• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51160
+
-

محمد متوسلانی از خاطرات سینما رفتن و اکران فیلم‌هایش در ایام نوروزی می‌گوید

گذر از سیل جمعیت برای تماشای فیلم

کارگردان «کفش‌های میرزا نوروز» معتقد است که مردم در تعطیلات ابتدای سال اغلب دوست دارند فیلم‌های کمدی را با خانواده ببینند

نیلوفر شادان

 محمد متوسلانی فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده،  کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که در سال‌های دور چند فیلمش هنگام نوروز اکران شده است و آخرین آن «کفش‌های میرزا نوروز» در سال1364 بود. با متوسلانی گپ کوتاهی زده‌ایم که ماحصل آن با حذف سؤالات ارائه می‌شود. 

مشتاق دیدن فیلم‌های کمدی

 فیلم دیدن در گذشته یک تشریفات خاص داشت. مردم از فیلم‌های سینما استقبال می‌کردند و با علاقه به سالن‌های سینما می‌رفتند. من هم مثل بقیه از نوجوانی فیلم دیدن را به‌طور حرفه‌ای شروع کردم و معمولا هم فیلم‌های کمدی می‌دیدم. یادم هست در ایام نوروز همیشه یک پای ثابت فیلم‌های کمدی اکران شده بودم. جوان‌تر که شدم فیلم دیدن در ایام نوروز به یک شکل دیگری در آمد چرا که در عید فیلم‌های خودم اکران می‌شد و این مرا خوشحال می‌کرد.

اولین فیلم‌های من مانند «سه نخاله»و«3 کارآگاه خصوصی» در نوروز اکران شد. من معمولا برای افتتاح فیلم‌هایم به شهرستان‌ها سفر می‌کردم. یادم می‌آید در نوروز سال45 برای اکران فیلم 3 کارآگاه خصوصی به تبریز دعوت شده بودیم. شب را در یکی از هتل‌ها خوابیدیم اما اوایل صبح حول و حوش ساعت 6 و 7صبح با صدای جمعیت از خواب بیدار شدیم. مردم برای دیدن فیلم و عوامل آن در جلوی هتل تجمع کرده بودند. ساعت 7و نیم صبح بود که از شهربانی تماس گرفتند و گفتند که لطفا بیرون نیایید چون ما نمی‌توانیم جمعیت را کنترل کنیم. تهیه‌کننده هم در جواب گفت که ما آمده‌ایم اینجا که با مردم فیلم ببینیم نمی‌توانیم در هتل زندانی شویم خلاصه با تدابیر پلیس و بازکردن کوچه ما از میان جمعیت عبور کردیم و خودمان را به سینما رساندیم تا در کنار مردم فیلم را ببینیم.در مشهد هم در ایام نوروز مشابه همین اتفاق افتاد و مردم از فیلم‌ها بسیار استقبال می‌کردند.

در کل در زمان قبل از انقلاب ایام نوروز و اوایل پاییز فروش فیلم‌ها خیلی خوب بود. مردم معمولا در این اوقات بیشتر به سینما می‌رفتند و سینماداران معتقد بودند که تابستان‌ها فروش فیلم‌ها کمتر است چون مردم در سفر هستند. الان هم مانند گذشته شده است و می‌توانیم بگوییم که نوروزهای پررونقی در چند سال اخیر داشته‌ایم.

فکر نمی‌کرد «به وقت شام» بفروشد

چند سالی می‌شود که من در ایام نوروز به سینما نمی‌روم چون تقریبا همه فیلم‌ها را در جشنواره می‌بینم. امسال فیلم‌هایی که در جشنواره اکران شد فیلم‌های خوبی بودند. فیلم متری شش و نیم، شبی که ‌ماه کامل شد خیلی خوب و حرفه‌ای ساخته شده‌اند. به‌خصوص فیلم شبی که‌ماه کامل شد خانم آبیار. این فیلم بسیار سنگین و سخت است و خشونت دارد اما خانم آبیار از پس آن برآمده و فیلمی کاملا حرفه‌ای ساخته است. به‌نظر من امسال استقبال خوبی از فیلم‌ها در ایام نوروز می‌شود و نوروز پر رونقی خواهیم داشت.

اگرچه مردم در ایام تعطیلات دوست دارند که به همراه خانواده برای دیدن فیلم‌های کمدی به سینما بروند و با بچه‌ها که بیشتر با فیلم کمدی ارتباط برقرار می‌کنند فیلم ببینند اما فیلم‌های جدی و حتی خشن هم فروش دارد به‌عنوان مثال زمانی که فیلم «به وقت شام» در نوروز اکران شد فکر نمی‌کردم بفروشد اما دیدم که فروش خوبی داشته و موفق بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید