• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67330
+
-

پرداخت تسهیلات بلاعوض به عشایر سیل‌زده

خسارت های سیل ابتدای امسال در حوزه عشایری 3000 میلیارد ریال برآورد شده است

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر استان های سیل‌زده به ازای هر دام سبک 5 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و 5 میلیون ریال هم تسهیلات کم‌بهره دریافت خواهند کرد. «کرمعلی قندالی» در گفت و گو با ایرنا در حاشیه نشست شورای اداری شهرستان شاهرود افزود: با جمع بندی های انجام شده خسارت های سیل ابتدای امسال در حوزه عشایری 3000 میلیارد ریال برآورد شده است.

 وی با بیان اینکه 2200 میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تامین آب شرب عشایری اختصاص یافته است، ادامه داد: ۲۳۰ طرح آب‌رسانی با این اعتبارات اجرا خواهد شد. رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، اظهار امیدواری کرد: با استمرار کمک ها از صندوق توسعه ملی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ۷۵ درصد عشایر کشور از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

 قندالی گفت: ۲۵ طرح آب رسانی به عشایر استان سمنان تعریف شده که با اجرای آنها عشایر بیشتری از استان سمنان از آب سالم برخوردارخواهندشد. وی ادامه داد: برای اعطای تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد و دوره بازگشت 5 ساله نیز برای پرداخت به تشکل‌های عشایری تصمیمات خوبی گرفته شده است. قندالی افزود: برای جبران خسارت مکان‌های استقرار، نگهداری دام و تجهیزات نیزمبالغی به عشایر هم به صورت بلاعوض و هم تسهیلات پرداخت خواهد شد که پس از تصویب ابلاغ می‌شود. رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای تأمین نهاده های دامی با وجود تشکل‌های عشایری قوی مشکلی وجود ندارد و راه های عشایری نیز در هر زمان که نیاز باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.


۲۵ درصد دام عشایر بیمه می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اجباری شدن بیمه دام با هدف تامین امنیت شغلی، گفت: ۲۵ درصد دام سبک عشایر یعنی حدود 8 میلیون رأس تا پایان امسال بیمه می‌شود. قندالی افزود: عشایر کشور در مجموع، سالانه ۶ میلیون تن در مباحث مختلف تولیدات دارند که نسبت به جمعیت 8/1 درصدی در کشور، این میزان تولید حدود 3 برابر جمعیت تولید 
بخش عشایری است.
وی بیان کرد: عشایر با تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز، ۲۵ درصد از نیاز سالانه گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند. قندالی ادامه داد: بیشتر تولیدات عشایر در زمینه تولید مواد پروتیینی و لبنی است، اما در حوزه صنایع دستی نیز، حدود ۳۵ درصد تولید کل کشور متعلق به عشایر است. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه، ۳۲ میلیون هکتار از بهترین مراتع کشور و حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر قلمرو عشایر است، عشایر در حوزه تولید محصولات کشاورزی نیز نقش به سزایی دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید