• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69393
+
-

اژدها وارد می‌شود

موضع‌گیری غیرمنتظره چین درباره اعتراضات هنگ‌کنگ

اژدها وارد می‌شود


دولت چین، در یک موضع‌گیری غافلگیرکننده، «اتفاق‌های وحشتناک» در هنگ‌کنگ را که «لطمه زیادی به حاکمیت قانون» در این شهر وارد کرده، محکوم کرده است.
نماینده ارشد چین در دفتر امور هنگ‌کنگ و ماکائو در پکن در حالی درباره رویدادهای اخیر در این جزیره واکنش نشان داده است که پکن از زمان شروع اعتراض‌ها به قانون استرداد مجرمان به چین در هنگ‌کنگ، سکوت کرده و در این‌باره نظر نمی‌داد. مردم در هنگ‌کنگ، 8هفته متوالی است که به خیابان‌ها می‌آیند. اعتراض‌ها در ابتدا علیه قانون استرداد به چین بود اما بعدا جنبه‌های عمیق‌تری گرفت و به روشی برای اعتراض به نفوذ چین در هنگ‌کنگ تبدیل شد. هنگ‌کنگ براساس «یک کشور 2سیستم» اداره می‌شود و پکن در امور داخلی آن ازجمله سیستم قضایی و قانونگذاری دخالت نمی‌کند. هنگ‌کنگ یک قانون اساسی مستقل دارد و تنها امور خارجی و دفاعی هنگ‌کنگ به‌عهده چین است. پکن یک روز بعد از آن علیه رویدادها در هنگ‌کنگ موضع گرفت که همچون هفته‌های پیش، اعتراض‌های مردمی به خشونت گرایید و معترضان و پلیس ضد‌شورش به زد و خورد پرداختند.
یک هفته پیش از آن، معترضان هنگ‌کنگی به دفتر نمایندگی دولت چین در هنگ‌کنگ حمله کردند و یک نشان ملی را تخریب کردند. این کار معترضان، باعث بروز خشم زیادی در پکن شد.
 کلودیو مو، یکی از قانونگذاران پارلمان هنگ‌کنگ به بی‌بی‌سی گفته است که موضع‌گیری چین، احتمالا به آشفته‌تر‌شدن اوضاع خواهد انجامید؛ «من نگرانم اتفاقی که در پکن افتاده، آتش (اعتراض‌ها) را شعله‌ورتر کند. آنها می‌خواهند هنگ‌کنگ را دوپاره کنند.»
نماینده ارشد چین در امور هنگ‌کنگ و ماکائو در صحبت‌هایش عملا از پلیس و کری لام، فرماندار مورد حمایت چین در هنگ‌کنگ دفاع کرد. او همچنین خواستار مجازات معترضانی شده که به اماکن عمومی آسیب زده‌اند.
 یکی از خواسته‌های معترضان، برکناری کری لام است. پکن در حالی از کری‌لام دفاع کرده است که پیش از این فایننشیال‌تایمز در گزارشی نوشته بود که لام بارها استعفایش را به مقامات پکن داده است اما آنها با این استعفا مخالفت کرده و گفته بودند که لام تنها وقتی می‌تواند از سمتش کناره‌گیری کند که آشوبی که در هنگ‌کنگ به پا کرده را مهار کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید