• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61819
+
-

سارقان؛ ۳۶ درصد زندانیان خراسان شمالی

در استان
سارقان؛ ۳۶ درصد زندانیان خراسان شمالی

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان این‌که ۳۶ درصد زندانیان سارق هستند، گفت: سرقت و ربودن مال غیر مقام اول جرایم در زندان‌های این استان است. به گزارش ایرنا، «مجتبی محمدی» اظهار کرد: جرم دوم زندانیان این استان مربوط به جرایم مواد مخدر با ۲۷ درصد است و جرایم علیه اشخاص نیز رتبه سوم را دارد. وی افزود: جرایم سرقت، مواد مخدر و جرایم علیه اشخاص همیشه رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دهد که در سال گذشته جرایم مواد مخدر رتبه اول را داشت. محمدی با بیان این‌که 1/3 درصد زندانیان خراسان شمالی زن هستند، اظهار کرد: بیشتر این زندانیان نیز جرایم مالی و مواد مخدر دارند.

وی با بیان این‌که خراسان شمالی سومین استان با جمعیت کم زندانی در کشور است گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری در سال گذشته ۷۰۰ نفر از زندانیان این استان آزاد شدند. وی گفت: در مجموع هزار و ۱۲۵ نفر از عفو و تخفیف مجازات بهره‌‌مند شدند. مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان این‌که ۱۰ درصد زندانیان این استان بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، گفت: ۷۰ درصد نیز ۲۶ تا ۴۵ سال سن دارند. محمدی اظهار کرد: 4/9 درصد جمعیت زندانی این استان هم‌اکنون بی‌سواد هستند؛ ۶۸ درصد زندانیان نیز تحصیلات ابتدایی و ۱۰ درصد مدرک دیپلم دارند؛ 8/5 درصد نیز فوق‌دیپلم و مابقی نیز لیسانس و بالاتر هستند. وی با بیان این‌که ۹ نفر در پای چوبه دار در سال گذشته بخشیده شدند گفت: کمیسیونی برای عفو در استان تشکیل شده است که رضایت اولیای دم را جلب می‌کنند که این امر تنها در مواردی قتل‌های ناخواسته انجام می‌شود. در همین مدت ۱۰ اعدامی نیز بالای چوبه دار رفتند. 

محمدی با بیان این‌که استان خراسان شمالی در ایجاد اشتغال و حرفه‌آموزی در کشور پایلوت شده است افزود: تنها ۳ درصد مددجویانی که زیر پوشش طرح‌های اشتغال قرار می‌گیرند و برای ایجاد شغل از تسهیلات بهره‌‌مند می‌شود بازگشت دوباره به زندان را دارند. مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: در مدت یک سال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات به زندانیان پس از آزادی پرداخت شد که طرح‌های اشتغال برای خود ایجاد کرده‌اند و در پرداخت اقساط نیز بسیار خوب عمل کرده‌اند. وی بر کمک و حمایت دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و خانواده‌ها برای ایجاد اشتغال مددجویان زندانی تاکید کرد و افزود: این افراد پس از آزادی نیاز به کمک و حمایت دارند تا دوباره برگشت به زندان‌ها نداشته باشند اما متأسفانه بعضاً از سوی خانواده‌ها نیز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. 

محمدی با بیان این‌که هزار و ۲۵۰ نفر از خانواده‌های زندانیان این استان زیر پوشش انجمن‌های حمایتی هستند گفت: یکی از دغدغه‌های اداره کل زندان‌ها کمک به خانواده‌های مددجویان است که این امر با کمک خیران انجام می‌شود، گاه خانواده‌های این افراد بدون گناه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. هم‌اکنون حدود هزار و ۵۰۰ نفر در زندان‌های خراسان شمالی محبوس هستند. در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید