• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50747
+
-

پیام از آیفون‌های خاموش

به گفته وزیر ارتباطات ۳۵۰ هزار آیفون به‌خاطر مشکلات به‌وجود آمده از سوی اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی در کشور خاموش شدند. چه مسائلی باعث شده تا روندها در بازار ایران تغییر کند؟

فناوری
پیام از آیفون‌های خاموش

بعد از مشکلی که برای کاربران ایرانی اپل پیش آمد، ‌حدود 350هزار گوشی آیفون خاموش شد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات با استناد به آمار شبکه مخابراتی کشور این آمار را ارائه داده و می‌گوید: فقط در عرض 5روز، 70هزار گوشی در روز خاموش شد. او استدلال کرده که این تغییر یکباره به‌خاطر اتکای کاربران کشور به اپلیکیشن‌های ایرانی رخ داده است. در تحریم‌های قبلی کاربر با استفاده از وی‌پی‌ان یا راهکارهای مشابه می‌توانست اپ مورد نظرش را که عموما خارجی بود، دریافت کند. در عین‌حال، زندگی‌ روزانه‌اش چندان به اپ‌های ایرانی وابسته نبود که به‌خاطر تحریم‌ها مشکل خاصی داشته باشد. حالا اما با سرویس ندادن اپل به ایرانی‌ها عملا دسترسی کاربران به سامانه‌هایی که نیازشان را برطرف می‌کرد، ‌مختل شده است.


تغییر نگاه جهان به اپل

بررسی بازار اپل در جهان نشان می‌دهد، این تلفن همراه در کشورهای دیگر نیز با کاهش محبوبیت نسبت به گذشته روبه‌رو شده است. جنگ اندروید و اپل با بالا رفتن قیمت گوشی‌ها و محصولات این کمپانی نسبت به بقیه دستگاه‌های هوشمند بازار، کفه ترازو را به نفع اندرویدی‌ها سنگین‌تر کرده است. محمدرضا همتی، توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «تا مدتی پیش گوشی‌های آیفون، لوکس محسوب می‌شدند که فناوری بالایی داشتند و نوآوری‌شان نسبت به بقیه محصولات بازار قابل توجه بود. در عین حال، بعضی‌ها که دوست داشتند یک گوشی گران‌قیمت دست‌شان بگیرند، با استفاده از دستگاه‌های این کمپانی نیازشان را برطرف می‌کردند. این روزها اما از نظر امکانات داخلی و نوآوری در بین محصولات اندرویدی رقابت جدی و قابل‌توجهی صورت گرفته که رقابت را برای اپل به‌طور قابل ملاحظه‌ای سخت کرده است. »


تغییر سبک زندگی مردم

با مشکلی که اخیرا برای کاربران ایرانی اپل پیش آمده، به‌نظر می‌رسد بخشی از کاربران غیرمتخصص که دردسر استفاده از این گوشی‌ها برایشان زیادشده، تصمیم گرفته‌اند این تلفن‌ها را کنار بگذارند. از سال ۹۶ به‌خاطر تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی از سوی اپل بسیاری از شرکت‌های داخلی مجبور به راهی جایگزین با استفاده از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» شدند. چند هفته است که اما اپل به‌صورت جهانی در حال لغو این گواهی‌هاست که بیشترین دردسرش بار دیگر برای کاربران ایرانی بوده است. شهاب جوانمردی، ‌نایب‌رئیس نظام صنفی رایانه‌ای تهران که از کاربران قدیمی این گوشی‌هاست، می‌گوید که خودش هم به فکر افتاده بود که تلفنش را عوض کند: «دلیلش کاربران موجه است چون سبک زندگی و طرز فکرها نسبت به چند سال پیش تغییر کرده است. این روزها از صبح که از خانه بیرون می‌رویم، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنیم، با کمک غذاخوری‌های آنلاین ناهار می‌گیریم و سفرهایمان را با کمک اپ‌های مسافرتی سروسامان می‌دهیم. در چنین فضایی نیاز به این اپ‌ها بسیار جدی‌تر از قبل است.»



احتمال رخ دادن مشکل قدیمی در فضای جدید

اگر خاموش شدن آیفون‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد، چرخش بازار به نفع اندرویدی‌ها به ایجاد انحصار در این بازار منجر شده و در نهایت، می‌تواند باعث رخ دادن مشکل قدیمی برای کاربران جدید بشود. شهاب جوانمردی دراین‌باره می‌گوید: «ریسک‌هایی مثل آلوده شدن اندرویدی‌ها به ‌بدافزار، یک احتمال است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از طرفی ممکن است، صاحبان تلفن‌های اندرویدی با به‌وجود آمدن انحصار، شرایطی را به بازار و کاربران دیکته کنند که مطلوب نباشد. موضوع‌هایی که برای اپل پیش آمده، ممکن است با وجود این انحصار بعدا برای اندروید هم پیش بیاید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید