• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54498
+
-

به رنگ آبادان

نتیجه اولین قهرمانی آبادانی‌ها در لیگ برتر بسکتبال تصاویری متفاوت از یک شادی دسته جمعی کم نظیر بود

تیتر یک
به رنگ آبادان

یک دلخوشی است، یک دلخوشی شاید زودگذر ولی برای آنها که بهانه‌ چندانی برای شاد بودن ندارند، همین هم غنیمت است، برای آبادانی‌ها که همه داشته‌شان فوتبال است و عشق‌شان به برزیل، حالا می‌توانند به بسکتبال‌شان هم ببالند، به قهرمانی‌شان.
پنجشنبه شب در روزهایی که سیل همه خوزستان را اسیر کرده و خوشی را با خودش برده، آبادانی‌ها ساعت‌ها بعد از قهرمانی تیم‌شان؛ نفت آبادان در سالن بسکتبال شهرشان و خیابان‌های اطرافش جشن گرفتند.
آبادانی‌ها چند سالی است که دنبال قهرمانی بودند. برای آنها که در دهه 30 و 40 یکی از داشته‌هایشان بسکتبال بود و با ستاره‌هایشان دل‌ها را تسخیر می‌کردند، مهم بود که دوباره در این رشته آقایی کنند. در 2سال گذشته به فینال رسیده بودند اما هر بار به پتروشیمی بندرامام باخته بودند. پتروشیمی هر بار پای فینال حامد حدادی ستاره بسکتبال را به خدمت می‌گرفت و با او و قهرمانی دل آبادانی‌ها را به درد می‌آورد اما این‌بار حامد از روی سکوها تماشاگر بازی‌های فینال بود و پتروشیمی هم در حسرت فینال.
لیگ برتر بسکتبال امسال برای طرفدارانش راضی‌کننده نبود. اگر از همه کسانی که این فصل را دنبال کردند بپرسید کیفیت بازی‌ها، برگزاری مسابقات و... آنها را به هیجان آورده، در یک کلام می‌گویند: «نه» اما به‌نظر می‌رسد لیگ امسال برای دو تیم فینالیست؛ نفت آبادان و شهرداری گرگان لیگ امیدوارکننده‌ای بود. گرگانی‌ها که بیش از 20سال بود فینال لیگ بسکتبال را ندیده بودند، امسال پای فینال بودند. تماشاگران آبادانی و گرگانی بیش از همه از بازی‌های امسال استقبال کردند و شور و هیجانی را که در این دو شهر به پا بود، می‌شود جزو معدود نکات مثبت لیگ دانست.
کیفیت بازی‌ها از نظر جامعه بسکتبال پایین بود و از نظر کمیت هم ناامیدکننده بود. رشد پایین جمعیت بسکتبال موضوعی بود که در لیگ امسال بیش از قبل دیده شود؛ خطری که به‌نظر می‌رسد بسکتبال ایران را تهدید می‌کند. برای نمونه کافی است شرایط شهرداری گرگان تیم فینالیست بررسی شود. بهترین بازیکنان این تیم حامد سهراب‌نژاد 37ساله و بابک نظافت 43ساله بود. از نظر کارشناسان این نشان‌دهنده توقف رشد بازیکنان است. در دو تیمی که در فینال بازی کردند و سال‌های دور بازیکن‌ساز بودند و نمایندگان متعددی در تیم ملی داشتند، حالا بازیکنی در حد بازی در تیم‌های شهرشان هم نداشتند. در تیم گرگان رهام کبیر، یاسین کلاه‌سنگیانی و مبین شیخی جزو معدود بازیکنان بومی تیم بودند. در تیم آبادان هم که هماد سامری، سرمربی این تیم از بازیکنان بومی سابق بود، دو سه بازیکن بومی داشت، هرچند آنها هم فقط در بازی‌هایی به میدان رفتند که بردشان تضمین شده بودند.
در شروع لیگ امسال تصور می‌شد پتروشیمی بندرامام و شیمدر فینالیست‌ها باشند اما آنها در اقدام عجیب فدراسیون به سومی مشترک رضایت دادند. پتروشیمی در کوران رقابت‌ها از هماهنگی‌ای که داشت فاصله گرفت. یکی از دلایل این افت مصدومیت سجاد مشایخی گارد رأس ملی‌پوش این تیم بود. تغییر مدیریت باشگاه در یک‌ماه اخیر هم انسجام را از پتروشیمی گرفت.
پتروشیمی و شیمیدر به بازیکنان ملی‌پوش‌شان امیدوار بودند اما به‌نظر می‌رسد آنها از همین بازیکنان آسیب دیدند. تیم ملی در یک سال گذشته بازی‌های متعددی داشت که بازیکنان را درگیر و در طول لیگ فرسوده کرد. محمد جمشیدی بازیکن شیمیدر و بهنام یخچالی در قبل از شروع لیگ در پنجره‌های جام‌جهانی بازی کردند، یخچالی در جام باشگاه‌های آسیا با پتروشیمی حضور داشت، جمشیدی در بسکتبال 3نفره در کاپ آسیا بازی کرد. هر دو آنها در ادامه پنجره‌های جام‌جهانی و غرب آسیا هم حضور داشتند.شیمیدر و پتروشیمی به‌خاطر مشکلات اقتصادی و ارزی امسال نتوانستند بازیکن خارجی خوب هم جذب کنند. شیمیدر دو بازیکن گرفت که کیفیت بالایی نداشتند. 
پتروشیمی هم هروه پولکو را که پارسال در شهرداری تبریز بازی می‌کرد، جذب کرد اما او هم این فصل افت محسوسی داشت. شیمیدر هم از نظر مدیریت تیم که نتوانست حاشیه‌‌های تیم را جمع کند ضرر کرد و هم از نظر داوری. آنها هنوز حسرت اشتباه داوری در 30 ثانیه آخر بازی با شهرداری گرگان را می‌خورند، بازی‌ای که 74-73 تمام شد.
لیگ امسال تمام شد اما همه نگران سال آینده هستند. فدراسیون امسال با هر ترفندی تعداد تیم‌ها را دو رقمی کرد، تیم‌هایی بودند که بدون پول و بازیکن لیگ را با یکی دو برد به پایان بردند. حالا همه نگرانند که فصل دیگر با وضعیت بد اقتصادی که ادامه دارد و هر روز ثباتش کمتر می‌شود، لیگ با چه کیفیتی برگزار می‌شود؟
آبادان چطور قهرمان شد؟
نفت آبادان با پیروزی‌ای که در گرگان به‌دست آورد، قهرمانی‌اش را تضمین کرد و اگر در بازی اول که شهرداری میزبان بود، آبادان به پیروزی نمی‌رسید بازی پنجم که قرار بود فردا برگزار شود، قهرمان را معرفی می‌کرد.
  بازی اول: شهرداری گرگان 63- نفت آبادان 67
  بازی دوم: شهرداری گرگان 81- نفت آبادان 79
  بازی سوم: نفت آبادان 99- شهرداری گرگان 74
  بازی چهارم: نفت آبادان 58- شهرداری گرگان 55

این خبر را به اشتراک بگذارید