• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5928
+
-

اختلاف‌افکنی در اولین نطق سالانه ترامپ

اختلاف‌افکنی در اولین نطق سالانه ترامپ

 

نطق سالانه رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «وضعیت عمومی کشور» که فرصتی برای مرور گذشته و نگاه به آینده این کشور است، به موقعیتی برای به نمایش گذاشتن اختلاف‌ عمیق میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بدل شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ که دیروز در میان نمایندگان کنگره آمریکا سخن می‌گفت، برخلاف همیشه سخنانش را با لحنی آرام ایراد کرد اما طبق معمول با زبان تند، کنایه‌هایش را هم روانه مخالفان کرد و جملاتی گفت که باز هم حاشیه‌ساز شد. چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها با محبوبیت 40درصدی در جامعه رکورددار عدم‌مقبولیت عمومی در میان روسای جمهور این کشور است تلاش کرد خود را «رئیس‌جمهور همه مردم» معرفی کند و از «دوران جدید آمریکایی» بگوید. او در تشریح «موفقیت‌های فوق‌العاده» دولتش در یک سال نخست گفت که زمان آن رسیده که آمریکایی‌ها رویاهایشان را زندگی کنند و دوران ریاست‌جمهوری او بهترین دوران برای تحقق رویاهای آمریکایی است. او همچنین خطاب به نمایندگان گفت: «من برای حفاظت از مردم آمریکا از هر رنگ، دین و نژاد دست یاری به سمت شما دراز می‌کنم.» 

براساس قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور سالی یک‌بار طی سخنانی در کنگره، شرایط کلی کشور و چشم‌انداز آن در سال پیش رو را ترسیم می‌کند. سخنان ترامپ که حدود یک ساعت و 20دقیقه طول کشید واکنش دوگانه‌ای را در صحن کنگره به‌دنبال داشت. در سمت چپ، جایی که نمایندگان جمهوریخواه می‌نشینند، او با تشویق‌های ممتد همراهی می‌شد. در سمت راست، یعنی جایی که دمکرات‌ها می‌نشینند اما چهره‌ها مغموم بود و کسی به رئیس‌جمهور آمریکا لبخند نمی‌زد. به اعتقاد دمکرات‌ها این سخنان ترامپ با رویکرد او در یک سال گذشته در تناقض آشکار بوده است. دونالد ترامپ در این مدت بارها علیه اقلیت‌های دینی و نژادی و همچنین سیاهپوستان آمریکایی سخنان توهین‌آمیزی را مطرح کرده است. در میان دمکرات‌ها برخی با موبایل‌هایشان بازی می‌کردند، چند نفری دائما به نشانه عدم‌رضایت سر تکان می‌دادند و عده‌ای هم در گوشه‌ای روزنامه می‌خواندند. نمایندگان زن دمکرات هم همگی با لباس‌های سیاه به این جلسه آمدند تا با زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند اعلام همبستگی کنند؛ اعلام همبستگی در نشستی که سخنران اصلی آن از سوی 19زن متهم به آزار یا سوءاستفاده جنسی شده است. دیروز در کنگره آمریکا در طول نطق طولانی دونالد ترامپ، به‌شدت دو دستگی موج می‌زد تا نمود جامعه دوپاره این کشور باشد.

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در سخنان ترامپ

  مهاجرت: چند ماهی است که جمهوریخواهان و دمکرات‌ها به‌خاطر اختلاف نظر بر سر قوانین مهاجرتی آمریکا رو در روی هم قرار گرفته‌اند؛ وضعیتی که نتیجه‌اش عدم‌تصویب بودجه سالانه کشور و حتی تعطیلی دولت بوده است. ترامپ پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد مهاجران غیرقانونی از کشورهای منطقه کارائیب را اخراج کند؛ موضوعی که با مخالفت دمکرات‌ها و در نتیجه رأی منفی آنها به بودجه روبه‌رو شد. دونالد ترامپ اما دیروز گفت که با ادامه حضور این مهاجران در آمریکا موافقت خواهد کرد اما در مقابل دمکرات‌ها هم باید به تغییر قوانین مهاجرتی و ساخت دیوار در مرز مکزیک رأی مثبت دهند.

  کره‌شمالی: ترامپ بار دیگر دولت کره‌شمالی را «فاسد» خواند و گفت: «تجربه گذشته نشان می‌دهد کوتاه آمدن در مقابل کره‌شمالی باعث افزایش دشمنی این کشور می‌شود. من اشتباه دولت‌های قبلی را تکرار نمی‌کنم؛ اشتباهات آنها ما را به اینجا کشانده است.» 

  سلاح‌ هسته‌ای: ترامپ از نمایندگان کنگره خواست با افزایش بودجه نظامی دولت موافقت کنند. او گفت که زرادخانه هسته‌ای آمریکا نیازمند بازسازی و بهینه‌سازی است تا این کشور قوی‌تر از هر کشور دیگری باشد. این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که او در طول رقابت‌های انتخاباتی، دولت باراک اوباما را به‌خاطر بودجه نظامی‌اش مورد شدیدترین انتقادها قرار می‌داد.

 ایران: ترامپ همچون هفته‌های اخیر بار دیگر به ناآرامی‌‌های اخیر ایران اشاره کرد و گفت: «آمریکا از مردم ایران در مبارزه شجاعانه آنها برای آزادی حمایت می‌کند. من از کنگره می‌خواهم به ایرادهای اساسی توافق هسته‌ای افتضاح ایران رسیدگی کند.»

گوانتانامو: جنجالی‌ترین بخش سخنان ترامپ زمانی بود که اعلام کرد تصمیم دارد زندان گوانتانامو در کوبا را همچنان باز نگه‌ دارد. گوانتانامو از سال 2001و بعد از حمله القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، محل نگهداری صدها زندانی در جنگ علیه تروریسم بوده است؛ جایی که زندانیان مورد بدترین آزار و شکنجه‌ها قرار می‌گرفتند. طبق طرحی که در دولت اوباما اجرا شد، قرار بود این زندان به‌زودی تعطیل شود. ترامپ دیروز گفت: «با تروریست‌ها باید مثل خودشان رفتار کرد.» سخنان ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی از سوی او برای ادامه فعالیت گوانتانامو همراه شد. هزینه فعالیت این زندان سالانه 45میلیون دلار اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید