• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69968
+
-

پروژه مهر ۹۸ در خدمت توسعه عدالت آموزشی

کیفیت‌بخشی، ارتقای عدالت آموزشی و تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس، از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای پروژه مهر در مدارس است

آموزش
پروژه مهر ۹۸ در خدمت توسعه عدالت آموزشی

پروژه مهر یک پروژه ملی به شمار می‌آید و اجرای مناسب این پروژه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی البرز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه خروجی اجرای صحیح این طرح در تقویت روحیه دانش‌‌آموزان و تحول در نگرش آنها تاثیر بسیار زیادی دارد.
به گزارش ایرنا، البرز دارای جمعیت دانش‌آموزی بالایی نسبت به بسیاری از استان‌های کشور است که هر ساله مهرماه به دلیل مهاجرت با افزایش جمعیت دانش‌آموزی حداقل ۱۲ هزار نفر روبه‌رو می‌شود، لذا فراهم کردن بستر مناسب برای استقبال از دانش‌آموزان استان در آغاز سال تحصیلی نیازمند برنامه‌ای مدون همچون پروژه مهر است.
استان البرز متراکم‌ترین کلاس‌های درس را نسبت به سایر استان‌های کشور حتی تهران را دارد و همچنین بیشترین مدارس دونوبته کشور در این استان فعال است.

کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی به‌خصوص در دوره ابتدایی چالش‌های اصلی آموزش و پرورش البرز را در بخش سازماندهی دانش‌آموزان و معلمان در استان تشکیل می‌دهد.
با توجه به وقوع سیل فروردین امسال در تعدادی از استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت دانش‌آموزی البرز در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به بالای ۱۵ هزار نفر برسد.
در سال‌های اخیر دولت و خیرین نیک‌اندیش گام‌های مهمی در زمینه تامین فضا‌های آموزشی در البرز برداشته‌اند، اما به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌ها در این حوزه، مدیران آموزش و پرورش البرز هر سال با مشکلات مختلفی برای ساماندهی مدارس در سال جدید روبه‌رو می‌شوند.
البرز با ۴۶۰ هزار دانش‌آموز، جمعیت دانش‌آموزی بالایی نسبت به ۱۷ استان کشور دارد و حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز خارجی که بیشتر افغانستانی هستند در مدارس البرز تحصیل می‌کنند.


پروژه مهر و عدالت آموزشی

سرپرست آموزش متوسطه و دبیر پروژه مهر اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: فرایند پروژه مهر ۹۸ با هدف تمهید مقدمات لازم برای شروع باشکوه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و ایجاد زیرساخت‌های لازم آموزشی و تربیتی در استان اجرا شده است.
«مهریار کرمی» بیان کرد: پروژه مهر ۹۸ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مهم البرز است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد و توسعه عدالت آموزشی در استان داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که کیفیت‌بخشی، ارتقای عدالت آموزشی و تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس، از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای پروژه مهر در مدارس است، خاطرنشان کرد: کیفیت‌‌بخشی آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی در این طرح نیاز به توجه ویژه دارد.
وی گفت: اجرای مطلوب و ایجاد فضایی بانشاط در مدارس البرز یکی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش البرز در قالب پروژه مهر ۹۸ است.

دبیر پروژه مهر اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه مهر به منظور ایجاد هماهنگی‌ها و تصمیم‌سازی‌های درست و بهینه برای بازگشایی مدارس از نیمه خرداد ۹۸ در البرز عملیاتی شد، به گونه‌ای که شیوه‌نامه این پروژه مهم با رویکرد نظام مدرسه‌محوری به مدارس استان ارسال شد.
وی تصریح کرد: پروژه مهر با 5 هدف که شامل بهینه‌سازی عملکرد نیروی انسانی، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی، احصای دقیق موانع و آسیب‌های موجود در حوزه‌های گوناگون، اجرای برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده در فرایند آموزشی و تربیتی و استفاده بهینه از فرصت‌هاست در مدارس البرز کلید خورده است.
کرمی با بیان این‌که برنامه‌‌ریزی برای یک سال تحصیلی هدفمند و کارآمد در عرصه آموزشی و تربیتی در قالب پروژه مهر انجام می‌شود، افزود: برنامه‌های راهبردی این طرح در قالب 5 کمیته تخصصی اجرایی می‌شود.

سرپرست آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز، پروژه مهر را یک فرایند به‌هم‌پیوسته در بخش اداری، مالی، آموزشی، فرهنگی و خدماتی در استان دانست و عنوان کرد: در این پروژه ملی نباید کوتاهی داشته باشیم و آن را به نحو احسن اجرا کنیم.
کرمی با اشاره به این‌که پروژه مهر فرایندی است که هر ساله با دستورالعمل ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود، افزود: این طرح با هدف برنامه‌محوری فعالیت‌ها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب و تمهید سازوکار لازم برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس در امر تعلیم و تربیت در سطح ملی اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: برای اجرای شاخص‌های این پروژه مهم از نظر کیفی نیاز به همدلی، همراهی، پشتکار و همکاری همه همکاران استان در قالب کار تیمی است.
وی در ادامه به کسب رتبه عالی این استان در پروژه مهر ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود در پروژه مهر ۹۸ جایگاه برتر استان البرز در اجرای کیفی این طرح ملی بر اساس شاخص‌های اعلام‌شده، حفظ شود.


آماده‌سازی فضای مدارس

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز اظهار کرد: برای استقبال از دانش‌آموزان در فضایی بانشاط در مهرماه ۹۸، آماده‌سازی مدارس یکی از اقدامات مهم در پروژه مهر را تشکیل می‌دهد.
«مراد مالمیر» بیان کرد: این معاونت در کمیته تعمیر و تجهیز وظیفه بازسازی، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی و تعمیر تجهیزات مدارس را بر عهده دارد.
وی با اشاره به این‌که اعتبارات لازم برای انجام پروژه مهر از محل اعتبارات استانی از جمله ۵ درصد سهم شهرداری‌ها تامین شده است، خاطرنشان کرد: برای تعمیر میز و نیمکت‌های مدارس کارگاه تعمیر با مشارکت دانش‌آموزان در آموزش و پرورش ساوجبلاغ فعال شده است.
به گفته وی، در این کارگاه هزار میز و نیمکت تعمیر و به مدارس تحویل داده می‌شود و ۵۰۰ دستگاه کمد برای مدارس خریداری شده است.

مالمیر با بیان این‌که امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی البرز افزوده ‌شود، اضافه کرد: آماده کردن فضاهای آموزشی برای جمعیت بالای دانش‌آموزی یکی از دغدغه‌های مهم مدیران آموزش و پرورش در استان است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان این‌که 1544 نفر متقاضی نقل و انتقال در البرز شده‌اند ادامه داد: 1673 نفر از طریق ماده‌های قانونی جذب می‌شوند و ۴۰۰ نفر از فرهنگیان استان نیز بازنشسته می‌شوند.
وی عنوان کرد: در سال تحصیلی آینده ۵۷ هزار ساعت حق‌التدریسی نیاز داریم که پیش‌بینی می‌شود ساعت حق‌التدریسی استان به ۶۵ هزار ساعت هم برسد.
به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز، تاکنون نیز ۲۷۵ هزار دانش‌آموز برای دریافت کتاب نام‌نویسی کرده‌اند و در این بین البرز هر ساله در ثبت‌نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان جزو 3 استان برتر است.
وی جمعیت معلمان شاغل و بازنشسته را در البرز ۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: البرز 20۶۳ کد مدرسه دارد. مالمیر از تعمیر و بهسازی ۲۰۰ سرویس بهداشتی مدارس به عنوان یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش البرز در قالب پروژه مهر نام برد و خاطرنشان کرد: معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز برای تجهیز مدارس در این حوزه، ۲۰ کاروان تجهیزاتی در قالب پروژه مهر پیش‌بینی کرده است.


کمیته‌های پنج‌گانه و نظارت ویژه پروژه مهر

دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش البرز بیان کرد: برای اجرای کیفی پروژه مهر ۹۸ در استان ۵ کمیته به نام تعمیر و تجهیز، نظارت و ارزیابی، ساماندهی، تعیین صلاحیت و توجیه، تبلیغ و اطلاع‌رسانی فعال شد.
«مهریار کرمی» افزود: اعضای این کمیته‌ها بر حسب وظایفی که بر عهده دارند برای انجام کارها در پروژه مهر عمل می‌کنند تا بستر مناسب برای بازگشایی مدارس در اول مهر به وجود آید.
وی خاطرنشان کرد: برای نظارت و ارزیابی فعالیت‌های مربوط به پروژه مهر، هر هفته تیم‌های تخصصی ویژه این پروژه مهم در مدارس حضور پیدا می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند.
کرمی تصریح کرد: اتخاذ تصمیم‌های اثربخش در هر کمیته، توانمندسازی نیروی انسانی، نظارت کامل بر روند ثبت‌نام، آماده‌سازی فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز، توسعه متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای، اجرای مطلوب هدایت تحصیلی و صدور به‌موقع ابلاغ‌ها برای نیروی انسانی از دیگر بخش‌های مهم پروژه مهر است.
 سرپرست آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: بخشنامه پروژه مهر به مناطق و نواحی ارسال شد و صدور ابلاغیه برای اعضای کمیته پروژه مهر بر اساس دستورالعمل صادر شد و رابطین کمیته‌ها و تشریح شرح وظایف آنها و صدور ابلاغ پروژه مهر برای تمامی مدیران آموزش و پرورش مناطق تابعه انجام شد.

وی انتخاب معاونین آموزش و پرورش استان به عنوان معین مناطق به منظور افزایش هماهنگی در اجرای فرایند‌های مربوط به پروژه مهر و ارائه گزارش در نشست شورای معاونین استان، برگزاری همایش استانی با حضور مسئولین دبیرخانه‌های مناطق و عوامل مرتبط با پروژه مهر را از دیگر اقدامات انجام‌شده در استان البرز برای بازگشایی مدارس نام برد.
این مسئول اضافه کرد: تشکیل کمیته توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه از دیگر برنامه‌های گنجانده‌شده در پروژه مهر است.
کرمی عنوان کرد: در البرز برای ۳۰ هزار و ۳۸۵ دانش‌آموز پایه نهم این استان برگه هدایت تحصیلی صادر شده است. شیوه ثبت‌نام در مدارس البرز نیز در ۱۹ خردادماه ۹۸ به مدارس ارسال شد. 
وی تاکید کرد: استان البرز ۱۸ هزار و ۳۹۰ کلاس درس دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید