• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6550
+
-

طرح اصناف و شهرداری برای ساماندهی دستفروشان

رئیس اتاق اصناف: نخستین نشست کارگروه مشترک شهرداری تهران و اتاق اصناف هفته آینده برگزار می‌شود

اصناف
طرح اصناف و شهرداری برای ساماندهی دستفروشان

علی ابراهیمی\خبرنگار:

با گذشت حدود 3هفته از نشست اتاق اصناف کشور با شهردار تهران و تصمیم‌گیری درمورد تشکیل کارگروه مشترک برای رفع موانع و بهبود تعامل واحدهای صنفی و مدیریت شهری، نخستین نشست این کارگروه هفته آینده برپا می‌شود.  تشکیل این کارگروه موضوعی است که پس از نشست مشترک اواخر دی‌ماه امسال طرفین توسط محمد‌علی نجفی مورد تأکید قرار گرفت. در این نشست شهردار تهران با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌های فصلی و بهاره، خواستار حراج‌‌های فصلی واقعی به مناسبت‌های خاص از قبیل سال نو شد و مغازه‌دارانی که پیاده‌روهای مقابل مغازه خود را سد می‌کنند، یکی از مصادیق سد معبر دانست. دیروز رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: پس از تصمیم به تشکیل کارگروه مشترک برای رفع برخی چالش‌های ساماندهی بازار، نظام عرضه و رفع موانع اجرای برخی مقررات مدیریت شهری توسط واحدهای صنفی، 3نفر از معاونین شهردار تهران به‌عنوان اعضای این کارگروه معرفی و اتاق اصناف نیز سه‌شنبه هفته جاری 2عضو هیأت‌رئیسه و مشاور اجرایی رئیس اتاق اصناف را به‌عنوان دیگر اعضای آن معرفی کرد و مقرر شد تا نخستین نشست این کارگروه مشترک طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده برپا شود. علی فاضلی، تأکید کرد: نتایج حاصل از برپایی جلسات این کارگروه بعد از تأیید شهردار تهران برای اجرا به شهرداران مناطق مختلف شهر تهران ابلاغ می‌شود. وی افزود: یکی از آسیب‌های مهم در این زمینه سازماندهی دستفروشان در کلانشهر تهران است، ده‌ها هزار دستفروش در معابر و میادین فعالیت می‌کنند که چندان مناسب نیست. فاضلی تأکید کرد: علاوه بر آن تا‌کنون مشکلاتی بین شهرداری و اصناف در زمینه اجرای بند20 ماده55، پسماند، زیباسازی و... وجود داشته که مقرر شده تا در این کارگروه در مورد آن تصمیم‌‌سازی شود تا هر منطقه شهرداری در اجرای مقرراتی مانند زیباسازی بنا بر سلیقه خود تصمیم‌گیری و عمل نکند. فاضلی، ساماندهی نظام عرضه کالا و خدمات در کلانشهر تهران را از دیگر اهداف این کارگروه تلقی کرد و افزود: بنابر تصمیماتی که این کارگروه اتخاذ خواهد کرد همه موارد مذکور به انضمام ساماندهی دستفروشان اجرایی خواهد شد.

 

برپایی ناخواسته نمایشگاه های بهاره 

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به مخالفت این اتاق با برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره کالا اعلام کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود با وجود مخالفت صریح، جدی و استدلال‌های اتاق اصناف کشور با برپا نشدن این نمایشگاه‌ها، این موضوع پذیرفته نشد و با تأکید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر خواست مردم برای برپایی این نمایشگاه‌ها مقرر شد تا نمایشگاه‌های مذکور در کلانشهرها (شهرهای مراکز استان‌ها) برگزار شود اما برپایی این نمایشگاه‌ها در شهرهای کوچک منوط به صلاحدید و تأیید اتاق‌های اصناف هر شهرستان خواهد بود. فاضلی با بیان اینکه امسال نیز همانند سال‌های گذشته نمایشگاه فروش بهاره کالا از 9 تا 19اسفندماه در 5نقطه شهر تهران (بوستان ارم، مصلای تهران، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت و یک محل دیگر که هنوز مشخص نشده است) برپا خواهد شد، افزود: به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده تا محصولات مختلف تولید داخل اعم از پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی و کالاهای اساسی و... با کیفیت و تخفیف حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصدی به مردم عرضه شود. اما در زمینه آجیل و خشکبار با توجه به حداکثر سود ۱۰تا۱۲ درصدی عرضه‌کنندگان، تخفیف‌ها حدود 5درصد خواهد بود.

 

حراج‌های واقعی برندهای خارجی پوشاک

فاضلی، ساماندهی حراج‌‌های فصلی مانند حراج‌های فصلی برندهای خارجی پوشاک را برعهده اتاق اصناف کشور دانست و اعلام کرد: در این زمینه اتاق در حال انجام این حراج‌ها در روزهای پایانی امسال است. گرچه پیش از این نیز حراج‌های فصلی برندهای خارجی مجاز و غیرمجاز پوشاک را در کلانشهر تهران شاهد بوده‌ایم اما این حراج واقعی نبوده و بر این‌اساس اتاق اصناف کشور تلاش دارد با ارائه مجوز برپایی حراج‌های مذکور به برندهای مجاز پوشاک خارجی و کنترل قیمت تمام‌شده و نرخ عرضه این اقلام پس از تخفیف‌، این کالاها با قیمت مناسبی به‌دست مردم برسد. به گفته وی در این چارچوب برندهای خارجی مجاز به برپایی حراج‌ در روزهای پایانی سال، ملزم به نصب مجوز برپایی این حراج‌ها در معرض دید مشتریان هستند. براساس قانون، اتحادیه‌های صنفی ذیربط نیز ملزم هستند. تا مکان و مدت زمان برپایی این حراج‌ها مشخص کنند. 

 

   ساماندهی دستفروشان در دستور کار کارگروه 

 

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دستفروشی به‌عنوان معضلی اجتماعی و اقتصادی متأسفانه در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است،  افزود: اتاق اصناف کشور ارائه سازوکارهایی را به کارگروه مشترک شهرداری و اصناف برای ساماندهی دستفروشان شهر تهران در دستور کار قرار داده است. علی فاضلی افزود: در ماده16 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار 2 تا 3 ظرفیت‌ قانونی برای ساماندهی این مشکل پیش‌بینی شده که متأسفانه از آن غفلت کرده‌ایم. بر این اساس می‌توانیم بخشی از دستفروشان را در زمینه مشاغل خانگی و صنایع‌دستی و در قالب بنگاه‌های کوچک ساماندهی کنیم که قانونگذار مشخص کرده وزارت راه و شهرسازی و شهرداران شهرهای مختلف مکلفند تا فضای مناسب برای ارائه کالا و خدمات تولید شده در این مشاغل را در اختیار آنها قرار دهند. وی گفت: بر این اساس باید مکان‌های خاصی را برای ارائه خدمات اینگونه افراد به‌صورت یک یا 2روز در هفته درنظر گیرند. موضوع دیگر مربوط به دستفروشان سطح شهر است که به‌صورت روزمره و طی ساعات خاصی نسبت به دستفروشی اقدام می‌کنند که برای ساماندهی کسب‌وکار این افراد باید امکانی را در چند نقطه شهر تهران درنظر بگیریم تا با استقرار در این محل‌ها فعالیت کنند. فاضلی با بیان اینکه اتاق اصناف مخالف کارکردن دستفروشان نیست، افزود: اما مشکل اصلی ناشی از شیوه کنونی فعالیت این افراد است و با شکل کنونی فعالیت آنها مخالف هستیم. باید با شهرداری تعامل لازم را داشته باشیم تا این افراد با استقرار در اماکنی که تعیین می‌شود، به‌صورت هفتگی به کسب‌وکار خود بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید