• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5927
+
-

فعالیت طالبان در 70درصد از خاک افغانستان

فعالیت طالبان در 70درصد از خاک افغانستان

 

بی‌بی‌سی در گزارشی میدانی به این نتیجه رسیده است که طالبان در 70درصد خاک افغانستان به‌صورت علنی فعالیت می‌کند. ماه‌ها تحقیق در سراسر افغانستان نشان می‌دهد که طی 3 سال گذشته مناطق بیشتری از این کشور در معرض تهدید و یا در کنترل طالبان قرار گرفته است. دولت افغانستان این گزارش را بی‌اهمیت خوانده و می‌گوید که بیشتر مناطق در کنترل دولت است. اما در حملات اخیر طالبان و گروه داعش در کابل و مناطق دیگر افغانستان شمار زیادی از افراد کشته شده‌اند. تحقیق بی‌بی‌سی که در اواخر سال ۲۰۱۷ شروع شد، تصویر نادری از وضعیت امنیتی در تمامی ولسؤالی‌‌های افغانستان از ۲۳ آگوست (اوت) تا ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ ارائه می‌کند.

شبکه‌ای از گزارشگران در سراسر افغانستان با بیش از ۱۲۰۰ نفر از منابع محلی در هر کدام از ۳۹۹ ولسؤالی این کشور حرف زدند تا تصویری همه‌جانبه از حملات شورشیان در همین دوره زمانی به‌دست آورند.

نتیجه این گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که حدود ۱۵‌میلیون نفر یعنی نصف جمعیت افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترل طالبان قرار دارد و یا به‌صورت علنی در آنها حضور دارند و به‌طور مرتب مورد حمله آنها قرار می‌گیرد. تحقیق بی‌بی‌سی همچنین نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش بیشتر از هر زمان دیگر در افغانستان فعال است، هرچند قدرت به‌مراتب کمتری از طالبان دارد.

مطالعه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که طالبان حالا ۱۴ ولسؤالی افغانستان (چهار درصد از خاک کشور) را تحت کنترل کامل خود دارد. همچنین در ۲۵۳ ولسؤالی دیگر (۶۶ درصد از افغانستان) حضور فعال و علنی دارند. این میزان از قدرت طالبان به‌طور چشمگیری بالاتر است از آنچه قبلا درباره قدرت طالبان تخمین زده می‌شد. در این گزارش تحقیقی، ولسؤالی‌هایی در کنترل دولت خوانده شده است که نماینده دولت از کابل به‌عنوان ولسؤال (فرماندار)، رئیس پلیس و یا رئیس دادگاه در آن حضور و فعالیت دارند. در جریان تحقیق این گزارش همچنین شواهدی از بالا رفتن مالیاتی که طالبان از مردم می‌گیرد هم به‌دست آمد.

درحالی‌که داعش نشان داد که می‌تواند محلاتی را در مکان‌هایی مثل کابل هدف قرار بدهد، حضور آنها بیشتر محدود به مرکز اصلی‌شان در یک منطقه نسبتا کوچک در ولایت شرقی ننگرهار در مرز پاکستان هستند.

داعش برای کنترل مناطق بیشتر هم با نظامیان افغان و هم با طالبان می‌جنگد. در حالی که حملات تروریستی هر‌دوی این گروه‌ها علیه نظامیان و مردم افغانستان در هفته‌های اخیر شدت گرفته ‌است. طالبان مدعی است که در واکنش به استراتژی افزایش نیروی دولت آمریکا در خاک افغانستان دست به حملات بیشتری زده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید