• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5002
+
-

جشنواره تئاتر در نیمه راه

بلیت‌هایی که عقیم ماند

تئاتر
بلیت‌هایی که عقیم ماند

 

جشنواره تئاتر به نیمه رسیده و حالا بعد از فراموش شدن مشکلات اولیه پیش‌خرید بلیت و دردسرهای سایت فروش بلیت، دوباره عودت داده شدن بهای بلیت به خریدارانی که می‌خواستند عصر دیروز «روز عقیم» را در سالن چارسو تماشا کنند خبرساز شده است. ماجرا از این قرار است که صبح دیروز بالاخره پچپچه‌ها به خبر رسمی بدل شد. روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد که شورای ارزشیابی و نظارت این اداره کل پس از بررسی‌هایی برای اجرای نمایش «روز عقیم» که مدتی قبل هم اجرای عمومی داشت، پروانه اجرا در جشنواره را صادر نکرد.

 

این شورا در توضیحی درباره این تصمیم گفته: «شورای ارزشیابی و نظارت بنا به تصریح قانون مسئول صدور پروانه اجرای نمایش‌هاست. در مورد نمایش «روز عقیم» در زمان اجرای عمومی نکاتی از سوی شورای ارزشیابی و نظارت برای اصلاح به گروه اعلام شد که در مواردی به‌صورت کامل اعمال نشد.ستاد جشنواره، تقاضای حضور نمایش در جشنواره را براساس اجرای عمومی آن در دستور کار قرار داد و اثر برای حضور در بخش مرور انتخاب شد. به روال تمامی جشنواره‌ها، چنانچه اثری واجد نکات اصلاحی در زمان اجرای عمومی باشد، پیش از جشنواره مجددا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ارزیابی مجدد نمایش روز عقیم منجر به این تصمیم شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی شد. اجرای نمایش در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتفی بوده و برای این نمایش پروانه اجرا در جشنواره صادر نمی‌شود.»

 

حالا روابط عمومی جشنواره سی و ششم اعلام کرده تماشاگران محترمی که بلیت نمایش را خریداری کرده‌اند ظرف 48ساعت آینده هزینه بلیت را پس خواهند گرفت.

 

همزمان با انتشار این خبر حسین کیانی کارگردان اثر هم با انتشار متنی ابراز نارضایتی کرده و آن را بدعتی تازه در جشنواره فجر دانسته است. به گزارش همشهری، روابط عمومی این نمایش در متنی که منتشر کرده نوشته: «مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به کارگردان کار اعلام کرده که رویدادهای نمایش روز عقیم و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنواره تئاتر فجر نیست.این اتفاق در موقعیتی رخ داده که پیش از این، کیانی در دهم دی‌ماه سال‌جاری از رویت و استماع نامه‌ای از سوی نهادی غیرفرهنگی و خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که به گفته او در آن به صراحت بیان شده بود نمایش «روز عقیم»، حق اجرا در جشنواره تئاتر فجر را ندارد.»

 

 

همکاری تئاتری سفارت‌ها

 

جشنواره مسیر خودش را ادامه می‌دهد. اجراهای بخش بین‌الملل هم با استقبال کم نظیر تماشاگران مواجه شده است.نمایش «هملت» به کارگردانی کریستوفر روپینگ آلمانی در حالی روی صحنه رفت که سالن اصلی تئاتر شهر در قرق عشاق این نمایشنامه کلاسیک قرار داشت. اجرا با تأخیر آغاز شد ولی می‌توان حدس زد حضور مهمان‌های ویژه‌ای مثل نوید محمدزاده چه ازدحام و البته بی‌نظمی را سبب شده است. البته تماشاگران این تئاتر از ترجمه همزمان دیالوگ‌ها هم بسیار گلایه‌مند بودند. دیالوگ‌ها بدون تفکیک عنوان شخصیت‌ها پشت هم روی نمایشگر نشان داده می‌شد و دردسرهایی برای تماشاگران ایجاد کرده بود. نمایش «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکئوچی آسیایی‌تبار هم با گروه حرفه‌ای آلمانی‌اش طرفداران زیادی داشت. آمادگی بدنی بازیگران این نمایش در دقایق طولانی اجرا، تماشاگران را مسحور کرده بود.

 

همزمان با این اجراهای داغ بخش بین‌الملل، دبیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد که 4سفارتخانه برای حضور آثار کشورهای خود در جشنواره، بیشترین مشارکت را نسبت به سال‌های قبل داشتند. آروند دشت‌آرای، مدیر بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر درباره وضعیت حضور آثار این بخش در جشنواره به مهر گفت: هیچ مشکلی برای حضور گروه‌های خارجی در جشنواره وجود نداشته و تعدادی از نمایش‌ها اجرای خود را شروع کرده‌اند و نمایش‌های «ریموت - تهران» از آلمان و «شهرهای نامرئی» از ایتالیا که در بخش مسابقه خارج از صحنه اجرا می‌شوند، با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده‌اند. به‌گفته او سفارتخانه‌های آلمان، فرانسه، هلند و یونان در این دوره از جشنواره بیشترین مشارکت را نسبت به سال‌های قبل داشته‌اند. این مشارکت به شکل حمایت‌های مالی برای حضور آثار و همچنین تسریع امور اداری بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید