‌متر افزایش یافت. 

میزان بارش باران ثبت‌شده در ایستگاه‌های هواشناسی این استان از ابتدای مهر تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در یاسوج ۱۲۲۱.۶ میلی‌متر، سی‌سخت 7/1090، دهدشت 7/840، دوگنبدان 7/668، لیکک 7/710 و امام‌زاده جعفر 6/761 میلی‌متر بوده است. این بارش‌ها سبب شد برکت دوباره از سد شاه قاسم سرریز کند و دنیای پایین‌دست از نو زنده شود.


آب در راه زمین‌های کشاورزی

این بارش‌ها سبب ذخیره آب چشمگیر در این سد و آزادسازی آن به سمت زمین‌های کشاورزی پایین‌دست بود، به گونه‌ای که ترک‌های ایجادشده در خاک این منطقه التیام یافت. یک کشاورز روستای موردراز در مورد شهر یاسوج می‌گوید: سال‌های گذشته خشکسالی بود و کشاورزان رغبتی برای کار نداشتند، اما امسال شرایط متفاوت شده است و جوانان به زمین‌ها برگشته‌اند.

کشاورزی که در این منطقه اقدام به کشت لوبیا کرده است و از این وضعیت راضی است می‌گوید: اگرچه وضعیت آب بهبود یافته است، ما همچنان باید در مصرف آن صرفه‌جو و حساس باشیم. وی می‌گوید: کشاورزان باید با روش‌های غرقابی در این منطقه خداحافظی کنند تا همچنان سد شاه قاسم برکت داشته باشد.


بهره‌مندی 1500 هکتار زمین از آب سد 

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: گندم، جو، انواع حبوبات و برنج از جمله محصولاتی است که در زمین‌های پایین‌دست این سد کشت می‌شود و علاوه بر آن، باغ‌های زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که از آب سد بهره‌‌مند هستند. به گفته «علی داوودی»، حدود 1500 هکتار زمین از آب این سد بهره‌‌مند هستند.

این سد علاوه بر کشاورزی، به گردشگری این منطقه هم رونق داده است و بسیاری از خانواده‌ها اوقات فراغت خود را در ساحل این سد سپری می‌کنند. یکی از مردم شهر یاسوج که با خانواده خود به منطقه گردشگری اطراف سد شاه قاسم آمده است، می‌گوید: این سد زنده شده است و مردم می‌توانند از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

یکی دیگر از آنان می‌گوید: من چند سال پیش، برای گردشگری به این منطقه آمده بودم که به دلیلی خشکی سد از آن لذتی نبردم، اما امسال با بهبود شرایط، زیبایی سد برگشته است. سد شاه قاسم اگرچه امسال از نو زنده شد و کشاورزان را خوشحال کرد، نباید فراموش کرد امکان دارد سال آینده بارش‌های امسال نباشد و بهترین راه‌حل برای چالش آب همچنان صرفه‌جویی است.

سد شاه قاسم یکی از سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و در 5 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است. جنس این سد خاکی است، با ارتفاع ۴۷‌ متر از پی و طول تاج ۲۲۰‌ متر که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده بود.

حجم مخزن این سد ۹ میلیون ‌متر مکعب است که امسال پس از سال‌های زیادی مخزن آن پر شد و آب آن سرریز کرد. روستاهای علی‌آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین‌دست این سد قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید