
تاکسیهای خسته بوشهر
شهردار بوشهر: اختصاص نیمی از ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات پیشبینیشده شورا برای تعمیر و نوسازی تاکسیها در دست پیگیری است

پیر و فرسوده شدن ناوگان تاکسیرانی درونشهری که ۲۰ سال و شاید بیشتر از عمر بخش عمده آنها میگذرد، آلودگی هوا، کند شدن حمل و نقل درونشهری، تحمیل هزینههای زیاد بر تاکسیداران و بیانگیزگی آنها برای ادامه این شغل باعث شد که دولت در سال ۱۳۹۶ بر اساس قانون «هوای پاک»، وزارت کشور را مامور نوسازی ناوگان تاکسیرانی با واردات خودروهای هیبریدی کند.
به گزارش ایرنا، به موجب ماده ۹ قانون «هوای پاک» مصوب تیر ماه ۱۳۹۶، وزارت کشور موظف شد با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ( گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را در مدت 5 سال از محل منابع درآمدی ماده ۶ این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.
اما با وجود گذشت 3 سال از تصویب این قانون، نهتنها هنوز از تاکسیهای هیبریدی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خبری نیست، بلکه بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی و خارجی باعث شده است که نوسازی ناوگانهای تاکسیرانی با وامهایی که مسئولان استانی در این زمینه در نظر گرفتهاند نیز غیرممکن شود.
از طرفی، تاکسیهای فرسوده موجود هر روز به دلیل عمر زیاد و بالا بودن هزینههای قطعات و تعمیرات آنها از رده خارج میشوند، طوری که هماکنون شمار زیادی از رانندگان ناوگانهای تاکسیرانی شهری بیکار شدهاند و برای تامین زندگی خود با مشکل روبهرو هستند.
خالی شدن خیابانها از تاکسیهای کددار باعث شده است که زمینه برای جولان دادن خودروهای مسافربر شخصی فراهم شود و آنها با افزایش خودسرانه کرایه و مشکلات جانبیای که به وجود میآورند باعث نارضایتی مردم و شهروندان شوند، طوری که کمبود تاکسیهای درونشهری این روزها به یکی از چالشهای مهم فراروی شهروندان بوشهری تبدیل شده و از طرف دیگر، امنیت شغلی رانندگان تاکسیهای رسمی و کددار را با تهدید جدی روبهرو کرده است.
خیابانهای خالی از تاکسیهای کددار
یک شهروند بوشهری گفت: در یکی - دو سال اخیر، فعالیت تاکسیهای کددار زردرنگ در این شهر کمرنگ شده و بیشتر جابهجاییهای درونشهری با استفاده از خودروهای مسافربر شخصی انجام میشود.
«محبوبه افرند» افزود: همان تاکسیهای انگشتشماری نیز که در برخی خیابانهای شهر وجود دارند به علت فرسودگی و ازکارافتادگی سیستم خنککننده (کولر) برای مسافران جذاب نیست. وی اضافه کرد: استفاده از مسافربرهای شخصی نیز مشکلات خاص خود را دارد، بهویژه برای بانوان، زیرا برخی رانندگان خودروهای شخصی صلاحیت فعالیت در این زمینه را ندارند و باعث آزار و اذیت مسافران میشوند.
این شهروند بوشهری ادامه داد: هوای گرم در بیشتر روزهای سال و از طرفی، باران و سیلاب در زمستان باعث میشود که مسافران درونشهری در بوشهر حوصله منتظر ماندن برای رسیدن تاکسیهای کمتعداد را نداشته باشند و بهناچار از مسافربرهای شخصی استفاده کنند که آنها هم به صورت دلخواه قیمت کرایه را بالا میبرند که در برخی موارد به بحث و دعوا بین راننده و مسافر میانجامد.
دیگر شهروند بوشهری گفت: شبها فعالیت تاکسیها در این شهر بسیار محدود میشود و شهروندان با کمبود جدی در استفاده از تاکسیهای درونشهری مواجه میشوند.
«علی دلافکار» افزود: در چنین شرایطی شهروندان رو به استفاده از مسافربرهای شخصی میآورند که این موضوع برای شهروندان در ساعتهای پایانی شب مخاطرهآمیز است.
وی یادآور شد: در بیشتر مواقع، شهروندان باید از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده کنند که این روش هزینههای زیادی بر دوش آنها تحمیل میکند.
تاکسیداران در جستوجوی امنیت شغلی
یک راننده تاکسی در بوشهر گفت: امنیت شغلی مهمترین موضوع برای رانندگان ناوگان تاکسیرانی است که میتواند معیشت آنان را تضمین کند، اما اکنون حضور مسافربرهای شخصی این مهم را به خطر انداخته است. «محمد مهرزاده» افزود: برخورد با مسافربرهای شخصی و اعطای تسهیلات با سود پایین میتواند تضمینکننده امنیت شغلی تاکسیداران باشد.
وی ادامه داد: بعد از افزایش کرایه تاکسیها در سال ۹۶ تاکنون کرایههای تاکسی بوشهر تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش با توجه به تورم و گرانی قطعات و بالا رفتن دستمزد تعمیرکاران و هزینههای روزمره زندگی نیازهای تاکسیداران را تامین نمیکند. مهرزاده بیان کرد: این مشکلات باعث شده است که شمار تاکسیهای شهری بوشهر از ۷۰۰ دستگاه در چند سال پیش اکنون به حدود ۲۰۰ دستگاه کاهش یابد که مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در بوشهر اظهار کرد: هزینه نگهداری تاکسیها به علت عمر زیاد و فرسودگی در شهر بندری و گرم و مرطوب بوشهر به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و این امر باعث شده هزینه و درآمد تاکسیهای بوشهر با یکدیگر همخوانی نداشته باشد. «علی میرزایی» افزود: برای نمونه، قیمت یک بطری روغن ترمز از 3 هزار تومان به 20 هزار تومان و صفحه کلاچ همراه با هزینه دستمزد تعویض آن به 800 هزار تومان افزایش یافته، در حالی که نرخ کرایه تاکسیها به تناسب افزایش هزینهها تغییر قابلتوجهی نداشته است.
وی بیان کرد: در حالی که مسئولان شهری در سال گذشته در حال تدارک پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیون ریالی برای افزایش شمار تاکسیها و نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر بودند، افزایش یکباره قیمت خودروها مانع از تحقق این مهم شد. میرزایی ادامه داد: اکنون در تلاشیم با دریافت این تسهیلات شماری از تاکسیهای قدیمی خارج از رده را تعمیر کنیم و به چرخه فعالیت بازگردانیم.
تاکسیهای فرسوده
دیگر راننده تاکسی در بوشهر گفت: تاکسیهای شهر بوشهر بسیار فرسوده شده، تا جایی که معاینه فنی وضعیت آنها را نامطلوب میداند و گواهی معاینه فنی صادر نمیکند و رانندگان بهناچار به سختی گواهی معاینه فنی خودرو دریافت میکنند.
«مهدی ماهینی» افزود: رانندههای تاکسی از کارمندان و کارگران نیز شرایط ضعیفتری دارند، زیرا قشرهای یادشده آغاز هر سال افزایش حقوق دارند، ولی این رویه برای تاکسیها محقق نشده است.
وی اظهار کرد: برخی کارگران و کارمندان برای جبران کسری هزینههای زندگی اقدام به مسافرکشی در وقت غیراداری میکنند. این در حالی است که رانندگان تاکسی تنها از محل مسافرکشی امرار معاش دارند. ماهینی ادامه داد: با توجه به اینکه مشتریان مسافربرهای شخصی خانوادهها هستند، باید آنها به صورت مناسب ساماندهی شوند و مجوز فعالیت آنها نیز توسط سازمان تاکسیرانی صادر شود.
سرنوشت نامعلوم تاکسیهای هیبریدی
عضو شورای شهر بوشهرگفت: به موجب ماده ۹ قانون «هوای پاک» مصوب تیر ماه سال ۱۳۹۶، وزارت کشور موظف شد با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را در مدت 5 سال از محل منابع درآمدی ماده ۶ این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.
«اکبر توسلی» افزود: با توجه به نارضایتی گسترده رانندگان تاکسی و اتوبوس و شهروندان و ناتوانی شهرداری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل هزینههای مالی از یک سو و سپری شدن ۳ سال از تصویب قانون، انتظار میرود پیگیری لازم در مورد ماده ۶ و ۹ قانون یادشده در شهر و شهرستان بوشهر انجام شود. وی اضافه کرد: استفاده از تاکسیهای هیبریدی در کاهش آلودگی هوا بهویژه در کلانشهرها نقش بسیار موثری خواهد داشت و به صرفهجویی در مصرف سوخت و نوسازی و مدرن شدن ناوگان حمل و نقل درونشهری کمک خواهد کرد.
افزایش کرایه به ضرر تاکسیداران است
رئیس شورای اسلامی شورای شهر بوشهر نیز گفت: این شورا به طور کامل به مشکلات تاکسیداران شهر واقف است و دغدغه حل اساسی مشکلات آنها را دارد.
«ابوذر دهدار» افزود: افزایش کرایه تاکسی بیش از آنکه بار هزینهای به شهروندان تحمیل کند رانندگان تاکسی را در جذب مسافر با مشکل مواجه میکند. وی افزود: با افزایش هزینه هر کورس تاکسی به 2 هزار تومان بدون شک یک خانواده برای جابهجایی به جای استفاده از تاکسیهای عبوری از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده میکند.
دهدار اظهار کرد: با این روش خانوادهها با پرداخت هزینهای کمتر خدمات بهتری دریافت میکنند و از در منزل خود بدون نیاز به حضور در مسیر، سوار تاکسی تلفنی یا اینترنتی میشوند و در مقصد پیاده میشوند. وی گفت: در مورد مسافربرهای شخصی نیز تاکنون با برخی از آنها برخورد شده که بهزودی با حضور رئیس پلیس راهور در صحن شورا جزئیات این مهم برای مسئولان تاکسیرانی اطلاعرسانی میشود.
افزایش ناگهانی قیمت خودروها
شهردار بوشهر گفت: درخواست رانندگان بوشهری فعال در حمل و نقل درونشهری استفاده از خودرو تیبا در ناوگان تاکسیرانی بود که پلس راهور با این درخواست مخالفت کرده است. «سید نورالدین امیری» افزود: پس از طی فرایند و توافق با بانک عامل پرداخت تسهیلات قیمت خودرو جهش نجومی داشت که این افزایش قیمت منجر به محقق نشدن خرید تاکسی شد.
وی ادامه داد: رانندگان تاکسی درخواست جدیدی مبنی بر ارائه نیمی از این تسهیلات برای تعمیر و نوسازی تاکسیها را ارائه کردند. امیری افزود: اختصاص نیمی از ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات پیشبینیشده شورا برای تعمیر و نوسازی تاکسیها در دست پیگیری است.
بوشهر 350 تاکسی کم دارد
مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر گفت: در مورد مشکلات فراروی تاکسیهای شهر بوشهر یک سری مطالعات با هدف گرفتن ایدهها با قابلیت اجرا آغاز شده است.
«عبدالله کردگار» افزود: وضعیت خاص اقتصادی کشور باعث شده رانندگان تاکسی نیز مانند سایر قشرها متاثر از این شرایط باشند.وی ادامه داد: با این شرایط با هدف کمک به ناوگان تاکسیرانی بیش از ۳۷۰ حلقه لاستیک با قیمت یارانهای بین رانندگان تاکسی شهر بوشهر توزیع شده است.
کردگار یادآور شد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوشهر نیز در مقطعی ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمبهره در نظر گرفته شد، ولی با توجه به افزایش زیاد قیمت خودروها، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر از پرداخت این تسهیلات منصرف شد.
وی یادآور شد: باتوجه به عدم موافقت پلیس راهور برای استفاده از خودرو تیبا در مسیرهای درونشهری، رانندگان تاکسی تنها قادر به استفاده از یکی از 4 خودرو برلیانس، پژوه ۴۰۵، سمند و آریو هستند.
کردگار افزود: شهر بوشهر نیازمند فعالیت ۶۰۰ تاکسی است که اکنون تنها حدود ۲۵۰ تاکسی در شهر فعالیت دارند. با توجه به افزایش قیمتها، مقرر شده از محل ۱۵ میلیارد ریال اعتبارات سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و ۱۵ میلیارد ریال آورده بانک تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریالی برای پرداخت وام کمبهره به رانندگان تاکسی پرداخت شود.
وی گفت: با پرداخت این نوع تسهیلات میتوان حدود ۳۰۰تاکسی خارج از خدماترسانی را در شهر بوشهر فعال کرد. کردگار افزود: پرداخت تسهیلات تعمیر و نوسازی به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریالی میتواند تعمیر اساسی تاکسیها و زمینه خدماترسانی مطلوب آنها را برای شهروندان بوشهری فراهم کند.