• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5165
+
-

عرضه ۵۰۰میلیارد تومان نفت‌کاغذی امروز در بورس انرژی

بورس انرژی در جریان مبادلات امروز (چهارشنبه) میزبان عرضه نفت کاغذی است. به گزارش همشهری، قرار است در مبادلات امروز بورس انرژی، ۵۰۰میلیارد تومان اوراق سلف نفتی عرضه شود. محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن در توضیح نحوه انتشار این حجم اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام گفت: این میزان اوراق امروز چهارشنبه در قالب ۲میلیون قرارداد و در یک مرحله در بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد. او گفت: این حجم اوراق به‌منظور تأمین مالی فعالیت‌های دولت توسط وزارت اقتصاد عرضه خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان متعهد تأمین و تخصیص اعتبار و همچنین شرکت تأمین سرمایه تمدن به‌عنوان متعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردان، دیگر ارکان این عرضه خواهند بود.  خواجه نصیری با اشاره به اینکه قیمت پایه به‌عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت گفت: قیمت اعمال در اختیار خرید تبعی، قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل17/1 درصد سالانه و قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل ۱۷ درصد سالانه است.

بازده سالانه اوراق سلف نفتی

 خواجه نصیری درباره بازده این اوراق تأکید کرد: درصورتی که قیمت دارایی پایه در سررسید بیشتر از 171/1 ضرب در قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه باشد، ناشر می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد نفت خام اقدام کند که در این صورت بازده سالانه اوراق سلف حداکثر 1/17 درصد خواهد بود اما درصورتی که قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از 17/1ضربدر قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختیار فروش استفاده کرده و در نتیجه بازده سالانه اوراق سلف حداقل ۱۷ درصد خواهد بود.

 

مدت و نحوه پرداخت سود

به گفته او مدت قرارداد یک سال از تاریخ شروع عرضه اولیه است و دوره عرضه اولیه نیزبه‌مدت ۵‌روز کاری از زمان عرضه در تاریخ ۴بهمن‌ماه‌۹۶ خواهدبود. او درباره چگونگی پرداخت سود این اوراق گفت: اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سود بین دوره‌ای ندارد و بازارگردان براساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود 5/16درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید