• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64653
+
-

2200 نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شدند

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در 70 واحد بهداشتی و تمامی بیمارستان‌‎ها در کاشمر انجام شد

سلامت
2200 نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شدند

 جواد افتخاری | خراسان رضوی-خبرنگار:


فشار خون یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان و ایران محسوب می‌شود، به‌ طوری که طبق گفته کارشناسان با نگاهی به آمار مرگ ‌و میر ناشی از فشار خون می‌توان این بیماری را قاتل خاموش نامید. به اعتقاد پزشکان نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند، اما خطرات و عوارضش آنها را تهدید می‎کند. در استان خراسان رضوی فشار خون بالا 18.7 درصد شیوع دارد و از این لحاظ، در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است. فشار خون یکی از بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار است و به طور میانگین از هر 4 فرد میانسال در جامعه یک نفر به آن مبتلاست. 


غربالگری یک میلیون نفر

در همین خصوص معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‎گوید: متاسفانه فشار خون بالا علامت خاصی ندارد و وقتی افراد دچار سکته مغزی، قلبی یا نارسایی کلیه می‎شوند متوجه می‎شوند مبتلا به فشار خون هستند. «مهدی قلیان اول» با اشاره به این‌که خوشبختانه فشار خون بالا قابل درمان و کنترل بوده و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود جلوی عوارض آن را می‎توان گرفت، بیان می‎کند: با تشخیص به موقع نه تنها می‌توان طول عمر را افزایش داد، بلکه از بروز ناتوانی‎های مادام‎العمری که به دنبال این بیماری‎ ایجاد می‎شود، جلوگیری خواهد شد. وی ادامه می‎هد: از جمعیت 5 میلیون و 300 هزار نفری که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، بالغ بر 2 میلیون و 570 هزار نفر بالای 30 سال دارند. بر اساس هدف‌گذاری انجام شده باید غربالگری 50 درصد این جمعیت که حدود یک میلیون و 250 هزار نفر هستند، انجام شود. 


اجرای طرح «30 شب، 30 مسجد» در کاشمر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان می‎کند: «30 شب، 30 مسجد» در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون طرحی ابتکاری و نوین بود که برای اولین‌بار در استان توسط مسئولان بهداشت شهرستان کاشمر اجرا شد. قلیان اول اظهار می‌کند: کاشمر با اجرای این طرح در زمینه غربالگری فشار خون اقدامی جدید در استان انجام داد. وی می‎افزاید: در کاشمر هر شب در یکی از مساجد، تیم اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون حضور پیدا می‌کردند. 


بی‌اطلاعی 40 درصد کاشمری‌ها از بیماری فشار خون 

رئیس مرکز بهداشت کاشمر هم می‎گوید: جمعیت بالای 30 سال شهرستان که باید غربالگری می‎شدند، 91 هزار و 600 نفر بودند. «مجتبی قائمی» با بیان این‌که با اجرای طرح غربالگری 2200 نفر که از بیماری فشار خون خود بی‎اطلاع بودند، شناسایی شدند، اظهار می‎کند: 13 هزار نفر نیز که از قبل فشار خون داشتند، همچنان تحت کنترل هستند. وی با اعلام این‌که حدود 40 درصد از شهروندان کاشمری از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، عنوان می‎کند: سابقه فشار خون بالا در خانم‎ها 23 درصد و در مردان حدود 25 درصد است. 


مصرف زیاد نمک و اضافه وزن

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان این‌که در صدر تمامی بیماری‎های قلبی و عروقی، فشار خون، سکته قلبی و مغزی قرار دارد، بیان می‎کند: در بیمارستان‌های کاشمر 330 نفر سکته قلبی و 250 نفر سکته مغزی کرده‌اند که اکثر آنها سابقه فشار خون داشته‎اند.قائمی می‌گوید: با شناسایی به موقع افراد مبتلا به فشار خون از سکته قلبی، مغزی، مرگ زودرس و نارسایی کلیه جلوگیری می‎شود.این مسئول با اشاره به این‌که 50 درصد جمعیت بالغ شهرستان اضافه وزن دارند و یک‌سوم چاق هستند، می‎افزاید: کم‌تحرکی، مصرف زیاد نمک، مصرف کم سبزی و میوه، استعمال دخانیات، الکل، استرس و دیگر مسائل موجب ابتلا به فشار خون می‎شود. 

وی اظهار می‎کند: کسانی که اعضای خانواده یا دیگر بستگان نزدیکشان به فشار خون مبتلا هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. رئیس مرکز بهداشت کاشمر می‏گوید: گروه هدف در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، افراد بالای 30 سال، خانم‌های باردار و بیماران دچار نارسایی کلیه بودند.وی با اشاره به این‌که «30 شب، 30 مسجد» طرحی نوین و ابتکاری است که برای اولین بار در این شهرستان اجرا شد، می‌افزاید: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در 70 واحد بهداشتی و تمامی بیمارستان‌‎ها انجام شد. 

این مسئول با بیان این‌که 10 تیم سیار نیز در راستای اجرای طرح در مکان‌های شلوغ از جمله امامزادگان، پارک‎ها، مساجد و... حضور داشتند، عنوان می‎کند: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون 30 مسجد شلوغ انتخاب شد و هر شب تیم سیار در یکی از این مساجد حضور داشت. بالغ بر 350 نفر در اجرای این طرح مشارکت‎ داشتند.قائمی با بیان این‌که 80 درصد مشارکت مربوط به بانوان بود، از شهروندان خواست تا علاوه بر کاهش مصرف نمک حداقل روزی نیم‌ساعت ورزش سبک داشته باشند، مصرف میوه و سبزی را افزایش دهند و از استعمال سیگار و الکل پرهیز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید