• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6126
+
-

پروژه‌های فضایی کشور؛ نیازمند بودجه

یادداشت
پروژه‌های فضایی کشور؛ نیازمند بودجه

محمدرضا منصوری|رئیس کمیته فضایی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

گسترش فناوری در هر کشوری باعث رشد آن منطقه می‌شود. تمام کشورها بر این نکته واقف هستند و به همین دلیل، ‌در طول سال‌ها هر کشوری که به یک فناوری در حوزه‌ فناوری‌های برتر دست پیدا کرده، آن را به دیگران انتقال نداده است. کشور ما با اطلاع از این موضوع در پی دست‌یافتن به این دانش‌ها بوده است. تا به حال در زمینه‌های موشکی و هسته‌ای به‌خوبی پیشرفت کرده‌‌ایم و در زمینه دانش‌های فضایی نیز وضع به همین منوال جلو می‌رود. ممکن است خیلی از کشورها در ظاهر به چنین فناوری‌ای دست پیدا کرده باشند و ماهواره‌ به فضا فرستاده باشند، اما واقعیت این است که کشورهای دیگری ماهواره‌های آنها را به هوا می‌فرستند و برایشان کار انجام می‌دهند. ما مسیر متفاوتی در پیش گرفته‌ایم و می‌خواهیم روی پای خودمان باشیم.

البته برای دستیابی به این اهداف باید مسیرمان را در هر نقطه بازبینی و تصحیح کرده و سازوکارهای جدید را برای ادامه راه طرح‌ریزی کنیم. ماهواره دوستی که وزیر ارتباطات روز گذشته از آن با عنوان ماهواره دانشگاه شریف سخن به میان آورد، دستاورد مهمی است که می‌تواند سطح دانش ما را به دنیا نشان بدهد. لذا امیدواریم بحث‌های جانبی و سیاسی را با مباحث علمی و فناوری خلط نکنند تا شاهد پرتاب این ماهواره باشیم.

پیشرفت علوم فضایی بسیار مهم است و این علم می‌تواند در آینده یکی از منابع مهم درآمدی برای کشور باشد اما هم‌اکنون با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم، پروژه‌ها را مبتنی بر علم و با حداقل هزینه پیش می‌بریم. با توجه به تحریم، دنبال هزینه‌های بالا نیستیم و بیشتر روی پیشرفت دانش تمرکز داریم. با همه اینها، روند پیشرفت علوم فضایی در کشورمان خوب بوده است و امیدواریم بهتر نیز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید