• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5286
+
-

بورس در آستانه ثبت رکورد تازه

بورس در آستانه ثبت رکورد تازه با رشد شاخص کل بورس تهران این شاخص فقط چند گام دیگر تا عبور از مرز 100هزار واحد و 6رقمی شدن فاصله دارد

چند روز مانده به زمان برگزاری جشن 50سالگی بورس، شاخص کل بورس تهران در مرز 100هزار واحد قرار گرفت. به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این شاخص در مبادلات دیروز با 297واحد رشد به 99هزارو 522واحد رسید. با این حساب شاخص کل بورس تهران فقط چند گام دیگر تا 6رقمی رشدن فاصله دارد. به‌نظر می‌رسد همگام با سالروز 50سالگی بورس تهران در 15بهمن ماه، شاخص از این مرز عبور کند. قرار است 8بهمن‌ماه یک اجلاس بین‌المللی با حضور رئیس‌جمهوری در این‌باره برگزار شود. دیروز همچنین ارزش کل بورس تهران به 397هزارو 800میلیارد تومان معادل 88میلیارد دلار رسید. درصورت ادامه روند صعودی بازار سهام ارزش کل بورس تهران هم در روز‌های آینده قادر است رکورد تازه‌ای ثبت کند و برای نخستین بار به 400هزار میلیارد تومان برسد. دیروز همچنین ارزش سهام 201شرکت در بورس رشد کرد؛ به این معنا که قیمت سهام 52درصد از شرکت‌های بورس روند صعودی داشته است. دیروز همچنین 550میلیارد تومان از سهام شرکت‌های بورس توسط سهامداران خریداری شد که از این مقدار 355میلیارد تومان در بورس و 194میلیارد تومان در فرابورس خریداری شده است.

 

بازده بورس 30درصد

با وجود اینکه بازده بورس تحت‌تأثیر تحولات جدید در بازارها در چند هفته گذشته نسبت به بازارهای ارز و طلا عقب افتاده بود اما در چند روز گذشته به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس بازده بورس هم افزایش یافت و به مرز 30درصد رسید. اکنون به‌دلیل رشد قیمت دلار بازده این بازار در محدوده 25درصد و بازده یورو 36درصد است. قیمت هر سکه بهار آزادی هم که‌ماه قبل 7درصد رشد کرده بود اکنون 25درصد است؛ هر سکه بهار آزادی هم از اول سال تاکنون 370هزار تومان رشد کرده است. قیمت هر دلار آمریکا هم از اول سال تاکنون نزدیک به 800تومان رشد کرده است و از 3748تومان در ابتدای سال به 4574تومان در مبادلات دیروز رسید. قیمت هر یورو هم از اول سال از 4112تومان به 5725تومان رسیده و 1613تومان افزایش یافته است. این محاسبات نشان می‌دهد اکنون بازار سهام از نظر بازده بعد از یورو در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ با این تفاوت که سرمایه‌گذارانی در بورس حضور دارند که توانسته‌اند بازده به‌مراتب بیشتری نسبت به میانگین بازده شاخص کل بورس تهران به‌دست بیاورند. داده‌های آماری نشان می‌دهد سهامداران صنایعی مانند اطلاعات و ارتباطات، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بازده بیشتری از میانگین بازده بورس به‌دست آورده‌اند. از اول سال تاکنون ارزش سهام سهامداران گروه اطلاعات و ارتباطات که البته تعدادی از شرکت‌های این گروه مانند «های‌وب» به تازگی وارد بورس شده‌اند بیش از 130درصد در بورس سود کرده‌اند. همچنین مطابق داده‌های آماری بازده گروه فرآورده‌های نفتی از اول سال تاکنون بیش از 88درصد بوده است. سهامداران گروه فلزات اساسی هم تحت‌تأثیر رشد قیمت مواد خام در بازار‌های جهانی 80درصد افزایش یافته است.

از دیگر صنایع پربازده سال‌جاری می‌توان به صنایعی مانند استخراج کانه‌های فلزی، چاپ و نشر، رایانه، محصولات کاغذی، قندوشکر، محصولات شیمیایی و مخابرات اشاره کرد. سهامداران گروه کانه‌های فلزی از اول سال تاکنون ارزش سهامشان 52درصد و سهامداران گروه چاپ و نشر 50درصد رشد کرده است. در همین مدت سهامداران گروه قندوشکر 66درصد، رایانه 40درصد، محصولات شیمیایی 31درصد و محصولات کاغذی 35درصد سود کرده‌اند. این ارقام اثبات می‌کند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری با سودآوری بالاتر نسبت به سایر بازار‌ها در بورس مهیاتر از سایر بازار‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید