• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61767
+
-

زمین‌خواری در روستای ساختگی

فرماندار کاشمر: همه ساخت‌و‌سازها در کلاته‌بزی غیرمجاز است

روستا
زمین‌خواری در روستای ساختگی

جواد افتخاری | خراسان رضوی-خبرنگار:


 کلاته‏ بزی، منطقه‌ای تازه سر برآورده در حوالی کاشمر است که بستر ویلاسازی‌های غیرمجاز شده است. برخی مسئولان با شروع مدیریتشان در حوزه‌های مرتبط به این مورد واکنش نشان دادند اما در این سال‌ها پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است. برخی یکی از دلایل تداوم این روند معیوب را مشارکت و مالکیت برخی از مسئولان در این ساخت‌وسازها می‌دانند؛ موضوعی که به گفته فرماندار کاشمر در حال بررسی است. 


کلاته‏بزی؛ از گذشته تاکنون

بسیاری از ویلاهای غیرمجاز در روستای کلاته‌بزی ساخته شده‌اند. این روستا چند سالی است نامش به دلیل اعیان‌نشینی سر زبان‌ها افتاده است. اهالی دارای اشتراک برق با کاربری خانگی هستند. حدود 40 اشتراک هم مربوط به آب شرب با کاربری خانگی است. یکی از مسئولان سابق این شهرستان که در جریان ماجرای کلاته‌بزی است به همشهری می‌گوید: هیچ‌گاه مکانی به نام روستای کلاته‌بزی نداشته‌ایم و کسانی که امروزه در آنجا ساکن هستند، در واقع برخی از دامداران روستای گندم‏بَر بوده‌اند که ییلاق و قشلاق داشتند و مدتی در قسمتی از کوه‌های سیدمرتضی ساکن می‌شدند. 

«رضا جابری» اظهار می‌کند: برخی از باغداران این منطقه در صورتی به دامداران اجازه می‌دهند از آب موجود برای دام‏هایشان استفاده کنند که از زمین‌هایشان هم مراقبت شود. وی با بیان این‌که دامداران پس از پذیرش این شرط، در همان‌جا ماندگار شدند و در ادامه برای خود آغل دام درست کردند، می‌افزاید: تعداد این افراد به اندازه‌ای کم بود که حتی به‌عنوان خانوار در آمار حساب نمی‎شدند. جابری با اعلام این‌که تا سال76 در هیچ‌کدام از مدارک و مستندات دولتی موجود، اسمی از مکانی به نام کلاته بزی نیامده است، اظهار می‌کند: این اقدامات توسط چند نفر از افرادی که در این منطقه زمین دارند انجام شد. 

این مسئول با اشاره به این‌که هرچند در سرشماری‌ها اعلام می‌شود عده‌ای در این منطقه سکونت دارند، اما درواقع این‌گونه نیست، ادامه می‌دهد: برخی از همین افرادی که در سرشماری اعلام شده در این مکان سکونت دارند، درواقع زندگی اصلی‌شان در روستای دیگری است. اگر الان کسی برای بررسی به این منطقه مراجعه کند کسی حضور ندارد. وی بیان می‌کند: تا سال76 هیچ آبادی و روستایی به نام کلاته‏بزی نداشتیم. اکنون برخی تلاش می‌کنند برای رسیدن به اهدافشان روستایی به این نام به ثبت برسانند، این در حالی است که از سال‌های گذشته در پایین ولایت 10روستا و بالا ولایت 20روستا وجود داشته ولی نامی از کلاته‌بزی بین این روستاها نیست. جابری می‌افزاید: با جمعیتی که در سرشماری‌ها به این منطقه برده‌اند و آنچه توسط مامور مربوطه به ثبت رسیده، اعلام شده بالای20 خانوار جمعیت دارد، در صورتی‌ که چنین جمعیتی اصلا در منطقه‌ای که از آن به عنوان کلاته‏بزی نام برده می‌شود، ساکن نیستند. 


رأی تخریب برای یک ویلای غیرمجاز 

فرماندار کاشمر با بیان این‌که پرونده کلاته‏بزی در حال بررسی است، اظهار می‌کند: همه ساخت‌وسازها در کلاته‌بزی غیرمجاز است. «محمدعلی نبی‏پور» با اشاره به این‌که اگر همان زمان برخوردهای لازم صورت می‌گرفت، اکنون شاهد بروز مشکلاتی از این دست نبودیم، بیان می‌کند: برخی سودجویان در کلاته‌بزی برای رسیدن به اهداف خود اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کرده‌اند و به‌نوعی شاهد زمین‌خواری هستیم. این مسئول می‌گوید: اجازه نخواهیم داد برخی افراد سودجو با ساخت ویلا در کلاته‏بزی به اهداف خود برسند. وی عنوان می‌کند: برخی سودجویان به دلیل آب‌و‌هوای بسیار خوب و اشراف منطقه به شهر، از این مکان سوءاستفاده کرده‌اند. با این حال تاکنون به‌ جز یک مورد که برای آن رأی تخریب گرفته شده، هیچ‌ پرونده دیگری تشکیل نشده است. اگر گزارشی به دستم برسد که مسئولی در این مکان ویلای غیرمجاز دارد به جد با وی برخورد می‌کنم. 


برخورد دستگاه قضا با متخلفان

دادستان کاشمر هم در این‌باره بیان می‌کند: دستگاه قضا در برخورد با کسانی که با تصرف زمین‌ها و تغییر غیرمجاز کاربری باغ‌ها اقدام به ساخت ویلا کرده‌اند با کسی تعارف ندارد. «غلامرضا طالعی» می‌افزاید: آماده هرنوع برخورد جدی با کسانی که اقدام به ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز کرده‌اند هستیم. به صراحت اعلام کرده‌ایم ابتدا باید ویلاهای میلیاردی پزشکان و مسئولان تخریب شود در غیر این صورت اگر بخواهند از مردم شروع کنند مجوز تخریب نخواهیم داد.وی اظهار می‌کند: از وقتی به کاشمر آمده‌ام به طور جدی به موضوع ویلاهای غیرمجاز ورود کرده‌ام و دستور تخریب دیوار یکی از این ویلاهای غیرمجاز هم صادر شده است.دادستان کاشمر ادامه می‌دهد: شهرداری باید به این موضوع ورود و با اخذ حکم ماده 100 اقدام به تخریب کند. ما هم به عنوان دادستان و مدعی‌العموم در این خصوص همراه خواهیم بود. طالعی می‌گوید: در احیای حقوق عامه دادستانی با کسی تعارف ندارد و در این حوزه به جد ورود می‌کنیم، کار را با جدیت انجام می‌دهیم و به نتیجه می‌رسانیم. 


هدررفت سرمایه شهروندان با ساخت‌وساز غیرمجاز 

یکی از اعضای شورای شهر کاشمر طولانی شدن تهیه طرح جامع تفصیلی این شهر را یکی از عوامل موثر در ساخت‌وسازهای غیرمجاز کلاته‌بزی می‌داند و می‌افزاید: هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز و غیراصولی یک معضل و بحران به شمار می‌رود که باعث هدررفت سرمایه شهروندان می‌شود. به گفته «محمد خباززاده» طبق به مقررات، کلاته‏بزی در حوزه استحفاظی شهرداری قرار دارد. طبق قانون، شهرداری نمی‌تواند مجوز ساخت صادر کند. از طرفی باید جلوی ساخت‌وسازها را بگیرد که کنترل آن بسیار دشوار است. وی می‌افزاید: در مورد ایجاد ساختمان بدون مجوز باید کمیسیون ماده 100 تصمیم‌گیری کند که معمولا یک پروسه زمانی باید طی شود. خباززاده اظهار می‌کند: متاسفانه دستگاه‌های خدماتی دیگر مثل برق و آب بدون هماهنگی با شهرداری نسبت به صدور امتیاز اقدام می‌کنند و این امر منجر به رونق ساخت‌وسازهای غیرقانونی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید