• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54410
+
-

خبرها/سلامت

احداث بیمارستان  مختص معتادان مبتلا به HIV 
 در نشست با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر مقرر شد بیمارستان‌هایی برای پذیرش معتادان مبتلا به HIV، بیماری‌های خاص و زخم‌های باز و مزمن ایجاد شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در همایش دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر سراسر کشور گفت: در تمام سیاست‌های حمایتی برای معتادان، دو نوع سیاست درمانی و پیشگیرانه بین وزارت بهداشت و بهزیستی باید مشترک باشد و آن این است که متجاهر مشکوک به اچ.آی.وی و زخم مزمن را در مرکز خاصی بستری کنیم.

کلینیک‌های سیار،درمان معتادان را پیگیری می‌کنند 
وزیر بهداشت گفت: اعتیاد را می‌توان از دو منظر آفت حاد اجتماعی و بحث پیشگیرانه آن مدنظر قرار داد؛ باید نگاه ژرف تری به مسئله اعتیاد داشته باشیم چراکه بهترین کشورهای دنیا در مقابله با اعتیاد تنها 20تا 30درصد در عرصه کنترل عرضه مواد موفق بودند. در نگاه درازمدت پیشگیرانه باید به‌گونه‌ای اعتیاد را مدیریت کنیم تا آوار اعتیاد روی دوش ما سنگینی نکند. در کوتاه‌مدت نخستین گام این است که گروه گرفتار اعتیاد را هم درمان و هم کمک کنیم مجددا به جهنم اعتیاد بازنگردند. وی افزود: سال گذشته 47هزار معتاد برای استفاده از خدمات درمانی، روان درمانی و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد به سیستم‌های بهداشتی و درمانی و کلینیک‌های سیار وزارت بهداشت مراجعه کردند یا ما به آنها مراجعه کردیم. همچنین تیم‌های وزارت بهداشت در حال آموزش هستند که چگونه در خانواده معتادان برای کمک به آنان حضور پیدا کنند.

 تلاش برای ایجاد ردیف بودجه مستقل برای هزینه‌های اعتیاد
وزیر بهداشت درباره پوشش هزینه‌های اعتیاد گفت: در این رابطه بحثی بین ما و بهزیستی مطرح است تا در نشست مشترکی با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، وزارت کشور و بهزیستی هماهنگی شود تا سازمان برنامه و بودجه، ردیف مستقلی برای آن ایجاد کند.همچنین هزار و 800کارشناس روانی بالینی داریم که می‌توانیم از آنان در روان درمانی معتادان کمک 
بگیریم.

اجرای آزمایشی طرح توزیع متادون در داروخانه‌های منتخب 
وزیر بهداشت گفت: در رابطه با متادون تراپی برای معتادان، مشکلاتی را در زمینه نحوه استفاده متادون داشتیم. بنابراین دو داروخانه را به‌عنوان محل پایلوت انتخاب کردیم تا این داروخانه‌ها متادون را با نسخه توزیع کنند تا از این طریق با عوارض سوءاستفاده از متادون مقابله کنیم. اگر طرح آزمایشی توزیع متادون در این دو داروخانه موفقیت آمیز بود، این طرح در سطح ملی اجرا می‌شود.

 اختصاص 70میلیارد تومان برای درمان اعتیاد 
وزیر بهداشت گفت: هیچ جوانی در دنیا در گرفتاری به اعتیاد مقصر نیست مگر آنکه ساختار تربیتی، حکومت و خانواده‌ها غفلت کرده باشند و باید تاوان این غفلت‌ها را بپذیریم. مسئله دیگر در حوزه گرفتاران به اعتیاد، رسیدگی به وضعیت بهداشت زندانیان معتاد است که در حال پیگیری آن هستیم ودر مجموع 70میلیارد تومان بودجه برای درمان معتادان گرفتار قرار داده‌ایم. البته ایجاد اشتغال یکی از راهکارهای جلوگیری از بازگشت معتادان بهبود یافته به اعتیاد است و قدم دیگر برای مقابله با آفت حاد اعتیاد این است که حداقل الگوهای مصرفی مواد را تغییر دهیم. مثلا سال‌ها در کشور معتادان به تریاک را داشتیم که هرگز شدت و حدت مشکلات معتادان مواد صنعتی را ایجاد نکردند. مبارزه با اعتیاد به مواد صنعتی، بحثی جدی است چراکه عواقب سوءمصرف مواد سنتتیک، ویرانگرتر از موادی مانند مورفین است. وزیر بهداشت گفت: بحث اورژانسی دیگر در حوزه اعتیاد مسئله حاشیه شهرهاست، یکی از بدترین پدیده‌های اجتماعی که در حاشیه شهرها داریم اعتیاد است. همچنین مشکل حاد دیگر ما زندان است که باید واقعا به آن بپردازیم؛ خوشبختانه تغییراتی در اداره امور زندان‌ها طی 4 سال گذشته به وقوع پیوسته که مثبت است. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید