• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6225
+
-

بورس در مدار مثبت قرارگرفت

دیروز شاخص بورس تهران بار دیگر رشدش را از سرگرفت

بورس
بورس در مدار مثبت قرارگرفت

بعد از یک دوره نزول شاخص بورس که از هفته قبل آغاز شد و تا مبادلات شنبه هم ادامه پیدا کرد دیروز شاخص کل، بار دیگر رشد کرد و مقدار بازده بازار سهام در سطح 27درصد تثبیت شد. به گزارش همشهری، هفته قبل شاخص کل بورس تهران 1400واحد افت کرد. در هفته اول بهمن‌ماه شاخص کل بورس تهران تا مرز 99هزار واحد هم صعود کرده بود اما نتوانسته بود خود را به محدوده 100هزار واحد برساند. این دومین بار در سال‌جاری بود که شاخص تا این مرز پیشروی می‌کرد اما قادر نبود از این مرز عبور کند. به باور کارشناسان، منطقه 100هزار واحد، یک خط مقاومت برای شاخص تلقی می‌شود و برای عبور شاخص از این مرز باید نقدینگی زیادی وارد بازار شود. کارشناسان تأکید می‌کنند نزول هفته گذشته و همینطور شنبه هفته جاری شاخص بورس عمدتا ناشی از اصلاح و استراحت شاخص است و می‌توان انتظار داشت شاخص بورس بار دیگر روند صعودی پرقدرت‌تری را به‌ویژه با انتشار گزارش‌های مالی جدید شرکت‌ها از سر بگیرد.

 

پیش‌بینی دشوار است

در همین رابطه ابراهیم عنایت از کارگزاران باسابقه بورس به همشهری گفت: پیش‌بینی بازار چه در بلندمدت و چه در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است و نمی‌توان تحلیل دقیقی در این‌باره ارائه کرد. او با بیان اینکه با تحلیل تکنیکال نمی‌توان بازار را پیش‌بینی کرد، به عوامل بنیادین اشاره کرد و گفت: رشد بازار وابسته به رفتار دولت است زیرا دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و بزرگ‌ترین کارفرما در اقتصاد ایران است و رفتار‌های دولت نقش زیادی در آینده بورس دارد. او تأکید کرد: آینده بازار سهام بستگی به رفتار دولت و سیاستگذاری‌ها در صنایع مختلف دارد. در عین حال می‌توان عوامل دیگری مانند بودجه سال آینده، سیاست خارجی، درآمد حاصل از فروش نفت، قیمت دلار، تورم، حجم صادرات و واردات را هم در تحلیل‌های خود درنظر بگیریم.

به گفته او، اگر دولت یک برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی ارائه کند می‌توان به رشد بورس امیدوار بود. عنایت در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تورم در سال بعد به رشد بورس منجر خواهد شد، گفت:تحقیق‌های زیادی در دنیا در این‌باره انجام شده اما هر کدام نتایج متفاوتی داشته است؛ بنابراین با قطعیت نمی‌توان در این‌باره سخن گفت. با این حال به‌نظر می‌رسد با افزایش شدید قیمت ارز در سال‌جاری شاهد رشد تورم در سال آینده باشیم که این موضوع بر سهام شرکت‌های بورس اثر می‌گذارد. او افزود: تورم از طریق افزایش دارایی شرکت‌های بورس و رشد ارزش جایگزینی شرکت‌ها و همینطور افزایش درآمد‌های آنها می‌تواند به رشد بازار سهام منجر شود اما باید درنظر گرفت که در بلندمدت تورم به نفع هیچ‌کس نیست. او تأکید کرد: با اینکه در کوتاه‌مدت تورم منجر به رشد درآمد و ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود، اما باید توجه کرد که در بلندمدت تورم قدرت خرید عموم جامعه را کاهش می‌دهد و توانایی خرید کالا‌ها و خدمات در میان مردم از بین می‌رود که این، هم برای شرکت‌های بورس و هم برای مردم و کل اقتصاد اثر منفی دارد؛ ضمن اینکه ثبات اقتصادی کشور را هم از بین می‌برد.

 

اصلاح بازار طبیعی است

علی مرتضوی یک تحلیلگر دیگر بازارسرمایه هم درباره نوسان‌های شاخص بورس گفت: اصلاح کنونی شاخص کل با توجه به قرار گرفتن در آستانه قله 100هزار واحدی طبیعی است. تنها مسئله نگران‌کننده بازار، کاهش حجم معاملات نسبت به ابتدای هفته گذشته و رسیدن به کمتر از 200میلیارد تومان در روز است که با توجه به رشد به نسبت بی‌وقفه شاخص بورس در 6‌ماه دوم سال دور از انتظار نبود. او افزود: بررسی شاخص نشان می‌دهد تنها اصلاح جدی 6‌ماه منتهی به پایان سال در اوایل دی‌ماه انجام شده ولی از آنجاکه رشد بازار ناشی از افزایش سودآوری شرکت‌ها بوده است در نتیجه معتقدم که جای نگرانی برای رشد بازار وجود ندارد.

 

   صنایع برنده بورس در یک‌ماه گذشته

 

آمارهای تازه نشان می‌دهد: در یک‌ماه گذشته سهامداران صنعت «استخراج زغال سنگ» با کسب ۲۹.۵ درصد بازده،  بیشترین سود را در بین همه صنایع فعال در بورس کسب کرده‌اند. سهامداران شرکت‌های گروه «محصولات چوبی» با کسب بازده ۱۸ درصدی دومین گروه از برندگان سرمایه‌گذاری در بورس ظرف یک‌ماه اخیر بوده‌اند. سهامداران گروه «ماشین آلات و تجهیزات» هم با کسب بازده۱۱.۷‌درصدی در رتبه سوم جدول بازده یکماهه صنایع بورس ایستاده‌اند. سهامداران شرکت‌های گروه «انتشار،  چاپ و تکثیر» با کسب بازده ۷.۸ درصدی هم در جایگاه چهارم قرار گرفته‌اند.

 

   پربازده‌ترین سهام در یک‌ماه گذشته

 

آمارهای بورس تهران نشان می‌دهد در بین شرکت‌های فعال در بازارسهام،  «بوتان» با ۶۶.۳ درصد رشد قیمت،  بیشترین بازده یکماهه را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است. افزون پس از «بوتان»،  شرکت‌های نورد و قطعات فولادی با ۵۱.۴ درصد رشد قیمت سهام،  «کالسیمین» با ۳۴.۹ درصد رشد،  «نفت پارس» با ۳۳.۲ درصد و «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» با ۳۳ درصد رشد قیمت سهام،  بیشترین سود را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.

 

بازده 27درصدی بورس

 

اطلاعات آماری از عملکرد بازار سهام در مقایسه با سایر بازار‌ها نشان می‌دهد با وجود افت شاخص بورس در هفته قبل مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام همچنان نسبت به سایر بازار‌ها به جز یورو بالاتر است. این اطلاعات نشان می‌دهد بازار یورو همچنان رتبه نخست بازار‌ها را از نظر بازده سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. قیمت هر یورو از اول سال تاکنون 42درصد رشد کرده است. در همین مدت شاخص بورس تهران با 27درصد رشد در جایگاه دوم قرار گرفته است. این اطلاعات نشان می‌دهد که بازار‌های طلا و دلار هم با رشد 24درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. در همین مدت همچنین شاخص بازار فرابورس 24درصد رشد کرده است. از اول سال تاکنون قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق 22گانه تهران دست‌کم 17.5درصد افزایش یافته است و از 4میلیون و 300هزار تومان به 5میلیون و 100هزار تومان رسیده است. با وجود این مقدار رشد بازده بازار مسکن نسبت به سایر بازار‌ها کمتر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :