• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64804
+
-

مصرف برق لرستانی‌ها در وضعیت سبز

مسئولان استان می‌گویند در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکان، تابستانی  بدون خاموشی را پشت سر خواهیم گذاشت

هر سال، با آغاز فصل گرما و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی، نگرانی‌ها در خصوص خاموشی قوت می‌گیرد. در این میان، مشترکان می‌توانند با صرفه‌جویی‌های اندک در مصرف برق، رعایت پیک مصرف برق و برنامه‌‌ریزی برای توزیع زمانی استفاده از وسایل برقی در طول روز، دغدغه‌های خود و مسئولان را در این زمینه برطرف کنند.

به گزارش مهر، توجه به این نکته لازم است که مردم نقش اساسی در مدیریت مصرف برق و کاهش احتمال وقوع خاموشی دارند بنابراین نهادهای ذی‌ربط درصدد فرهنگ‌سازی در این زمینه و اعمال سیاست‌های تشویقی برآمده‌اند. شرکت‌های توزیع برق در استان‌های مختلف کشور همواره در طول سال مشترکان کم‌مصرف خود را مورد تشویق قرار می‌دهند تا این موضوع به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود. در عین حال، رعایت مصرف برق در بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی و صنعت نیز از مسائل مهمی است که باید برای مدیریت آن نیز برنامه‌‌ریزی جدی در دستور کار دستگاه‌ها قرار بگیرد.


مصرف برق در لرستان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به وضعیت مصرف برق در این استان می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر مصرف برق در لرستان در شرایط سبز است و هنوز حتی به وضعیت زرد هم نرسیده است. «قباد رستمی» با بیان این‌که تقریبا یک هفته در خرداد از وضعیت قرمز رد شدیم، می‌گوید: آن زمان پیک و اوج مصرف هم نبود. با همکاری مردم الان مشکل خاصی در استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و اداری (با دستور استاندار ساعت فعالیت دستگاه‌ها جابه‌جا شد) نداریم و در حال حاضر در وضعیت سبز هستیم.وی با تاکید بر این‌که سیاست‌های شرکت برق استان برای اجرای سیاست‌های وزارت نیرو و شرکت توانیر است، بیان می‌کند: مردم اگر بین 5 تا ۱۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند، مشکلی در خصوص تامین برق استان نخواهیم داشت.


نه به وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف 

رستمی با تاکید بر این‌که مردم در ساعات اوج مصرف که از ۱۲ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۲۳ است از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، می‌گوید: مردم در این ساعات از جاروبرقی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اتو و... استفاده نکنند و این کار را به ساعات غیراوج مصرف موکول کنند.

وی اظهار می‌کند: ما نمی‌گوییم که مردم به طور مثال از کولر یا شب از روشنایی استفاده نکنند، اما از وسایل پرمصرفی که هر کدام به اندازه ۲۰ تا ۲۵ لامپ ۱۰۰ وات مصرف برق دارند، استفاده نکنند. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان می‌گوید: اگر مشترکان برق از کولر گازی استفاده می‌کنند، آن را روی درجه ۲۴ تا ۲۶ تنظیم کنند. اگر هم از کولر آبی استفاده می‌کنند، در ساعات اوج مصرف آن را روی دور کُند قرار دهند. وی با تاکید بر این‌که این اقدامات ساده هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد، تاکید می‌کند: با کمک مردم می‌توانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.


تشویق مشترکان کم‌مصرف

این مسئول در ادامه با بیان این‌که میزان برق مصرفی استان که توسط شرکت توزیع برق تامین برق می‌شود، روزانه حداکثر ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات است، می‌گوید: البته شرکت توانیر سهمیه‌ای را برای استان‌ها در هر هفته تعیین می‌کند که ما برنامه‌های خود را طبق این سهمیه با مشترکان برق استان به خصوص در بخش‌های صنعت و کشاورزی هماهنگ می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سال گذشته در استان حدود 5/2 میلیارد تومان برای تشویق مشترکان بخش‌های مختلف به خصوص صنعت و کشاورزی که در اوج مصرف با ما همکاری می‌کردند تخصیص دادیم، می‌افزاید: به طور حتم این کار امسال نیز در دستور کار است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان اظهار می‌کند: مبلغی که به مشترکان برای همکاری‌شان در پیک مصرف برق داده می‌شود، باصرفه‌تر از تاسیس نیروگاه‌های جدید است.رستمی می‌گوید: این مبلغ در پایان تابستان محاسبه و در صورت‌حساب کسی که با ما همکاری می‌کند، اعمال می‌شود.


فقط 10 درصد صرفه‌جویی کنیم

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان می‌گوید: پیک بار مصرف برق روزها از ساعت ۱۱ شروع می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و پیک بار شب نیز از ساعت ۲۱ تا ۲۳ است. «فریدون خودنیا» با بیان این‌که برای همه استان‌های کشور یک سهمیه در هفته‌های مختلف در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: طی هفته جاری، سهمیه برق لرستان ۶۱۰ مگاوات بود. اگر مصرف برق ما از این میزان بیشتر شود، باید خاموشی اعمال کنیم.

وی با اشاره به این‌که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده تاکنون به مرحله خاموشی نرسیده‌ایم، می‌گوید: لرستان در این زمینه جزو استان‌های سبز است. خودنیا تاکید می‌کند: اگر خاموشی بابرنامه‌ هم داشته باشیم، تلاش می‌کنیم در ساعات پرمصرف برق باشد تا بتوانیم هم نُرم مصرف را رعایت کنیم و هم خاموشی ناخواسته‌ای را به مردم تحمیل نکنیم. مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان می‌گوید: اگر مردم فقط ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، خاموشی برق در استان به حداقل می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید