• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65057
+
-

کم‌آبی گریبان کشاورزی بروجرد را گرفت

به گفته برخی مسئولان و کارشناسان، یکی از دلایل کم‌آبی در بخش کشاورزی بروجرد، کشاورزان غیربومی هستند

کشاورزی
کم‌آبی گریبان کشاورزی بروجرد را گرفت

برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تامین آب را در شهرستان بروجرد با مشکل مواجه کرده و کشت وسیع برنج و هنداونه در این شهرستان حاکی از آن است که باز هم پای کشاورزان غیربومی در میان است. به گزارش مهر، علی‌رغم بارش‌های سنگین باران طی سال گذشته و فروردین سال جاری، با شروع فصل تابستان، زمزمه‌های کم‌آبی در بروجرد و حومه آن به گوش می‌رسد و باید دید مسئولان دستگاه‌های اجرایی عضو در شورای حفاظت از آب شهرستان چه اقداماتی برای کنترل آن و رفع مشکلات مردم انجام داده‌اند.


مصوباتی که اجرا نشدند

آخرین جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان بروجرد در سال گذشته با مصوباتی در خصوص نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب، جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب در مناطق مختلف دشت‌های اشترینان و سیلاخور بروجرد و جلوگیری از عدم رعایت الگوی کشت برگزار شد که به گفته مسئولان ذی‌ربط تاکنون هیچ‌کدام از آنها عملیاتی نشده است.برای پیگیری این موضوعات در هفته جاری جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان بروجرد با حضور فرماندار بروجرد و معاون عمرانی وی، بخشداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو این شورا در محل فرمانداری بروجرد برگزار شد.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد در این جلسه گفت: علی‌رغم بارندگی‌های شدیدی که امسال شاهد آن بودیم، انتظار می‌رفت مشکل بی‌آبی حل شود اما می‌بینیم که این تصور غلط بوده است. «مسعود فلاح» افزود: مردم بر اساس این برداشت اشتباه به کشت محصولات آب‌دوست همانند برنج و هندوانه روی آورده‌اند در حالی که همچنان با کمبود آب در شهرستان مواجه هستیم. وی گفت: بر اساس قانون الگوی کشت، سال گذشته مصوب شد که امسال از کشت محصولات آب‌دوست جلوگیری شود اما حالا می‌بینیم کشاورزان به کشت برنج و هندوانه اقدام کرده‌اند.


برنامه‌ای تدارک دیده نشده است

مدیر امور آب بروجرد نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال‌ حاضر 1۳۵۳ حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و شرب از منابع زیرزمینی دشت سیلاخور و اشترینان بروجرد بهره‌برداری می‌کنند که از این تعداد 10۳۲ حلقه کشاورزی، ۲۷۱ حلقه صنعتی، ۲۴ حلقه شرب و بهداشت روستایی و ۲۶ حلقه شهری با حجم ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب در سال را شامل می‌شوند.

«امیر محمدی» ادامه داد: همچنین، 1۲۲۰ چشمه و ۷۴۰ قنات با حجم تخلیه آب ۴۳ میلیون متر مکعب در سال در بروجرد به ثبت رسیده است.وی گفت: رودخانه سیلاخور با 1100 کیلومتر وسعت به عنوان یکی از کانال‌های آبی کشور در بخش منابع سطحی حوزه آبریز بروجرد شناخته شده که این منبع با تخلیه آب ۶ میلیون و ۵۰۰ متر مکعب سالانه آب شهر را خارج می‌کند.به گفته محمدی، همچنین سالانه ۵۲۰ میلیون متر مکعب از منابع سطحی در حوزه آبریز بروجرد آب خارج می‌شود که تاکنون برنامه‌ای برای نگه داری این روان آب‌ها اتخاذ نشده است.

وی افزود: امسال ۱۸ کیلومتر لایروبی رودخانه سیلاخور را در دستور کار داریم که به دفتر برنامه‌‌ریزی پیشنهاد داده‌ایم و امیدوارم تصویب شود.مدیر امور آب بروجرد با اشاره به این‌که ۹۰ درصد منابع آبی صرف بخش کشاورزی می‌شود، بیان کرد: باید بنابر بخشنامه اعلام شده امسال از هر گونه کشت محصولات آب‌دوست در اراضی کشاورزی شهرستان جلوگیری شود.


کشاورزان غیربومی

مدیر شرکت آبفای بروجرد نیز گفت: در اشترینان با تعداد چاه‌هایی که وجود دارد تاکنون مشکل کم آبی نداشته‌ایم. گرچه بارندگی زیاد بود اما منابع زیرزمینی تغییر آن‌چنانی نکردند و تنها آب‌های سطحی بالا آمدند. «حبیب‌الله حدادی» افزود: هیچ منبعی مانند چاه نمی‌تواند آب لازم را تامین کند و مشاهده می‌شود با کشت محصولات آب دوست توسط کشاورزان غیربومی سطح آب چاه‌ها نیز پایین آمده است.

به گفته این مسئول، وظیفه شرکت آبفا تامین آب شرب شهر است که البته در بخش اشترینان به دلیل برداشت بی‌رویه آب از سوی کشاورزان غیربومی تامین آب مردم این بخش دچار مشکل شده است. حدادی تاکید کرد: مشکل آب شرب شهر را نمی‌توان با چند تانکر حل کرد و اگر مشکل کمبود آب به وجود بیاید، واقعاً نمی‌توانیم پاسخگوی جمعیت شهری بروجرد باشیم.


استان‌های سیل‌زده، الگوی کشت را رعایت نکردند

همچنین، رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد بیان کرد: امسال، با توجه به حق‌آبه موجود، به تمامی کشاورزانی که چاه دارند اعلام کرده‌ایم الگوی کشت را رعایت کنند. «عزت‌الله نباتی» گفت: امسال استان‌هایی که دچار سیل شدند الگوی کشت را رعایت نکردند اما جهاد کشاورزی بروجرد، همانند سال‌های گذشته، امسال هم این الگو را رعایت کرده ‌است.

وی ادامه داد: در کشت محصولات آب‌دوست باید امسال تناوب و تناسب را رعایت کنیم چون ۱۰ درصد از اراضی باید به کشت محصولات آب‌دوست اختصاص پیدا کند و ۵۰ درصد از کشاورزان نیز به کشت محصولات استراتژیک مانند جو، گندم، کلزا و... بپردازند. به گفته نباتی، کشاورزانی که با روش‌های تحت فشار یا قطره‌ای و یا بارانی زمین‌های زراعی خود را آبیاری می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد از اراضی‌شان را زیر کشت محصولات آب‌دوست ببرند.


سفره‌خانه‌های سنتی و برداشت غیرمجاز آب

در ادامه این جلسه، بخشدار اشترینان اظهار کرد: در حال حاضر 2 مشکل اساسی در این بخش وجود دارد که یکی برداشت غیرمجاز آب توسط سفره‌خانه‌های سنتی بخش ونایی و دیگری حفر چاه‌های غیرمجاز در شمال اشترینان است.
«مقداد صارمی» افزود: بر اثر این کار، مشکلاتی برای مردم برخی از روستاهای اشترینان ایجاد شده است.

وی درباره برداشت بی‌رویه آب از سوی سفره‌خانه‌های سنتی در منطقه ونایی گفت: کنترل کار در این بخش از دست ما خارج شده است. از طرف دیگر، وجود کشاورزان غیربومی است که انتظار می‌رود با آنها قاطعانه برخورد شود تا منابع آب شهرستان بروجرد بیش از این هدر نرود.


تشکیل جلسه شورای حفاظت از آب بروجرد

فرماندار بروجرد گفت: ضعف مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بروجرد در این است که برای پیگیری مطالبات هیچ‌گونه ارتباطی با مدیران کل مربوط در مرکز استان ندارند. «عبدالرحیم رحیمی» در جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان بروجرد تاکید کرد: امور آب منطقه‌ای بروجرد باید از کل اعتباری که به این دستگاه اختصاص پیدا می‌کند، حدود ۵۰ درصد را به منظور مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در سطح شهرستان بروجرد هزینه کند.

وی ادامه داد: ظرف 3 هفته آینده باید جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان تشکیل شود و مدیران برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را برای سال آینده ارائه دهند. رحیمی گفت: همچنین باید جلسه‌ای با حضور میراث فرهنگی و صاحبان سفره‌خانه‌های سنتی اشترینان برگزار و مشکلات مطرح شود تا فعالان در این منطقه توجیه شوند که برای گرفتن مجوز چه مراحلی را باید طی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید