• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53530
+
-

هنر بازندگی

موسیقی
هنر بازندگی

عماد ساعدی/روزنامه نگار

می‌گویند حافظه ترانه کوتاه است. این یعنی مردم به‌زودی موسیقی‌های پاپ را از یاد می‌برند و جذب جدیدترها می‌شوند. این روزها کسی از نسل اول موسیقی پاپ ایرانی پس از انقلاب خبر ندارد؛ همان‌ها که ناگهان در تلویزیون دهه۷۰ ظاهر شدند و «گل می‌روید به باغ» و «آی نسیم سحری» خواندند. حتی نسل دومی‌ها هم کمرنگ شده‌اند. آنهایی که در اوایل دهه۸۰ با اشعاری در ضدیت با عشق و نفرین معشوق به شهرت رسیدند، حالا از نسل جدید جامانده‌اند. اما خاطره، لایه دیگری هم دارد که وقتی از زیر لایه قبلی بیرون می‌آید، حسابی قدرتمند می‌شود.
محسن یگانه یکی از خواننده‌های پاپ است که اکنون دیگر کمرنگ شده؛ انگار که او و هم‌نسل‌هایش جایشان را به ماکان‌بندها و حامد همایون‌ها داده‌اند.اما با آهنگ‌هایش آنقدر خاطره ساخته که مردم هنوز به یادش باشند. ترانه‌هایش و عشقش به گیتار، او را به یک هنرمند مولف در سبک پاپ تبدیل کرد و حالا گیتارش، دوباره برایش خبرساز شده است.
اخیرا ویدئویی که محسن یگانه ۳ سال پیش در سایت «یوتیوب» بارگذاری کرده بود، سر و صدا کرده. او در ویدئوی اجرای زنده آهنگ «بهت قول میدم»، به همراه ۴ نوازنده گیتار و گروهش، می‌خواند و می‌نوازد. این ویدئو از آن موقع تا الان بیش از ۵۹میلیون بار دیده شده؛ آن هم در یوتیوبی که در ایران فیلتر است.

با توجه به فیلتر بودن یوتیوب در ایران و تعداد بازدید این ویدئو، به‌نظر می‌رسد این ویدئو با اقبال مردم خارج از کشور روبه‌رو شده است. یوتیوب بزرگ‌ترین بستر انتشار ویدئو در دنیا محسوب می‌شود و روزانه از بیش از ۳۰‌میلیون بازدیدکننده میزبانی می‌کند. وقتی در چنین فضایی ویدئوی محسن یگانه توانسته اینقدر دیده شود، یعنی محتوای ما خواهان دارد.
اهمیت این ماجرا وقتی مشخص می‌شود که بدانیم یوتیوب با پخش تبلیغات روی ویدئوهای پربازدید، درآمدزایی می‌کند و بخشی از این درآمد را با صاحب امتیاز ویدئو شریک می‌شود. یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ روی ویدئویتان، حدود 4/2دلار به شما می‌پردازد.
 با یک حساب سرانگشتی پی می‌بریم که اگر ما ایرانی‌ها هم به یوتیوب و سیستم بانکی بین‌المللی دسترسی داشتیم، محسن یگانه می‌توانست از این ویدئو بین ۲۰۰ تا ۲۴۰هزار دلار درآمد داشته باشد که با نرخ این روزهای ارز می‌شود حدود ۳‌میلیارد تومان.
اما دریغ که از اینجا رانده‌ایم و از آنجا مانده. فرصتی است که سوخته و گوش کسی هم شنوا نیست. این ترانه محسن یگانه، حال این روزها را بهتر توصیف می‌کند:
من توی زندگیتم ولی نقشی ندارم اصلا
تو نشنیده گرفتی هر چی که شنیدی از من
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :