• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54406
+
-

شعرخوانی در مصلی

بسته پیشنهادی شعر برای نمایشگاه کتاب

مرتضی کاردر/روزنامه‌نگار

دیروز در ستون ویژه نمایشگاه کتاب تعدادی از رمان‌هایی را که به تازگی به فارسی ترجمه شده بود، معرفی کردیم. امروز به سراغ مجموعه شعرها رفته‌ایم. مجموعه شعر‌هایی که معرفی شده‌اند به‌تازگی به بازار نشر آمده‌اند.

کارنامه تبر 


سیدعلی میرافضلی را باید از احیاگران قالب نیمایی در سال‌های اخیر دانست؛ شاعری که با وجود تجربه‌های گوناگون در غزل و رباعی در سال‌های اخیر بیشتر به شعر نیمایی توجه نشان داده است؛ هم شعرهای بلند که چشم مخاطبان حرفه‌ای‌تر را گرفته و هم شعرهای کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه واقع شده است. «کارنامه تبر» تازه‌ترین مجموعه شعرهای نیمایی علی میرافضلی است که انتشارات مروارید آن را به بازار نشر فرستاده است.

گزیده رباعیات بیدل


محمدکاظم کاظمی بیشتر همت خود را در این سال‌ها صرف پژوهش در حوزه بیدل‌شناسی و شرح مشکلات شعرهای بیدل کرده است. پس از انتشار چند گزیده از دیوان و غزلیات بیدل، امسال گزیده رباعیات او به انتخاب کاظمی منتشر شده است. کاظمی پیش‌تر نیز گزیده 100رباعی از بیدل را با عنوان «مرقع صدرنگ» منتشر کرده بود اما گزیده فعلی شامل 618 رباعی است که از میان 4هزار رباعی بیدل انتخاب شده است. حسن دیگر این گزیده توضیحاتی است که گردآورنده ذیل کلمه‌ها و بیت‌های مشکل رباعی‌ها آورده است. با توجه به مرجعیتی که کاظمی در حوزه بیدل‌شناسی پیدا کرده است، دیر نیست که گزیده رباعیات بیدل به‌عنوان گزیده رایج رباعیات بیدل به کتاب بالینی بیدل‌دوستان در ایران ،افغانستان و تاجیکستان تبدیل شود.

سه‌گانه خاورمیانه



اگر بخواهیم از میان شاعران جوان دهه اخیر یک شاعر را در حوزه شعر آزاد انتخاب کنیم، احتمالا گروس عبدالملکیان شاعری است که محل اجماع اکثر قریب به اتفاق مخاطبان حرفه‌ای شعر است. شعرهای گروس در این سال‌ها با اقبال بسیار مخاطبان مواجه شده و از دایره مخاطبان حرفه‌ای شعر فراتر رفته و به عموم مخاطبان رسیده است. سه‌گانه خاورمیانه چنان‌که از نامش پیداست ادامه رویکرد تازه گروس عبدالملکیان در سرودن شعرهایی است که قرار است مخاطبانی فراتر از گستره مخاطبان ایرانی داشته باشد.

پشیمانم کن


عباس صفاری پدیده شعر دهه80 است؛ شاعری که از آن سوی مرزها به جامعه شاعران ایران آمد و خیلی زود مجموعه‌هایش مثل «دوربین قدیمی» و «کبریت خیس» توجه منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای شعر را جلب کرد. «پشیمانم کن» تازه‌ترین مجموعه شعرهای اوست که نشر چشمه به‌تازگی آن را به بازار نشر فرستاده است.

سال‌های بی‌کرانگی


محمدرضا ترکی را در سال‌های اخیر بیشتر با پژوهش‌های دانشگاهی‌اش به‌ویژه در حوزه خاقانی‌پژوهی می‌شناسیم. نقد صیرفیان او یکی از کتاب‌های مرجع دانشگاهی در حوزه خاقانی‌شناسی است. اما محمدرضا ترکی با شعر آغاز کرده و هنوز هم در خلال پژوهش‌های دانشگاهی شعر می‌گوید. انتشارات شهرستان ادب برای نمایشگاه کتاب مجموعه‌ تازه شعرهای محمدرضا ترکی را با عنوان «سال‌های بی‌کرانگی» منتشر کرده است؛ مجموعه‌ای که شامل تجربه‌های گوناگون در قالب‌های قدیم و جدید است از غزل و چهارپاره و رباعی گرفته تا شعرهای نیمایی و آزاد. 

دغدغه عاشقانه


حسن صادقی‌پناه یکی از شاعران نام‌آشنای جریان موسوم به غزل دهه 70 است. شعرهای بسیاری از او، از آن سال‌ها تا به امروز زبانزد مخاطبان بوده‌اند. حالا پس از سال‌ها نشر چشمه مجموعه غزل‌های حسن صادقی‌پناه را با عنوان «و چای دغدغه عاشقانه خوبی است» منتشر کرده است؛ مجموعه‌ای که فارغ از اقبال مخاطبان امروز، ارزش تاریخی بسیاری دارد و یکی از جریان‌های پیشرو غزل معاصر را نمایندگی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید