• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69820
+
-

تنور ساماندهی نرخ نان گرم شد

گفت‌وگوی همشهری با قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت درباره اصلاح نرخ نان

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار




نتایج بررسی‌های کارگروه تعیین نرخ آرد و نان برای اصلاح نرخ انواع نان خبازی با آرد یارانه‌ای 665تومانی با تثبیت قیمت قبلی سنگک و بربری و افزایش حداقلی نرخ لواش و تافتون برای تصمیم‌گیری نهایی به وزیر کشور ارائه شد.
قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت، ‌معدن‌ و ‌تجارت در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد آخرین وضعیت بررسی و اصلاح نرخ انواع نان سنتی در تهران و استان‌ها، گفت: نان، کالایی حساس با رویکردهای سیاسی و اجتماعی و نه صرفا اقتصادی است و به‌دلیل این حساسیت‌ها، نرخ نان به‌صورت استانی تعیین می‌شود. برای اصلاح نرخ نان در تهران نیز جمع‌بندی نهایی انجام و در نامه‌ای برای تصمیم‌گیری نهایی به وزارت کشور ارسال شده است.
حسین مدرس‌خیابانی افزود: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، از طریق برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و تشکل‌های صنفی، سناریوهای مختلف برای اصلاح قیمت و ساماندهی بازار آرد و نان را بررسی و سناریویی را نهایی کرده است. در این سناریو مبنای محاسبه نرخ نان حفظ شرایط موجود بازار آرد است. او با بیان اینکه در این طرح افزایش حداقلی یا تثبیت نرخ نان برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه شوک قیمتی به مصرف‌کنندگان نان مدنظر قرار گرفته، تاکید کرد: در 4نوع نان تولید شده با آرد خبازی، نرخ 2نوع نان بربری و سنگک تثبیت شده و هیچ تغییر قیمتی نخواهد داشت و احتمالا نرخ 2نوع نان لواش و تافتون افزایش حداقلی را شاهد خواهد بود. مدرس‌خیابانی با بیان اینکه این نرخ پیشنهادی برای تولید و عرضه انواع نان با آرد خبازی، قیمت سراسری برای همه کشور نیست و مختص شهر تهران است، گفت: برای تعیین نرخ نان سنتی در استان‌ها نیز معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، محاسبات اولیه‌ای را به استانداری‌ها ارائه کرده که برمبنای آن استانداران سراسر کشور در کارگروه آرد و نان استان‌ها، قیمت نان را براساس شرایط هراستان تعیین و ابلاغ می‌کنند.

تثبیت نرخ آرد خبازی نانوایی‌ها
قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به اینکه نرخ هدف‌گذاری شده برای انواع نان با آرد خبازی نسبت به نرخ‌های مصوب کنونی تغییر چندانی نخواهد داشت، افزود: همزمان با تثبیت یا افزایش حداقلی نرخ 2نوع نان، قیمت آرد خبازی‌ها نیز تغییر نمی‌کند. او با بیان اینکه حمایت دولت از نانوایی‌ها با ارائه آرد یارانه‌ای تداوم خواهد یافت، گفت: اگر لازم باشد سازوکارهای حمایتی دیگری هم برای حفظ آرامش بازار نان لحاظ خواهد شد. مدرس خیابانی، افزود: با اجرای این طرح نیز همانند گذشته، نانوایی‌های سنتی آزادپز، آرد خبازی را به نرخ هر کیلوگرم 945تومان و نانوایی‌های یارانه‌ای پز، آرد را به نرخ 665تومان دریافت می‌کنند. به گفته او، نرخ‌های جدید فقط برای نان سنتی تولید شده با آرد خبازی یارانه‌ای تعیین خواهد شد. او توضیح داد: قیمت 2 نوع نان سنتی به‌دلیل رشد قیمت مولفه‌های تأثیر‌گذار در هزینه تمام‌شده تولید نان مانند دستمزد و بیمه به شکلی حداقلی افزایش خواهد یافت. او افزود: نرخ سایر انواع نان حجیم، نیمه حجیم و فانتزی نیز به‌دلیل تثبیت قیمت آرد تغییری نخواهد کرد. با ثابت ماندن نرخ آرد شوک قیمتی به بازار انواع نان سنتی و صنعتی وارد نخواهد شد.

   تشدید نظارت بر قیمت، وزن و کیفیت نان




مدرس‌خیابانی تأکید کرد: تکلیف نرخ نان از چند سال پیش مشخص نبوده و نانوایان برای جبران هزینه تمام‌شده تولید متناسب با کسب و کار خود نرخ نان را تغییر داده‌اند و عرضه چندنرخی نان رواج یافته و حجم چانه خمیر و کیفیت نان نیز به‌شدت افت کرده است. با اجرای این طرح، نظارت بر قیمت، وزن چانه خمیر و کیفیت انواع نان نیز تشدید می‌شود تا بازار نان ساماندهی شده و رضایت مردم و نانوایان جلب شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید