• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54166
+
-

سلبریتی‌ها و سواد فضای مجازی

رمضان سال گذشته تازه یکسال از دولت دوم روحانی گذشته بود که برخی سلبریتی‌ها، چهره‌های سینما و تلویزیون با اعلام تحریم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با هنرمندان بر طبل پشیمانی کوفته و از خاکستر نارضایتی‌های دی‌ماه 96آتش روشن کردند. کنایه‌ای را روحانی در آن مجلس زد و گفت که امروز به سرمایه اجتماعی، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید به آینده ایران نیاز داریم. حرفی که خیلی از همان چهره‌های سینمایی نشنیده گرفتند. سلبریتی‌ها معتمد مردم هستند، عوام از روی رفتار آنها الگو می‌گیرند و درست یا غلط شاقول رفتارشان را با آنها تنظیم می‌کنند. برای همین در انتخابات معمولا این افراد مرجع تصمیم‌گیری جمعی از رأی دهندگان می‌شوند، اما این پایان ماجرا نباید باشد.
 این یک رابطه دو سویه است. سلبریتی‌ها با پشتوانه مردم مشهور شده‌اند. تعهدی نسبت به مردم و رفتارشان دارند که متأسفانه در فضای مجازی این تعهد کوچک‌ترین جایی ندارد. لغزش‌هایی که در فضای مجازی از سوی برخی چهره‌های سینمایی و تلویزیونی صورت می‌گیرد از روی عمد نیست، ناآگاهی، میل به اظهارنظر و شاید عطش مرجع قرار گرفتن یا میل به اصلاح یا هر چیز دیگری که باشد برخی هنرمندان سینما و تلویزیون را در فضای مجازی به موضع گیری‌هایی وامی‌دارد که تبعات آن، هم برای خودش شخص، هم برای اصطلاحا فالوئرها یا دنبال‌کننده هایش و هم برای جامعه غیرقابل پیش‌بینی است. اخیرا یکی از همین چهره‌های سینمایی توییتی را از یک اکانت جعلی منتسب به یک روحانی بازنشر داده که پای او را به ماجرای قتل یک طلبه در همدانی کشانده است.  اشتباهی که هر انسانی می‌تواند مرتکب شود. اما این اشتباه برای چهره‌ای که مرجع تصمیم‌گیری است نباید به این سادگی رخ دهد. جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور روز گذشته به این مسئله ورود پیدا کرده و گفته است: قطعا سلبریتی‌ها تأثیر جدی در این قضایا دارند و باید خیلی در مطالبی که منتشر می‌کنند، دقت کنند. آنها باید در منابع خبری خود دقت کنند زیرا می‌دانند کوچک‌ترین صحبتی که داشته باشند، تأثیرگذار است. او گفته که هرکس هر اقدامی که انجام می‌دهد باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد و در جامعه التهاب ایجاد نکند. شاید لازم است یک‌بار دیگر چهره‌های سینمایی و تلویزیونی درباره سواد فضای مجازی خود تجدید نظر کنند، در حوزه‌هایی که تخصص‌شان نیست اظهارنظر نکنند و فیک‌نیوزها را از اخبار واقعی تشخیص دهند. هر خبری را منتشر نکنند و پاسخگوی وجدان عمومی باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید