• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69273
+
-

وزش10 نوع باد در جنوب کرمان

اقلیم
وزش10 نوع باد در جنوب کرمان

در جنوب کرمان ۱۰ نوع باد می‌وزد که مهم‌ترین آن‌ها شوباد نام دارد و درواقع اهالی این دیار با این نسیم خنکی که شب‌ها می‌وزد بر گرمای ۵۰ درجه تابستان چیره می‌شوند. 

به گزارش ایرنا، محقق و پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی جنوب کرمان با گردآوری اطلاعاتی از کتب تاریخی و ریش‌سفیدان بومی منطقه، ۱۰ نوع باد را برای این خطه نام برده است. 

«حمید شهریاری» در گفت‌و‌گو با ایرنا به معرفی بادهای این منطقه پرداخت و گفت: شوباد معروف‌ترین باد منطقه جنوب کرمان است که شامل نسیمی خنک است که در شب‌های تابستان از سمت جنوب غربی می‌وزد. 


شوباد

شهریاری افزود: این باد بیشتر به نام شوباد کهنوج معروف است و از قدیم در شعرها، مثَل‌ها و قصه‌ها نیز وجود دارد. 

وی باد لوار را متعلق به تمامی مناطق جنوب کرمان برشمرد و گفت: این باد از بادهای داغ و بسیار معروف است که روزهای تابستان می‌وزد و در نقطه مقابل شوباد است. 

شهریاری گفت: باد لوار معروف به آتش‌باد است که از سمت شمال شرقی می‌وزد و جالب این‌که شب‌ها این باد جای خود را به شوباد می‌سپارد. 

این پژوهشگر باد نِم را از دیگر بادهای این منطقه برشمرد و گفت: این باد، مرطوب است و از سمت جنوب غربی می‌وزد که وزیدن این باد در روز موجب کاهش گرمای آفتاب می‌شود. 

وی به باد خُشکیز هم اشاره و تصریح کرد: این باد نقطه مقابل باد نِم است و از سمت شمال شرقی می‌وزد و به این باد، باد باران‌آور هم می‌گویند. 


باد درخت بیدارکن

شهریاری گفت: باد درخت بیدارکن از دیگر بادهای منطقه جنوب کرمان است که بادی موسمی و هم جهت وزش باد خُشکیز است؛ ولی با این تفاوت که در زمستان‌ها می‌وزد و وزش بسیار تندی دارد. 

وی به باداُستون اشاره کرد و افزود: این باد در گویش رودباری معروف به هنتن رعد و تندر است، او گِردباد را که برای همه شناخته‌شده است از دیگر بادهایی برشمرد که در جنوب کرمان می‌وزد. 

این محقق به معرفی باد دولاخ که از جمله بادهای منطقه جنوب کرمان است پرداخت و گفت: این باد، تند و طوفانی و بدون رعد و برق است. 

وی سُهرباد یا سرخ‌باد را هم از بادهای جنوب کرمان برشمرد و گفت: این باد طوفان سرخ‌رنگی است که چند سالی یک بار و از جهت شمال شرقی به این دیار می‌آید. 

شهریاری، کوره‌باد را آخرین نوع باد در جنوب کرمان عنوان کرد و افزود: این نوع باد نمونه خیلی کوچکی از گِردباد است، در حالی که به سرعت دور خود می‌چرخد، حرکت می‌کند و خطی از این چرخش تا ارتفاع بالایی می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید