• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67206
+
-

پاک‌سازی زاهدان از نخاله‌های ساختمانی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از جمع‌آوری بخشی از نخاله‌های ساختمانی و پسماند از حاشیه کمربندی ورودی زاهدان خبر داد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از جمع‌آوری و پاک‌سازی بخشی از نخاله‌های ساختمانی و پسماند از حاشیه کمربندی ورودی زاهدان پس از ماه‌ها پیگیری خبر داد. 
به گزارش ایسنا، «وحید پورمردان» افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی استان پسماند و نخاله‌های ساختمانی است که با افزایش روزافزون جمعیت شهرنشین و با گسترش ساخت و سازهای عمرانی و تخریب و مرمت ساختمان‌ها، میزان تولید نخاله‌های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش در استان است. 

پورمردان درخصوص مشکلات و معضلات ناشی از ساماندهی نامناسب پسماندهای ساختمانی افزود: تخلیه پسماندهای ساختمانی(نخاله‌های ساختمانی) در گذرگاه‌ها و معابر شهری باعث پدید آمدن مناظری زشت در شهر می‌شود، به طوری که چشم هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد.

 همچنین تخلیه پسماند‌های مذکور در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها ضمن به وجود آوردن آلودگی‌های‌ زیست‌محیطی، منجر به سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی و وارد آمدن خسارات مالی به شهروندان خواهد شد. 

نخاله‌های ساختمانی محل‌های مناسبی برای زندگی انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ‌های ولگرد هستند و این موجودات منابع و عوامل انواع بیماری‌ها محسوب می‌شوند و سلامت ساکنان محل و شهروندان را مورد تهدید قرار می‌دهند. 

وی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص حل این بحران زیست‌محیطی در استان گفت: محیط زیست استان به جد پیگیر حل معضل پسماند است و این موضوع یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری همکارانمان در استان است. استفاده از همه ظرفیت‌های استان همچون رسانه‌های بومی و محلی، تریبون نمازجمعه و جماعت، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارشناسان، کارگاه آموزشی برای جوامع محلی و نونهالان برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد. 

پورمردان گفت: با گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست استان مشخص شد که تعدادی از افراد سودجو و گاهی وابسته به بعضی از ارگان‌های دولتی دخیل در مدیریت پسماند، شبانه اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر و کمربندی‌های ورودی شهر می‌کنند که سبب شده شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان در محاصره نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای خانگی قرار گیرند. از این رو با پیگیری‌های قاطع محیط زیست استان، متخلفان این حوزه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و با هماهنگی که با شهرداری‌ها و سازمان بازیافت انجام شد، به همت شهرداری منطقه 4 زاهدان و سازمان بازیافت بخشی از پسماندهای ساختمانی کمربندی ورودی و منطقه لار زاهدان جمع‌آوری و محیط پاک‌سازی و بهسازی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید