• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56044
+
-

پیشنهاد عراق به آمریکا درباره ایران

رسانه «میدل‌ایست آی» از مذاکرات پمپئو و عبدالمهدی درباره ایران جزئیاتی را منتشر کرد

 پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام، آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مجدد درباره برجام هستند؛ پیشنهادی که بعید به‌نظر می‌رسد با موافقت ایران مواجه شود اما در این میان یک ایده مطرح شده که شاید برجام را از مرگ نجات دهد.
یک منبع مطلع از دیدار هفته گذشته مایک پمپئو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اظهار کرد که پمپئو از عبدالمهدی خواسته است تا پیامی مبتنی بر اینکه آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران نیست و درواقع دونالد ترامپ خواهان یک توافق هسته‌ای جدید به نام خود است را به تهران برساند.
این منبع مطلع همچنین به میدل ایست‌آی گفت: پمپئو گفت که آمریکا مشتاق توافقی جدید است. با این حال عبدالمهدی در پاسخ او گفته است که ایرانی‌ها ملتی مغرور هستندو درباره تغییر آن توافق  گفت‌وگو نمی کنند اما در عین حال پیشنهاد کرد که ایران ممکن است مشکلی با یک پروتکل الحاقی نداشته باشد. پمپئو نیز در جواب گفت که پروتکل الحاقی می‌تواند ایده خوبی باشد.
این منبع مطلع در ادامه ادعا کرد: لحن پمپئو مثبت بود و ایران را تهدید نکرد. روز بعد عبدالمهدی یک مأمور سیاسی به ایران فرستاد تا آنها را از این موضوع باخبر کند.
به گزارش ایسنا، آمریکا در چند وقت اخیر از طریق اقداماتی مبتنی بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه کابینه دونالد ترامپ و به‌ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی، یک جنگ روانی در منطقه خاورمیانه به راه انداخته است که ازجمله این اقدامات بزرگنمایی اعزام برخی ادوات جنگی به خلیج‌فارس است که گزارش‌ها حاکی از آن است که این اعزام‌ها روالی عادی دارد و پیش از این نیز در خلیج‌فارس حضور داشته‌اند.
شبکه سی‌ان‌بی‌سی به نقل از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که چندی پیش با این شبکه گفت‌وگو کرده بود، گزارش داد: برخلاف حضور نظامی گسترده‌تر در منطقه، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که آمریکا به‌دنبال جنگ نیست و خود را گرفتار یک جنگ نیز نخواهد کرد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز به‌تازگی با عقب‌نشینی از مواضع تندی که جان بولتون طی چند روز گذشته درباره آرایش نظامی آمریکا در خلیج‌فارس اتخاذ کرده بود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: ما موقعیت نیروهای‌مان را تغییر دادیم تا آماده و در حالت دفاعی باشیم. ترامپ هفته قبل گفته بود دوست دارد با ایران به توافق برسد و امیدوار است مقامات ایران به او زنگ بزنند. او شماره‌ای هم در اختیار سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران قرار داد تا به‌دست مقامات ایران برسانند، اماسید عباس عراقچی، معاون ظریف گفته بود: آمریکایی‌ها اگر قصد مذاکره دارند نیازی به میانجی و شماره تلفن نیست. ترامپ در عین حال گفته است: در رابطه با ایران فقط یک خواسته دارد و آن عدم‌دستیابی ایران به بمب اتمی است. خواسته ترامپ البته بارها به صراحت از سوی مقامات ایران مورد تأکید قرار گرفته و اگر الحاقیه مدنظر عبدالمهدی بندی برای عدم ‌دستیابی ایران به بمب و در عین حال تضمین اجرای ابدی برجام توسط آمریکا باشد، بعید نیست پیشنهاد عراق در تهران مورد بررسی قرار بگیرد. البته ایران تمایلی به باز کردن دوباره مفاد برجام ندارد چون قبلا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، مذاکره مجدد درباره برجام را به جعبه پاندورا تشبیه کرده بود؛ جعبه‌ای افسانه‌ای که اگر باز شود شر و بلایا از آن به بیرون خواهد ریخت. با این حال بررسی ایده برجام به شکل قبلی و الحاقیه‌ای برای رفع دغدغه طرفین شاید قفل برجام را باز کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید