• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54220
+
-

ابهام در مرگ دسته‌جمعی 160قوچ و میش در پارک ملی گلستان

مسئولان محیط زیست می‌گویند احتمال مسمومیت قوچ و میش‌ها وجود دارد

ابهام در مرگ دسته‌جمعی 160قوچ و میش در پارک ملی گلستان

با گذشت بیش از 40روز از مرگ 160قوچ و میش اوریال در پارک ملی گلستان، اما هنوز مسئولان سازمان محیط‌زیست علت مرگ این جانوران را اعلام نکرده‌اند.
به گزارش همشهری، دهم فروردین‌ماه سال‌جاری، در ایام تعطیلات نوروز گروهی از محیط‌بانان پارک ملی حین گشت‌زنی در منطقه چشمه خان پارک ملی با تعدادی لاشه قوچ و میش مواجه شدند که تعداد لاشه‌ها در مدت 2 روز به حدود 160تا رسید. به گفته کارشناسان این قوچ‌ها و میش‌ها حدود 10تا 12روز پیش از این تاریخ تلف شده بودند که در روز دهم فروردین یافت شدند و هنوز علت مرگ آنها مشخص نشده است. با این حال هفته گذشته نیز 6گوزن مرال که بزرگ‌ترین گونه گوزن ایران است در یک پارک جنگلی در تالش گیلان به دلایل نامعلومی جان باختند که علت مرگ این گوزن‌ها نیز هنوز مشخص نشده است. محمود شکیبا، رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان گلستان در توضیح این مطلب به همشهری گفت:‌هنوز علت دقیق مرگ مشخص نشده چون از لاشه‌ها نمونه‌برداری شده و به اداره کل دامپزشکی استان تحویل شده و آنها نیز می‌گویند نمونه‌ها را به سازمان دامپزشکی در تهران فرستاده‌اند و هنوز علت قطعی اعلام نشده است.
او با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر مرگ بیش از 200قوچ و میش در این پارک ملی گفت:‌ عدد 200درست نیست!‌160قوچ و میش وحشی و 3 آهو هم تاکنون جان باخته‌اند که تمامی این تلفات در منطقه‌ای حدفاصل آرمادلو و چشمه خان در جنوب شرق پارک بوده است.
او می‌افزاید:‌ برخی دامپزشکان سازمان که از تهران به استان آمدند احتمال دادند قوچ‌ها و میش‌ها در اثر سرما تلف شده باشند ولی این احتمال کمی بعید است چون سرماهای بدتر از اینها هم اتفاق افتاده ولی این تعداد مرگ گروهی هرگز حادث نشده است. در همین حال مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته: چون حدود ۱۰ تا ۱۲ روز از تلف شدن حیوانات گذشته این امر نمونه‌برداری و اقدامات تشخیصی را با چالش جدی مواجه کرده است.
به گزارش سازمان محیط‌زیست، مجید خرازیان‌مقدم یادآور شده: با مذاکره با مدیران کل دامپزشکی، خواسته شد تا به‌دلیل اهمیت موضوع، از تمامی ظرفیت‌های تخصصی استانی و درصورت نیاز به کار‌گیری ظرفیت‌های ملی در جهت تشخیص دقیق علل مرگ‌ومیر و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم استفاده شود.
او احتمال ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان را در قوچ‌ها و میش‌ها منتفی دانسته و می‌گوید: البته براساس اطلاعات مذکور، نتایج آزمایشگاهی درخصوص بیماری اکتیما مثبت است ولی با توجه به گستردگی تلفات، به‌نظر می‌رسد که اکتیما عامل اصلی تلفات نبوده و باید سایر نتایج آزمایش‌ها نیز واصل و در کنار هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. برخی نمونه‌ها نیز برای انجام آزمایش‌های سم‌شناسی به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده اما تاکنون نتیجه اعلام نشده است.
برخی شنیده‌ها حاکی است احتمال مسمومیت این قوچ‌ها و میش‌ها وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید