• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55955
+
-

آغاز فصل سوم سریال بانک سرمایه

فصل سوم پرونده فساد در بانک سرمایه با رسیدگی به اتهامات سرمایه‌گذار سریال شهرزاد آغاز شد، بازیگر اصلی فصل دوم این پرونده حسین هدایتی که معروف به عابر بانک ورزشکاران است، بود و در فصل اول، پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم متهم مشهور پرونده بود


بخش جدید رسیدگی به پرونده فساد در پرونده بانک سرمایه روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی از سرگرفته شد. این بار متهم معروف این پرونده سرمایه‌گذار سریال شهرزاد است در کنار 30متهم دیگر.

پرونده‌ای به این ابعاد بزرگ بی‌سابقه است. حدود 3سال از زمان افشا تا برگزاری دادگاه‌هایش به طول انجامیده و شنونده اخبارش از تکرار «اولین جلسه دادگاه متهمان» بانک سرمایه تعجب می‌کند و عجیب نیست اگر بداند محاکمات در فصل‌ها و اپیزودهای جداگانه انجام می‌شوند و هرکدام از قسمت اول شروع می‌شود.

مجلس درباره‌اش تحقیق و تفحص کرد و نمایندگان درباره‌اش گفتند «۹۰ درصد تسهیلات در صندوق ذخیره فرهنگیان تنها به ۳۰ نفر ارائه می‌شد». غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی وقت قضایی هم بهمن‌ماه95درباره‌اش گفت: «چند هزار میلیارد در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود بدون اینکه از آنها هیچ ضمانتی بگیرند. آنها نیز این مبالغ را گرفته و استفاده کرده‌اند، به‌طوری که بنده که با پرونده‌های متعددی در این حوزه آشنایی دارم هنوز هیچ پرونده‌ای به‌اندازه تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ندیده‌ام.» 

تاکنون 3فصل از دادگاه‌های بانک سرمایه همزمان با هم کلید خورده است. اعداد و ارقام تخلفاتش در دادگاه‌ها بزرگ‌تر شدند و طیف گسترده یقه‌سفیدها، اصناف و مشاغل از وزیر سابق مملکتی تا سینماگر و اسپانسر ورزشی را درگیر خود کرده است. متهم ردیف اول از فصل سوم این پرونده دیروز در دفاعیاتش می‌گفت: «ظاهرا خیلی دوست دارند بگویند محمد هادی رضوی داماد شریعتمداری است، من که داماد نتانیاهو نیستم، از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی پرونده من بررسی شود.»

 زمستان پارسال دادگاه‌ها شروع شدند. ابتدا مدیران سابق پای میز محاکمه آمدند. اپیزود اول دادگاه‌ها با محاکمه 3عضو هیأت مدیره بانک سرمایه برگزار شد. هشتم اسفندماه نوبت به محاکمه بدهکاران رسید. در رأس آنان هم حسین هدایتی اسپانسر معروف باشگاه‌های ورزشی قرار داشت. این بخش از پرونده 11متهم داشت و متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور بودند. همه محاکمات از شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام برگزار می‌شود. از روز سه‌شنبه سومین دسته متهمان این پرونده پایشان به دادگاه‌ها باز شد. این‌بار نوبت دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی داماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ۳۰‌متهم دیگر پرونده بانک سرمایه بود. قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای این جلسه گفت: «در پرونده اتهامی بانک سرمایه در رابطه با ۳ تن از مدیران؛ بخشایش، توسلی و کاظمی رأی صادر شده و رأی حسین هدایتی نیز صادر شده و در چند روز آینده اعلام می‌گردد و سعی می‌شود تا صدور آرا  در فرجه قانونی انجام شود.»

اتهامات آقای داماد
رسول امیرقهرمانی، نماینده دادستان درباره اتهامات متهم ردیف اول این بخش از پرونده بانک سرمایه گفت: «یکی از دریافت‌کنندگان تسهیلات از بانک سرمایه سیدمحمدهادی رضوی است که موفق شده از طریق شرکت‌های آینده‌سازان و ره‌پویان کوثر ۶۰ و ۲۰ میلیارد تومان به نام شرکت‌های فوق و بدون تودیع وثیقه تسهیلات دریافت کند.» به گفته قهرمانی، رضوی چند ملک در نقاط مرغوب تهران خریداری می‌کند و ملک موسوم به صبا در خیابان اندرزگو به ارزش وقت 19میلیارد تومان یکی از آنان بوده است. رضوی در اسفندماه سال94سعی می‌کند با گران‌نمایی ملک مذکور بدهی خود را با بانک سرمایه تسویه کند: «در این خصوص از شخصی به نام محسن پارسائیان کمک می‌خواهد و کارشناس فوق پیرو تبانی به میزان بیش از ۴ برابر ارزش واقعی ملک را ارزیابی می‌کند، درحالی‌که چند‌ماه پیش از ارزیابی از قبال تسهیلات بانک سرمایه این ملک را خریداری کرده بود و برای خوش خدمتی محسن پارسائیان، ۳۰۰ میلیون تومان پاداش به وی پرداخت کرده است.» به گفته نماینده دادستان: «متهم سیدهادی رضوی ۱۲۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و از طریق گران‌نمایی ملک مذکور به مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان، از بانک سرمایه ۵ میلیارد تومان طلبکار شده و چندین چک بابت طلب خود از بانک سرمایه دریافت و بابت طلب خود به شهرداری ارائه کرده است.»

در بخش دیگری از کیفرخواست آمده بود: «متهم سیدهادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف سفر‌های خارجی، خودرو‌های لوکس و ملک کرده است.» او درنهایت متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 107میلیارد و 500میلیون تومان شد.

مکث

سرمایه‌گذاری 8میلیاردی در شهرزاد
 رضوی در بخشی از دفاعیاتش با اشاره به رقم سایر بدهکاران بانکی تصریح کرد: «آقای مسعودی‌مقام، بانک سرمایه ۳۱ بدهکار کلان دارد که بدهی‌هایشان ۳۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیارد و ۱۰۰۰ میلیارد است، بدهی من کجای این ارقام قرار دارد؟! لیست اسامی این ۳۱ بدهکار توسط هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام شده است که اصلاً اسم من در آنجا نیست. مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان.» وی گفت: آقای قهرمانی می‌گوید که من لاشه پول‌ها را در سینمای خانگی وارد کرده‌ام که باید بگویم این حرف درست نیست و من با افتخار بخشی از پولم را جهت ساخت سریال شهرزاد هزینه کرده‌ام که تمام ریزکرد هزینه‌ها و مصارف‌ مشخص است. متهم رضوی در ادامه با اشاره به موضوع لاشه‌های پول‌های کثیف در سینما اظهار کرد: نزدیک به ۸ میلیارد تومان در سریال شهرزاد سرمایه‌گذاری انجام شده و اصلا پشیمان نیستم، اما آقای امامی هنوز به ما بدهکار است و هنوز اصل پول را برنگردانده، در این خصوص شکایت کردم؛ اما در پلیس آگاهی به من اصرار می‌کردند که بنویس طلب ندارم، ۵۰ درصد شهرزاد (۱) مال من بوده؛ اما در شهرزاد (۲) دیدم که ما نیستیم که این موضوع به‌خاطر اختلافات سیاسی بوده است. وی گفت: ۵۰ درصد آن را داشتند ۱۵‌میلیارد تومان می‌فروختند که گفتم مالک آن ۵۰ درصد من هستم و افتخار دارم اگر وامی گرفتم کاری در ازای آن ارائه می‌کردم. در شهرزاد (۱) فقط من و سعید ملکان تهیه‌کننده ویلایی‌‎ها و تنگه ابوقریب بودیم. هر‌ماه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به سوپر استار‌ها می‌دادیم که معقول بوده و خبری از پول‌های کثیف نبوده است. عجیب است که از بانک سرمایه مصوبه بیرون می‌کشند و این خیانت در امانتی است که مدیران فعلی بانک سرمایه درحال انجام آن هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید