• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4930
+
-

تأیید استاندارد غذا و دارو با وزارت بهداشت است

به‌دنبال ابهاماتی که در پی تصویب ماده 3 طرح «تقویت و توسعه نظام استاندارد» مطرح شد، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به وزیر بهداشت، تکلیف این ابهامات را روشن کرد.

در جلسه آذرماه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ماده 3 طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد که پیش از این به دلایلی در مجلس و شورای نگهبان به نتیجه

نرسیده بود، بررسی و نهایتا نظر مجلس تأیید شد. بر این اساس چنین به‌نظر می‌رسید که طبق این ماده قانونی از این پس سازمان استاندارد در امور مربوط به محصولات آرایشی - بهداشتی، تجهیزات پزشکی و همچنین «غذا» مسئولیت و نظارت خواهد داشت.

در رأس ابراز نگرانی‌ها نیز بحث تولی‌گری سلامت حوزه‌های غذا و تجهیزات پزشکی قرار داشت و اینکه از این پس کدام یک از 2سازمان «غذا و دارو» و «استاندارد» پاسخگو و عهده‌دار «سلامت مردم» در این حوزه‌ها خواهند بود؟ و اینکه آیا این قانون جدید، نافی قانون «مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مصوب سال 1346 و اصلاحات بعدی آن» است؟ و آیا سلامت بخش‌های «غذا» و «تجهیزات پزشکی» از وزارت بهداشت منفک شد؟

به‌دنبال طرح این ابهامات و ابراز نگرانی‌ها، اخیرا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت تأکید کرده که «ایراد شورای محترم نگهبان، تنها در مورد تبصره4 ماده 3 بوده که مجمع عینا نظر مجلس شورای اسلامی را پذیرفت و ابلاغ کرد. در تبصره 4 ماده 3 به صراحت ذکر شده است که خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی، مشمول حکم ماده 3 نیست.»

 

وی همچنین در نامه خود به وزیر بهداشت که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو نیز قرار گرفته، تأکید کرده که «مصوبه مجمع تنها در‌برگیرنده تجهیزات و کالاهای پزشکی است» و در تبصره یک بند یک ماده 7 آمده فهرست کالاها و تجهیزات پزشکی و استاندارد آنها به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که با پیشنهاد سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

درباره مواردی نظیر «مواد خوراکی، آشامیدنی و دارویی» هیچ مورد اختلافی به مجمع منعکس نشده و براساس ماده 3 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، رعایت سیاست‌های کلی سلامت الزامی است.

به این ترتیب ابهامات مطرح درباره تولی‌گری سلامت حوزه مواد خوراکی، آشامیدنی و... رفع شده و روال طبق سیاست‌های کلی سلامت خواهد بود.

درباره چارچوب فعالیت و تفکیک مسئولیت‌های 2سازمان مذکور در حوزه تجهیزات پزشکی نیز همانطور که پیش از این مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو عنوان داشته، باید منتظر آیین‌نامه یا تصویب‌نامه‌ای بود که به پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان استاندارد به هیأت وزیران ارائه و تصویب می‌شود.

(ایسنا)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید