• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68718
+
-

«باغچه جوق» در انتظار مرمت

«باغچه جوق» زمانی منزل مسکونی سردار ماکو بود، ولی اکنون به یک کاخ ‌موزه تبدیل شده و هر سال گردشگران بسیاری به آنجا مراجعه می‌کنند. این بنای تاریخی به یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گردشگری منطقه تبدیل شده، اما خلف وعده منطقه آزاد ماکو در اتمام مرمت آن مشکل‌ساز شده است. به گزارش تسنیم، کاخ‌موزه باغچه جوق در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و در یک کیلومتری این شهر واقع شده است. ساخت بنا در زمان پاشا‌خان آغاز و در دوران اقبال‌السلطنه به پایان رسیده و به مدت 30 سال تزئینات داخلی سالن‌های هفت‌گانه آن به طول انجامیده است. مجموعه کاخ در میان باغ مشجر بزرگی با درختان کهن گوناگون به وسعت 11 هکتار است.

از عمر این کاخ بیش از 120 سال می‌گذرد.  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با انتقاد از طولانی شدن روند مرمت کاخ‌موزه باغچه جوق گفت: بر اساس وعده‌های جدید، قرار است پروژه مرمت و احیای کاخ‌موزه باغچه جوق (سردار ماکو) شهریور ماه امسال به اتمام برسد. «جلیل جباری» افزود: پیش‌بینی می‌شود از شهریور امسال شاهد اتمام این پروژه تاریخی باشیم تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند بیشتر با سابقه تاریخی شهر ماکو آشنا شوند. 

گفتنی است خانواده سردار ماکویی تا سال 53 در این کاخ زندگی می‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 58 به منظور بازدید عموم افتتاح شد. این کاخ‌موزه در سال 66 در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت. اهمیت این اثر تاریخی نزد گردشگران به حدی است که این کاخ مورد مقاوم‌سازی و مرمت قرار گرفته است. این اثر تاریخی در 11 تیر سال 75 به شماره 1739 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید