• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49006
+
-

داروی خارجی، لزوماً بهتر نیست

نگاه
داروی خارجی، لزوماً بهتر نیست

شهاب‌‌الدین جنیدی جعفری ـ داروساز

 فرهنگ نادرستی که در جامعه ما به دلیل ناآگاهی و تبلیغات نادرست جاافتاده است، در مصرف دارو هم دیده می‌شود. اطمینان به جنس خارجی و نبود رغبت به مصرف کالای داخلی در زمینه درمان هم وجود دارد.
نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد، یکی این است که تولید دارو در سرتاسر جهان براساس فرمولاسیون و دستورالعمل کتاب‌های مرجع انجام می‌شود.
همه کارخانه‌های داروسازی مکلفند حداقل‌ها را در این زمینه رعایت کنند و فرآیند تولید دارو برای اطمینان از رعایت موارد کیفی زیر نظر مسئولان فنی و مدیران تولید شکل می‌گیرد و از سوی قسمت تحقیق و توسعه به طور مداوم ارزیابی می‌شود.
بنابراین تصور اینکه داروی ایرانی اثربخشی کمتری دارد، نادرست است.
علاوه بر این، هر دارویی قبل از ورود به بازار، مرحله مقایسه میان تولیدات داخلی و برندهای جهانی را طی می‌کند و با انجام کارآزمایی بالینی و تضمین اثربخشی، وارد چرخه توزیع می‌شود. در حال حاضر درصد بسیار بالایی از داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و خبری دال بر نبود یا کمبود اثربخشی یا افزایش عوارض جانبی خارج از عرف متعادل و نرم جهانی گزارش نشده است. خوشبختانه علم و صنعت داروسازی در کشور ما ریشه و امکانات خوبی دارد و در این زمینه می‌توان چشم به بازارهای جهانی نیز داشت و با افزایش سقف قیمت تمام‌شده و رقابت با تولیدکنندگان مطرح، سهم بیشتری از این بازارها داشت. به هر روی، لازم است‌ با اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق، زمینه اعتماد و اطمینان به تولیدات دارویی کشورمان را فراهم و از مصرف بی‌دلیل داروهای خارجی جلوگیری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید