• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5035
+
-

خبرهای کوتاه | سلامت

 

افزایش سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی

 

سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی رو به افزایش است. این در حالی است که به گفته دکتر فرح فرزانه، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی در تمام کشورهای پیشرفته سرطان دهانه رحم کنترل شده و شیوع آن رو به کاهش است. وی به آنا گفت: ویروس HPV عامل اصلی بروز سرطان دهانه رحم است که از طریق تماس جنسی، برقراری ارتباط جنسی زیر 16 سال، تعدد شریک جنسی و... زنان را درگیر می‌کند. شیوع ابتلا به ویروس  HPV  افزایش یافته است. تمام افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند قطعا دچار سرطان دهانه رحم نمی‌شوند، یعنی ممکن است این ویروس در برخی زنان منجر به سرطان نشود اما ابتلا به سرطان دهانه رحم صد‌درصد نشان‌دهنده ابتلای بیمار به ویروس HPV است. فرزانه انجام تست HPV و تزریق واکسن در زنان در معرض خطر را راهکاری برای پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم دانست و تصریح کرد: در کشور ما به‌دلیل نبود پوشش بیمه‌ای مناسب و عدم‌دستور وزارت بهداشت جهت انجام آن برای تمام زنان این تست تنها در افراد متقاضی انجام می‌شود. در کشور ما تنها برخی سازمان‌های بیمه‌تکمیلی هزینه‌ انجام تست HPV را پوشش می‌دهند. وی درخصوص شیوع سرطان دهانه رحم گفت: بررسی‌های وزارت بهداشت در سال 1384 نشان می‌دهد که سرطان دهانه رحم سیزدهمین سرطان شایع در بین زنان بوده، اما اکنون بررسی‌های پراکنده که در استان‌های مختلف انجام می‌شود، نشان می‌دهد این سرطان در حال افزایش است و احتمال می‌رود سومین یا چهارمین سرطان شایع در میان زنان باشد.

 

 

 

1800 میلیارد تومان؛ داروی بیماران خاص

 

تاکنون یک هزار و 800 میلیارد تومان هزینه دارو‌های بیماران خاص به‌صورت یارانه یا تفاوت نرخ ارز از سوی سازمان غذا و دارو پرداخت شده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر قیمت دارو گفت: به‌منظور تنظیم قیمت دارو در بازار در سازمان غذا و دارو کمیته قیمت‌گذاری داریم که درصورت درخواست یک شرکت تولیدکننده دارو برای افزایش قیمت، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و درصورت استدلال درست از سوی شرکت قیمت دارو حداکثر تا میزان تورم تغییر می‌کند. در سازمان غذا و دارو افزایش یا کاهش قیمت دارو را به‌عنوان منطقی‌سازی‌ قیمت درنظر می‌گیریم زیرا در موارد زیادی منطقی‌سازی‌ قیمت منجر به کاهش قیمت‌ها شده است؛ افزون بر این به شرکت‌های وارد‌کننده دارو اعلام کرده‌ایم که باید داروهای خود را سال آینده با کاهش 15درصدی قیمت وارد کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جهانپور افزود: در افزایش قیمت دارو نگرانی جدی وجود ندارد، البته با توجه به اینکه تعداد بیماران خاص افزایش پیدا کرده اما بودجه این بیماران افزایش نداشته است به‌طور حتم در سال آینده با چالش مواجه می‌شویم. انتظار داریم مجلس افزایش بودجه بیماران خاص را در لایحه بودجه 97 لحاظ کند تا وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر در تأمین داروهای بیماران خاص با مشکل مواجه نشوند.

 

 

 

شامپو و کرم‌های غیرمجاز

 

اسامی برخی اقلام آرایشی و بهداشتی که به‌علت نداشتن مجوزهای قانونی لازم و یا جعل اسناد مورد نیاز اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی غیرمجاز شناخته شدند، اعلام شد. سازمان غذا و دارو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد وشامپو با نام تجاری Subaru کرم دست و صورت با نام تجاری Aloe cream و نیز پاک‌کننده و لکه‌بر کاغذ دیواری، رنگ روغن و رنگ آکرولیک واحد HOGER با نام تجاری ARAMIS به‌علت نداشتن مجوزهای لازم غیرمجاز شمرده می‌شوند. خط چشم پنه‌لوپه به‌دلیل جعل پروانه ساخت محصول متعلق به خط چشم نارون تولید کارخانه کاج تهران و نیز کرم پودر بی‌کی با نام تجاری بوکاژ به همان دلیل جعل مجوز و کرم پودر نیمه جامد بی‌کی که به شرکت بهشت کیمیا تعلق دارد، مشمول محصولات غیرمجاز می‌شوند. با شماره تلفن 66405569 تماس بگیرید.

 

 

افزایش نزدیک‌بینی در بین ایرانی‌ها

 

مسئول برنامه علمی هفتمین سمینار سالانه جامعه اپتومتری ایران نسبت به شیوع رو به افزایش عیوب انکساری ناشی از گرایش روزافزون به استفاده از وسایل الکترونیکی در جامعه هشدار داد. محسن حیرانی گفت: متأسفانه نزدیک‌بینی رو به افزایش است. آسیب‌ها برای خانواده‌ها به‌خصوص کودکان سن مدرسه، مهم است. از سوی دیگر، رئیس مرکز تحقیقات چشم نیز اعلام کرد که وسایل الکترونیکی بیشترین سهم آسیب به چشم را دارند. مهدی مدرس‌زاده، پزشک متخصص چشم گفت: افرادی که کار چشمی به‌مدت طولانی انجام می‌دهند، به‌طور مثال زمان زیادی به مانیتور نگاه می‌کنند، باید برای سلامتی چشم به آن استراحت دهند تا دچار عوارض چشمی نشوند. چشم نسبت به آسیب‌هایی نظیر آبریزش، درد و ورود جسم خارجی مانند شن با نشان دادن عکس‌العمل از خود دفاع می‌کند؛ قرمزی و آبریزش از عوارض اختلال‌های چشمی است. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید