• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4867
+
-

ترکیه با «شاخه زیتون» وارد شمال سوریه شد

در پی حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه، نیروی زمینی این کشور وارد عفرین شد

ترکیه
ترکیه با «شاخه زیتون» وارد شمال سوریه شد

 

سربازان ترکیه با حمایت هوایی جنگنده‌ها و ستون زرهی ارتش، ظهر دیروز وارد منطقه عفرین در شمال غرب سوریه شدند تا آتش جنگی دیگر در خاورمیانه شعله‌ور شود. خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر، اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از روستای مرزی گل‌بابا در خاک ترکیه وارد خاک سوریه شده‌اند و قرار است طی روزهای آینده با پیشروی در منطقه عفرین، یک «منطقه حائل 30کیلومتری» را در امتداد مرزهای ترکیه ایجاد کنند. ییلدیریم گفت: «هدف ترکیه از این عملیات، نابودی تروریست‌ها و رهایی برادران ما از ظلم آنهاست.»

نیروهای زمینی ترکیه پس از آن وارد خا ک سوریه شدند که نیروی هوایی و توپخانه این کشور طی روز جمعه مواضع نیروهای کرد سوریه در عفرین را هدف قرار دادند. طبق اعلام ارتش ترکیه، 72جنگنده این کشور در 2روز گذشته به 153نقطه در عفرین حمله کرده‌اند. پیش‌تر، خبرگزاری آناتولی خبر داده بود که نیروهای «ارتش آزاد سوریه» پیش از نیروی زمینی ترکیه و در نخستین ساعات بامداد پیشروی به سمت شهر کردنشین عفرین را آغاز کرده‌اند. ارتش آزاد از گروه‌های مخالف دولت مرکزی سوریه است که از حمایت ترکیه برخوردار است. نیروهای ارتش آزاد از حدود 10‌ماه پیش موفق شدند منطقه گسترده‌ای از شمال سوریه را تحت کنترل خود درآورده و بدین‌ترتیب ارتباط میان کردها در غرب و شرق سوریه را قطع کنند. نیروهای ارتش آزاد از عصر جمعه با استفاده از خودروهای ارتش ترکیه به منطقه منتقل و در شهر اعزاز در نزدیکی عفرین مستقر شده بودند.

دولت ترکیه این عملیات را «شاخه زیتون» نامیده که نمادی برای صلح به شمار می‌رود. ترکیه در قالب این عملیات، به‌دنبال از میان بردن نیروهای شبه‌نظامی کرد مستقر در عفرین است. این نیروها بخشی از «واحدهای مدافع خلق» یا «ی‌پ‌گ» هستند که از حمایت تسلیحاتی آمریکا برخوردارند اما ترکیه آنها را وابسته به گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» یا «پ‌ک‌ک» می‌داند. عملیات ترکیه یک هفته پس از آن آغاز شد که آمریکا اعلام کرد به‌دنبال سازماندهی و تسلیح یک نیروی 30هزارنفری از کردها در شمال سوریه است؛ اقدامی که ترکیه آن را اقدام علیه امنیت ملی خود قلمداد کرده است.

رجب طیب اردوغان که با وجود هشدارهای آمریکا، دستور آغاز حمله را صادر کرده دیروز در کنگره حزب عدالت و توسعه گفت: «از غرب آغاز کرده‌ایم و قدم به قدم تمام کریدور تروریستی شمال سوریه را تا مرز عراق در شرق نابود می‌کنیم.» اشاره اردوغان به باریکه‌ای در شمال سوریه است که در امتداد مرزهای جنوبی ترکیه طی یک سال گذشته تحت کنترل کردها درآمده است. او روز جمعه هم گفته بود ترکیه پس از عفرین، به سراغ منبج خواهد رفت. ترکیه معتقد است کردها قصد دارند این منطقه را یکپارچه کرده و به کردستان عراق متصل کنند؛ اقدامی که مقدمه ایجاد یک کشور کردی در جنوب ترکیه است. اردوغان دیروز ضمن اشاره به هشدارهای آمریکا در مورد حمله به شمال سوریه، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «هیچ‌کس حق ندارد حتی یک کلمه در مورد عملیات ما صحبت کند؛ هر اتفاقی بیفتد، دیگر مهم نیست.» او در عین حال گفت که عملیات ارتش ترکیه طولانی نخواهد بود.

حمله ترکیه؛ پاسخ کردها

در نخستین ساعات آغاز حمله ترکیه، ارتش این کشور اعلام کرد نیروهایش موفق شده‌اند به عمق 5کیلومتری خاک سوریه نفوذ کنند؛ ادعایی که ابتدا از سوی نیروهای کرد رد شد اما سپس مورد تأیید قرار گرفت. نیروی ی‌پ‌گ اعلام کرد جنگنده‌های ترکیه روستاهای اطراف عفرین را هم هدف قرار داده‌اند که مرگ دست‌کم 6غیرنظامی و زخمی شدن 13نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. حمله ترکیه به سوریه، اقدام متقابل کردها را به‌دنبال داشت. کردها به تلافی این حمله، با شلیک موشک شهرهای «کیلیس» و «ریحانلی» در جنوب این کشور را هدف قرار دادند. کیلیس محل استقرار نیروهای پشتیبانی ارتش ترکیه در حمله به سوریه است. تعدادی از این موشک‌ها به ساختمان‌های مسکونی اصابت کرده‌ اما تلفات جانی به‌دنبال نداشته است.

درخواست فرانسه برای نشست فوق العاده شورای امنیت

در پی حمله ترکیه به سوریه، ژان ایوه لودریان، وزیر خارجه فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد. لودریان در پستی توییتری نوشت که در این رابطه با وزیر خارجه ترکیه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده است. روز شنبه، وزارت خارجه ترکیه با دعوت از سفرای اعضای دائم شورای امنیت، آنها را در جریان برنامه این کشور برای حمله به سوریه قرار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید