• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67130
+
-

سودجویان در بازار کولرگازی

برخی فروشندگان کولرگازی، با مخدوش کردن بروشورها، به ازای هرکولر ۲ تا 3 میلیون تومان سود به جیب می‌زنند

نمای نزدیک
سودجویان در بازار کولرگازی

بازار کاوه اهواز مرکز خرید و فروش لوازم خانگی با انواع و اقسام مارک‌هاست. در این بازار همچنان پاشنه بر در کالاهای خارجی می‌چرخد. این روزها که فصل گرما شروع شده، بازار خرید و فروش کولرهای گازی در آن نسبت به دیگر لوازم خانگی داغ‌تر است.

به گزارش ایرنا، این‌که نوسانات دلار بر قیمت کولرها تاثیرگذار بوده، موضوع روشنی است اما چیزی که پنهان مانده و شاید کمتر به آن توجه شده، طمع برخی فروشندگان است. عده‌ای با دستکاری بروشور کولر تلاش می‌کنند کولرهای با قدرت پایین را به عنوان کولرهای با قدرت بالاتر به مشتریان عرضه کنند. به عنوان مثال، کولر اسپیلت ۲۴ هزار را به جای ۳۰ هزار به خریداران می‌فروشند.

این روش در بازارهای اهواز به یک سبک از کاسبی تبدیل شده است و عده‌ای به این گرایش پیدا کرده‌اند که علاوه بر سود فروش، با اختلاف قیمت‌هایی که به دلیل دستکاری در بروشور مشخصات کولرها ایجاد می‌کنند، ۲ تا 3 میلیون تومان دیگر از فروش هر کولر کاسب شوند.


کولرهایی با ظرفیت دروغین

«محمد بابادی» یکی از خریداران کولر ۳۰ هزار اوجنرال است که در این باره توضیح می‌دهد: سال گذشته تابستان گرمی را در خوزستان تجربه کردیم. به همین خاطر چند هفته آخر سال تصمیم گرفتم، با پس‌اندازی که داشتم، یک کولر مناسب برای منزل تهیه کنم.

وی با بیان این‌که همه می‌دانند بازار کاوه مرکز خرید و فروش انواع و اقسام کولر با گارانتی یا بدون گارانتی است، می‌گوید: به توصیه یکی از فروشندگان، یک کولر با گارانتی ۲ ساله خریداری کردم. این شهروند ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که آب و هوای اهواز تا چند روز پیش مناسب بود، تا الان با ظرفیت سرمایشی کولر خانه مشکلی نداشتم، اما حالا که گرما رو به افزایش رفته، می‌بینم که سرمای لازم را ندارد.

وی اظهار می‌کند: در گرمای اهواز کولرهایی با ظرفیت سرمایشی ۳۰ هزار می‌توانند دمای مناسبی را برای منازل ایجاد کنند و به همین دلیل موضوع را پیگیری کردم و از تعدادی از کارشناسان در این زمینه خواستم که کولر خریداری شده‌ام را بررسی کنند. بابادی می‌گوید: همه افرادی که کولر ما را بررسی کردند، گفتند از نظر فنی مشکلی ندارد و تنها ایرادش ظرفیت سرمایشی آن است که واقعی نیست.


سوءاستفاده از نابسامانی بازار

نابسامانی‌های موجود در بازار وسایل سرمایشی و گرمایشی و حضور سوداگران در این بازار باعث شده است ادعاهای زیادی در خصوص اصلی بودن برند یا داشتن ویژگی‌هایی مانند Inverter (کنترل‌کننده دور موتور) توسط فروشندگان غیرمجاز مطرح شود که واقعی نبودن آنها موجب زیان مالی و ناخشنودی خریداران زیادی شده است. یک کارشناس در زمینه کولرهای اسپیلت (۲ تیکه) می‌گوید: سوداگران از کمبود آگاهی مردم درباره کولرهای با ظرفیت‌های مختلف در بازار بیشترین سوءاستفاده را می‌کنند.

«رضا سلامی» با تاکید بر این‌که برخی فروشندگان کولرهای بدون گارانتی را به مردم می‌فروشند که ظرفیت واقعی آنها با مشخصات درج شده روی بروشور (لیبل) مطابقت ندارد، می‌افزاید: این موضوع در حال فراگیر شدن است و باید متولیان بازار نظارت‌های خود را تشدید کنند.وی بیان می‌کند: با بررسی نحوه ورود ۲ نوع کولر گازی به داخل می‌توان متوجه منظور از خلأهای موجود در بازار شد. همین موضوع باعث می‌شود که مردم گرایش بیشتری به کولرهای با مارک‌های دیگر پیدا کنند.


برخی فریب ظاهرسازی‌ها را می‌خورند

این کارشناس با بیان این‌که این مارک‌ها بیشترین سهم را در بازار کولرهای تقلبی دارند، اظهار می‌کند: تقریبا می‌توان گفت همه مردم از بازار کولرهای گازی بی‌خبر هستند و نسخه اصلی اغلب کولرها در بازار کمیاب است و امکان تطبیق ظاهر و کارکرد آنها وجود ندارد بنابراین مردم فریب ظاهرسازی‌های انجام شده را می‌خورند.

وی ادامه می‌دهد: مشخصات فنی کولر تقلبی توسط افراد سودجو دستکاری شده، ولی همان برچسب باعث می‌شود مشتری‌های زیادی را به خود جذب کند. سلامی می‌گوید: اغلب مشتری‌ها به برچسب‌ها با نگاه فنی توجه نمی‌کنند و معمولا این مساله برای فروش کولرهای تقلبی و بی‌کیفیت در مغازه‌ها کافی است.

این کارشناس با بیان این‌که برخی از این کولرها در داخل کشور بسته‌بندی می‌شوند و ظاهر کارتن‌ها کاملا تمیز یا بدون زدگی است، بیان می‌کند: برای تشخیص کولرهای اصلی، خریداران حتما به نوع بسته‌بندی‌ آنها توجه کنند.

وی می‌افزاید: کولرهای وارداتی راه طولانی را از کشور سازنده طی می‌کنند تا به کشور ما وارد شوند. بنابراین در طول مسیر، بسته‌بندی کولرهای اصلی معمولا دچار زدگی‌هایی می‌شود، در حالی که داخل کارتن بسته‌بندی‌ها مستحکم هستند و به خود کولر آسیبی وارد نمی‌شود.


مردم باید آگاه شوند

در این میان رئیس اتحادیه لوازم خانگی اهواز با تاکید بر این‌که در فصل گرما بازار کولر در استان و به خصوص کلان‌شهر اهواز از داغی خاصی برخوردار است، می‌گوید: در این بین، مردم باید آگاه باشند و هنگام خرید، موارد فنی را مورد توجه قرار دهند.

«حمید قنواتی» ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند مشکلات خود را در این خصوص با اتحادیه در میان بگذارند و طبیعتا ما پیگیری‌های لازم را با جدیت انجام خواهیم داد. اگر فردی از خرید خود ناراضی باشد، باید اسناد و مدارک لازم از جمله فاکتور خرید و رسید تحویلی را همراه داشته باشد.

وی با بیان این‌که متاسفانه برخی فروشگاه‌ها برای سود بیشتر کولرهایی با ظرفیت پایین‌تر را به جای کولرهای با ظرفیت بالا به مردم می‌فروشند، اظهار می‌کند: این یک آسیب جدی است که اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند. قنواتی با اشاره به همکاری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای برخورد با چنین فروشندگانی می‌گوید: نیاز است که مردم هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها به مشخصات و ظاهر وسیله خریداری‌شده توجه کنند. وی تاکید می‌کند: اگر شهروندان با آگاهی وارد بازار شوند و در خصوص وسیله‌ای مانند کولر از پیش تحقیق کنند، راه انجام بخش عمده‌ای از تخلفات در بازار بسته می‌شود.


از فروشنده کارت ضمانت و فاکتور خرید بگیرید

مسئول رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز اعتقاد دارد یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از چنین تخلفاتی انجام داد، خرید لوازم خانگی همراه با ضمانت‌نامه است. «علیرضا توکل» با تاکید بر این‌که خریدار باید بابت هرگونه خرید خود از فروشنده فاکتور دریافت کند، می‌گوید: برای پیگیری شکایات در این خصوص، درج مشخصات لوازمی مانند کولر در فاکتور ضروری است و خریدار باید این موضوع را از فروشنده مطالبه کند.

وی اضافه می‌کند: خریدار هنگام تحویل کالا باید مشخصات فنی آن را با دقت چک کند و در صورت هرگونه دستکاری می‌تواند از پذیرفتن آن خودداری کند و مراتب را به اتحادیه مربوط و واحد رسیدگی به شکایات سازمان در میان بگذارد.این مسئول با بیان این‌که خرید لوازمی مانند کولر و یخچال به بررسی‌های دقیق نیاز دارد، ادامه می‌دهد: افراد، هنگام خرید، یا با یک فرد کارشناس مشورت کنند یا افراد آشنا به امور فنی آنها را همراهی کنند.


گزارش تخلفات در خوزستان محدود است

توکل تاکید می‌کند: پیشگیری از چنین تخلفاتی منوط به آگاهی شهروندان است و در این رابطه باید با نکته‌سنجی و دقت اقدام به خرید کالا کرد. وی با بیان این‌که در صورت مشاهده و گزارش هرگونه تخلف پیگیری‌ها برابر قانون صورت می‌گیرد، می‌گوید: قانونگذار جریمه‌های قابل ‌توجهی را برای فروشنده‌های متخلف در نظر گرفته است.

مسئول رسیدگی به شکایات سازمان صمت خوزستان در پاسخ به این سوال که تاکنون در این رابطه چه تعداد گزارش تخلف به واحد شکایات واصل شده است، بیان می‌کند: به دلیل ناآگاهی شهروندان از این‌گونه تخلف‌ها، تعداد گزارش‌ها در رابطه با خرید و فروش کولرهای گازی محدود است.


واردات کولرهایی متناسب با شرایط آب و هوایی خوزستان

این مسئول اظهار می‌کند: از سال ۱۳۸۳ طی توافقی که با اداره استاندارد صورت گرفت، قرار شد تنها کولرها و یخچال‌های سازگار با شرایط آب و هوایی خوزستان اجازه واردات به این استان را داشته باشند. وی می‌افزاید: کولرها و یخچال‌هایی که مناسب شرایط آب و هوایی استان هستند، باید برچسب Climate club داشته باشد و روی آنها علامت T3 درج شده باشد.

به گفته توکل، Climate club به معنی منطقه آب و هوایی گرمسیری و علامت T3 مخفف Tropical است. وی می‌گوید: گاهی فروشندگان، به عنوان مثال، کولرهایی را با ظرفیت واقعی ۳۶ هزار به خریدار می‌فروشند اما عملا این نوع کولرها در شرایط آب و هوایی استان خوزستان همانند یک کولر با ظرفیت ۱۸ هزار جوابگو است.

مسئول رسیدگی به شکایات سازمان صمت خوزستان از خریداران می‌خواهد، علاوه بر این‌که به برچسب‌های نصب شده روی لوازم خانگی دقت کنند، کالاهایی را خریداری کنند که ضمانت‌نامه داشته باشند تا در صورت مشاهده تخلف بتوان پیگیری‌های لازم را انجام داد.


کولر در خوزستان کالای حیاتی است

این‌که خوزستان یکی از استان‌های گرم کشور است و کولر گازی در آن کالایی حیاتی محسوب می‌شود، یک واقعیت است. اما در این بین افرادی هستند که بدون توجه به وسع و توانایی مالی مردم، سعی در به دست آوردن سودهای کلان دارند.

گاهی اوقات نوسانات ارزی باعث این سوداگری‌ها می‌شود. در این شرایط نیاز است که مردم با آگاهی وارد این بازار شوند و اجازه ندهند که برخی فروشندگان، کولر گازی را با هر قیمت و به هر نحوی که می‌خواهند، عرضه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :