• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67277
+
-

ارزآوری 250 هزار دلاری صادرات نمد

تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری طی سال‌های اخیر رونق گرفته و این بخش در حال توسعه است

صنایع دستی
ارزآوری 250 هزار دلاری صادرات نمد

   چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین مراکز دامپروری کشور به شمار می‌رود و پشم گوسفند که ماده اولیه نمد است به وفور در این استان تولید می‌شود. در گذشته به علت استفاده مردم از نمد، نمدمالی یکی از مهم‌ترین شغل‌ها در استان به شمار می‌رفت و بسیاری از مردم شهرستان‌های بروجن و شهرکرد با این شغل امرار معاش می‌کردند.
به گزارش مهر، طی پنجاه سال گذشته گرایش مردم به استفاده از محصولات نمدی در کشور کاهش یافت و شغل نمدمالی و تولید محصولات نمدی نیز رونق گذشته را نداشت و کمتر کسی به سمت این شغل می‌رفت.
طی سال‌های اخیر و وارد شدن کارآفرینان جدید در بخش صنایع‌دستی استان، شاهد رونق دوباره تولید محصولات نمدی در استان چهارمحال و بختیاری هستیم. هم‌اکنون این استان بار دیگر در مسیر توسعه بخش صنایع‌دستی به‌ویژه در بخش تولید محصولات نمدی قرار گرفته است.


توسعه صنعت تولید نمد

با بهره‌گیری از فناوری و ساخت‌ دستگاه‌های نمدمالی و طرح‌های خلاقانه، محصولات جدید در این بخش تولید شده که مورد توجه علاقه‌مندان صنایع‌دستی قرار گرفته است.
صادرات محصولات نمدی به کشورهای مختلف و انتخاب شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد از مهم‌ترین افتخارات طی سال‌ها اخیر در بخش تولید نمد در این استان به شمار می‌رود.

صنعت تولید نمد در چهارمحال و بختیاری نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت‌های بیشتر از سوی مسئولان است. یکی از فعالان این بخش اظهار می‌کند: نمد یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه دارد.
« سعید شبانیان» با اشاره به این‌که کارآفرینی در بخش تولید محصولات نمدی ضروری است، بیان می‌کند: توسعه بخش نمد در این استان می‌تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند و با توسعه این بخش می‌توان مشکل بیکاری را رفع کرد. این کارآفرین می‌گوید: افزایش صادرات محصولات نمدی و ارزآوری آن طی سال‌های اخیر در این استان بیانگر ارزش بالای این صنعت است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی می‌افزاید: ورود جوانان با استعداد و تولید محصولات متنوع با توجه به مد و سلیقه‌ روز می‌تواند جایگاه این صنعت را در استان ارتقا دهد و درآمدها در سطح استان افزایش یابد.


 رونق تولید محصولات نمدی

 معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در این زمینه اظهار می‌کند: در حال حاضر ۲۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه صنعتی تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند. «مهرداد رئیسی» عنوان می‌کند: ۵۰۰ نفر در بخش تولید محصولات نمدی در استان در حال فعالیت هستند. وی ادامه می‌دهد: تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری طی سال‌های اخیر رونق گرفته و این بخش در حال توسعه است. رئیسی می‌گوید: هم‌اکنون صادرات نمد از استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است.


ارزآوری صادرات محصولات نمدی استان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری طی سال‌های اخیر به کشورهای مختلف جهان صادر شده است، می‌افزاید: میزان ارزآوری سالانه صادرات محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور ۲۵۰ هزار دلار برآورد می‌شود.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کند: نمدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری به کشورهای افغانستان، عراق، سوئد و آمریکا صادر شده است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از هنرهای خلاقانه و تولید محصولات مطابق با سلیقه‌ مصرف‌کننده موجب فروش بیشتر این محصول و رونق تولید آن در استان شده است. 
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی با اشاره به کیفیت بالای نمد تولیدی چهارمحال و بختیاری، ادامه می‌دهد: نمد استان دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی ایران است. وی با بیان این‌که شهرکرد به عنوان یکی از شهرهای قدیمی کشور در تولید محصولات نمدی از دیرباز تاکنون فعال بوده، بیان می‌کند: شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسیده است.


   توسعه صنعت نمد و رهایی از بیکاری

صنعت نمد یکی از پتانسیل‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت می‌تواند استان را در افق جدیدی از توسعه‌ قرار دهد و از مشکلات بیکاری بکاهد.
توسعه صنعت نمد یکی از توانمندی‌های این استان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید