• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5914
+
-

بخشش؛ عیدی خانواده مقتول به قاتل فرزندشان

بخشش؛ عیدی خانواده مقتول به قاتل فرزندشان

پدر و مادر سربازی که 8سال پیش توسط سارقی به قتل رسیده بود، در آستانه سال نو و به‌خاطر رضای خدا قاتل پسرشان را بخشیدند. عامل این جنایت قرار بود همراه قاتل دیگری در روزهای آینده قصاص شود که بخشیده شد و قاتل دیگر نیز مهلت گرفت.

به گزارش همشهری، 8سال پیش مردی برای سرقت وارد خانه‌ای در غرب تهران شد و پس از دستبرد، وسایل مسروقه را به‌خودرواش منتقل و سوار بر آن به سمت جاده کرج حرکت کرد. او که مسلح به سلاح گرم بود وقتی به ایست و بازرسی چیتگر رسید دستپاچه شد و همین باعث شد که مأمور و سرباز پلیس به وی مشکوک شده و دستور توقف دهند. اما سارق به جای توقف، پایش را روی پدال گاز گذاشت تا فرار کند.

عملیات تعقیب شروع شد اما سارق مسلح از ترس دستگیری، اسلحه‌اش را به سمت مأموران گرفت و شلیک کرد. گلوله شلیک شده به سرباز نیروی انتظامی برخورد کرد و باعث جراحت شدید وی شد. متهم موفق به فرار شد و سرباز مجروح به بیمارستان انتقال یافت اما تلاش برای نجات او بی‌فایده بود و وی به کام مرگ رفت.

در ادامه پرونده‌ای در دادسرای جنایی تهران تشکیل و تلاش پلیس برای یافتن ردی از قاتل فراری شروع شد. مأموران در نهایت 3سال پس از جنایت موفق به شناسایی متهم شده و او را دستگیر کردند. مرد جوان در بازجویی‌ها به قتل سرباز جوان اعتراف کرد و گفت: چون اموال مسروقه و اسلحه همراهش بوده ترسیده و فرار کرده و قصدش از تیراندازی ترساندن مأموران بوده نه قتل سرباز جوان. متهم پس از محاکمه در دادگاه کیفری به قصاص محکوم و این حکم مدتی بعد در دیوان عالی کشور تأیید شد. به این ترتیب پرونده به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای حکم فراهم شود. در چنین شرایطی با دستور دکتر محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی، تیم واحد صلح و سازش تشکیل و رایزنی‌ها برای جلب رضایت آغاز شد. تا اینکه اولیای دم چند روز پیش به دادسرای جنایی رفتند و درحالی‌که قرار بود عامل جنایت به‌زودی به دار مجازات آویخته شود به‌خاطر رضای خدا و بدون هیچ شرطی قاتل پسرشان را بخشیدند؛ چرا که این مرد در زندان توبه کرده و به گفته مسئولان زندان مسیر زندگی‌اش را تغییر داده بود. خانواده مقتول گفتند به‌خاطر نزدیک شدن به سال جدید متهم را بخشیدند تا آزاد شود و در سال جدید زندگی تازه‌ای را آغاز کند.

علاوه بر این مرد قاتل دیگری هم قرار بود در روزهای آینده قصاص شود که توانست از اولیای دم مهلت بگیرد. او  مردی بود که بر سر یک سوء تفاهم در سال 92دست به جنایت زد. او دو فرزند کوچک دارد که چند روز پیش از اجرای حکم در دادسرای جنایی تهران به پای اولیای دم افتادند و به آنها التماس کردند تا پدرشان را ببخشند. همین باعث شد تا دل اولیای دم به رحم بیاید و به قاتل مهلت بدهند. متهم درخصوص جزئیات درگیری مرگبار به مأموران گفت: برای انجام کاری از شهرستان به تهران آمده بودم و شب حادثه برای تفریح به برج میلاد رفتم. اما به‌علت عدم‌آشنایی با خیابان‌های منطقه گم شدم و ناخواسته سر از جنت آباد در آوردم. حسابی کلافه شده بودم و وقتی وارد یکی از کوچه‌ها شدم، برای خرید سیگار و آبمیوه توقف کردم و از ماشین پیاده شدم. پس از خرید، با دوستم که صمد نام دارد تماس گرفتم و سرگرم حرف زدن با او شدم. من اصلا حواسم به‌خودروی سمندی که کنار آن ایستاده بودم نبود. از سویی من و صمد با لهجه محلی صحبت می‌کردیم؛ طوری که وقتی اسمش را به زبان می‌آوردم، واژه‌ای شبیه سمند بود. بعد از صحبت با دوستم، مقتول به تصور اینکه من سارق هستم و دارم راجع به‌خودروی سمند آنها حرف می‌زنم، به طرفم آمد و با هم دچار درگیری لفظی شدیم. این درگیری پس از لحظاتی بالا گرفت و به زد و خورد کشیده شد. من هم کنترلم را از دست دادم و با چاقویی که در جیبم بود، ضربه‌ای به پسر جوان زدم. وقتی دیدم او روی زمین افتاد، ترسیدم و سوار ماشین شدم و فرار کردم اما خیلی زود شناسایی و دستگیر شدم. حکم قصاص این متهم دردادگاه کیفری صادر و در دیوان عالی کشور تأیید شد. قرار بود چند روز قبل در محوطه زندان رجایی شهر قصاص شود که اولیای دم به وی مهلت دوماهه دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید