• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58353
+
-

حمله رمز ارزها به شبکه برق ایران

معاون وزیر نیرو: تولید رمزارزها حتی به برق مصرفی برخی مساجد و مدارس و مراکز تولیدی رسیده است


وزارت نیرو تلاش می‌کند تا با اعمال سیاست‌های صرفه‌جویی، مصرف برق را در فصل تابستان تا 3هزار مگاوات کاهش دهد اما خطری جدی شبکه برق ایران را تهدید می‌کند. به‌گزارش همشهری، همایون حایری، معاون وزیر نیرو در یک نشست خبری از پیشنهاد این وزارتخانه به دولت برای اعمال تعرفه برق صادراتی برای استخراج رمز ارزها ازجمله بیت‌کوین در کشور خبر داد و گفت: تولید رمز ارزها حتی به برخی از گاوداری‌ها، مساجد و مدارس کشیده شده است. حائری در ادامه با اشاره به مباحثی که در مورد استفاده از برق برای استخراج ارز دیجیتال مطرح شده، گفت: برق در ایران بسیار ارزان است و با توجه به این برخی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین هستند که به کشور هجوم آورده‌اند. قیمت استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷۰۰۰ دلار است و برای هر بیت‌کوین ۷۲‌هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸‌مشترک است. تعداد این افراد به‌تازگی افزایش پیدا کرده و می‌تواند به ۲۰۰۰تا‌۲۵۰۰‌مگاوات نیز برسد. حایری در پاسخ به این سؤال که چقدر برق توسط استخراج‌کنندگان رمز ارزها استفاده می‌شود، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از این وضعیت ارائه کرد اما اگر این روند ادامه یابد، مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به 2هزار مگاوات خواهد رسید.

تعرفه برق پرمصرف‌ها شناور می‌شود
معاون وزیر نیرو همچنین خبر داد: تعرفه برق پرمصرف‌ها در سال‌جاری ثابت است اما در سال‌های آتی قصد داریم تعرفه‌ها را شناور کنیم. وی افزود: تلاش وزارت نیرو این بود که امسال با هدف مدیریت صنعت تعرفه برق مشترکان پرمصرف را 16درصد افزایش دهد؛ بنابراین ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که جواب چه خواهد شد و چقدر می‌توانیم گروه‌های پرمصرف را به خوش‌مصرف‌ها تبدیل کنیم.حائری با اشاره به اینکه امسال نیز در تلاش هستیم مدیریت مصرف برق را اجرایی کنیم، گفت: رشد مصرف برق به‌طور میانگین 5درصد بود که در سال گذشته با اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف این رشد مصرف به 2.9درصد رسید و در تلاشیم امسال نیز این رشد را به 2.5درصد برسانیم. وی با بیان اینکه تعرفه برق مشترکان کم‌مصرف از ابتدای اردیبهشت‌ماه 7درصد و مشترکان پرمصرف از اول خرداد‌ماه 16درصد افزایش می‌یابد، گفت: مشترکانی که 10درصد صرفه‌جویی کنند می‌توانند 20درصد هزینه قبل و بعد خود را کاهش دهند. به گفته معاون وزیر نیرو الگوی مصرف برق هم‌اکنون 300کیلووات ساعت است که به‌طور میانگین 90درصد مشترکان کشور زیر این الگو هستند و تنها 10درصد مشترکان پرمصرف هستند که باید با مدیریت مصرف خود را به زیر این الگوی مصرف برسانند.
حائری درخصوص پرداخت بدهی عراق بابت خرید برق از ایران، گفت: عراق تعهدات خود برای پرداخت پول برق تا 50درصد به میزان بدهی را پرداخت کرده‌ است که این پرداخت‌ها از طریق ارز یورو و دینار در حال انجام است.

  احتمال تغییر ساعت کاری ادارات در برخی استان‌ها
حائری در ادامه با اشاره به تغییر ساعت ادارات در تابستان سال گذشته اظهار کرد: تغییر ساعت اداری سال گذشته انجام گرفت و در استان‌هایی نتایج مناسبی در پی داشت و از این طریق سال گذشته حدود ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت. وی با بیان اینکه تغییر ساعت امسال در هر استان بر عهده استاندار گذاشته شده است، گفت: از این طریق می‌توان زمان ساعت کار اداری را بهینه کرد. البته ساعت ادارات تغییر خواهد کرد و کاهش نخواهد یافت. حائری در ادامه با بیان اینکه مصرف برق ادارات دولتی کنترل می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند اداراتی که قبض مصرفی آنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به وی معرفی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید