• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50625
+
-

نقشه ترددهای نوروزی

پیش‌بینی‌های سازمان راهداری از مسیرها و زمان‌های پرترافیک در جاده‌های ایران در طول سفرهای نوروزی منتشر شد

حمل‌ونقل
نقشه ترددهای نوروزی


با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی، سازمان‌ها و دستــگاه‌هـای حـوزه حمل‌ونقل، اقامت و خدمت‌رسانی تلاش می‌کنند با توجه به تجربیات سال‌های قبل، تحولات حوزه متبوع خود در تعطیلات امسال را برآورد و پیش‌بینی کنند. بر این اساس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز به‌عنوان متولی رصد، مراقبت و روان‌سازی ترافیک جاده‌های بین‌شهری، دست‌به‌کار شده و ضمن پیش‌بینی رشد 8تا 10درصدی ترددهای نوروزی، زمان وقوع اوج ترافیک در مسیرهای بااهمیت را نیز استخراج کرده و تمهیداتی برای یک‌طرفه کردن آنها در زمان‌های مشخص درنظر گرفته است.

به گزارش همشهری، تعطیلات نوروزی امسال، رسما از 29اسفند آغاز می‌شود و تا 16فروردین یعنی 3روز پس از روز طبیعت یا همان سیزده بدر ادامه دارد و همین مسئله می‌تواند به رقیق‌تر شدن ترددهای نوروزی کمک کند، اما باز هم در موج‌های رفت ‌و برگشت سفرها، مسیرهای پرتردد زیر بار سنگین ترافیک خواهد بود. طبق پیش‌بینی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ترددهای نوروز‌98 حدود 8تا 10درصد نسبت به نوروز‌97 افزایش خواهد یافت که البته موج اصلی آن در هفته دوم تعطیلات خواهد بود و در مسیرهای منتهی به شمال کشور (جاده هراز و محور چالوس) گره ترافیکی ایجاد خواهد کرد. عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: در نوروز امسال ترددها در هفته دوم تعطیلات، همزمان با آغاز موج بازگشت سفرها افزایش می‌یابد و این اتفاق در روزهای 11تا 12فروردین نیز با آغاز موج دوم سفرهای بازگشتی رخ خواهد داد، اما بخش عمده ترددها به روزهای ۱۴‌تا‌۱۶ فروردین موکول می‌شود که موج آن می‌تواند تا روز شنبه، 17فروردین‌ماه‌98 نیز ادامه داشته باشد.

 از سوی دیگر برآوردها نشان می‌دهد اوج ترافیک در روزهای پرتردد نوروزی از ساعت 17تا 20 است که در این میان ترافیک ساعت 18تا 19سنگین‌تر خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود موج خروج وسایل نقلیه از استان تهران و البرز از ۲۸‌اسفند امسال آغاز شود و تا روز بعد نیز ادامه داشته باشد.

 پیش‌بینی تردد محورهای پراهمیت
براساس اطلاعات سازمان راهداری از تردد سال‌های گذشته و مدل‌های پیش‌بینی ترافیک، پیش‌بینی شده است: جاده هراز از ساعت ۱۶ سه‌شنبه ۲۸ اسفند و از ساعت 12چهارشنبه ۲۹ اسفند از سمت رودهن به آب اسک یک‌طرفه شود و در مقابل، ترافیک همین مسیر از ساعت ۱۶ روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین از آب اسک به سمت رودهن به‌صورت یک‌طرفه برقرار شود. در دیگر محور شمالی یعنی جاده چالوس نیز چنین محدودیت‌هایی مدنظر قرار گرفته؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود جاده چالوس از ساعت 17روزهای ۲۸ اسفند و ۷ و ۸ فروردین یک‌طرفه شود و در مقابل برای پیشگیری از قفل شدن جریان ترافیک از ساعت ۱۷ روزهای ۴، ۱۲ و ۱۴ فروردین و ساعت 13روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین از مرزن‌آباد به سمت کرج به‌صورت یک‌طرفه باشد.

همچنین تردد کامیون و تانکر حامل مواد سوختی و فاسدشدنی در جاده‌هایی که در طرح نوروزی محدودیت ترافیکی دارند، مجاز است و ممنوعیت تردد این خودروها فقط در راه‌هایی اعمال می‌شود که مقررات یک‌طرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا شود.

کنترل ترافیک با پهپاد
سازمان راهداری در سفرهای نوروزی امسال می‌خواهد با بهره‌گیری از پهپاد برای نظارت برخط گلوگاه‌های ترافیکی نوروزی به بهبود مدیریت ترافیک در سفرهای نوروزی کمک کند.

همچنین طبق اظهارنظر رئیس سازمان راهداری، علاوه بر تمام اقدامات ارتقای فرهنگ ترافیکی، پیش از آغاز طرح سفرهای نوروز همه اتوبوس‌های اسکانیای فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ملزم به نصب سامانه  FMS روی خودروهای خود هستند تا گزارش آنلاین اطلاعات تمامی سنسورها و کدهای خطای ایجاد شده در سیستم آنها (لنت، موقعیت محور، وزن وارد بر محور، کنترل‌گر ریتاردر و...) به مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال شود. ضمن اینکه در زمان اجرای طرح سفرهای نوروزی، تصادفات احتمالی در مسیرها رصد می‌شود و بررسی علل وقوع تصادف از طریق حضور تیم کارشناسی ستاد در محل وقوع حادثه و بررسی سیستمی از طریق سامانه سپهتن خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید