• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48475
+
-

صف مهاجران سوری برای بازگشت به خانه

خاورمیانه
صف مهاجران سوری برای بازگشت به خانه

فروکش کردن جنگ داخلی در سوریه، امید مردم این کشور برای ادامه زندگی در خانه خودشان را بالا برده است و موجی از سوری‌ها که از جنگ داخلی به کشورهای دیگر فرار کرده بودند در حال بازگشت به کشورشان هستند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، یکی از گذرگاه‌هایی که سوری‌ها از آن برای بازگشت به وطن خود استفاده می‌کنند، گذرگاه جابر در مرز با اردن است. صف‌های بلند در این گذرگاه مرزی، به خوبی نشان می‌دهد که مردم سوریه، می‌خواهند دوباره زندگی خود را در کشور خودشان بسازند. در این صف‌ها، خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های زیادی دیده می‌شود که به‌خاطر اقدامات سختگیرانه امنیتی مأموران مرزی، ساعت‌ها مجبور به توقف هستند.
روزانه چند هزار سوری از این گذرگاه به کشور خود باز می‌گردند. در میان این افراد، کسانی دیده می‌شوند که مدت‌ها در عربستان سعودی کار کرده‌اند و حالا با امن شدن شرایط، به کشور خودشان بازمی‌گردند.
دولت اردن، در پاییز همین امسال، بعد از 3سال این گذرگاه را باز کرد چون پیش از آن، شورشی‌ها کنترل آن‌سوی مرز را در اختیار داشتند اما با پیروزی ارتش سوریه بر این نیروها، گذرگاه در ‌ماه اکتبر باز شد.
علاوه بر مهاجرانی که قصد بازگشت به خانه را دارند، ‌بسیاری از کسبه محلی هم از این گذرگاه استفاده می‌کنند تا مواد غذایی و مواردی مانند این را از آن سوی مرز به داخل سوریه بیاورند و در اختیار مردم قرار دهند. یکی از این افراد به بی‌بی‌سی می‌گوید: «من گوجه فرنگی ، تخم‌مرغ و فلفل با خودم به سوریه می‌برم و از آنجا مرکبات (به اردن) می‌آورم.»
البته، ‌سوری‌ها تنها افرادی نیستند که در صف‌های بلند پشت گذرگاه مرزی دیده می‌شوند. در کمال تعجب، یک گروه توریست از بحرین هم در صف ورود به سوریه قرار دارند. یکی از آنها، به خبرنگار بی‌بی‌سی درباره سفر به سوریه می‌گوید: «من همیشه قبل از جنگ به سوریه می‌رفتم. از زمانی که بچه بودیم، ‌تعطیلات به سوریه می‌رفتیم. چیزهای زیادی در سوریه بود که ما در کشور خودمان نداشتیم. سوریه بسیار زیباست، ‌من همه را به این کشور دعوت می‌کنم.»
از زمانی که نیروهای دولتی با حمایت ایران و سوریه، بیشتر مناطق کشور را پس گرفته‌اند، سوری‌های زیادی به کشورشان بازگشته‌اند. بازگشت به سوریه، برای آنها اصلا کار ساده‌ای نیست چون وقتی که تصمیم به بازگشت بگیرند، تمام حقوق آنها به‌عنوان پناهجو از بین می‌رود. ماریام، ‌که پیش‌تر نزدیک حلب زندگی می‌کرده و 2سال در کمپ پناهجویان زندگی کرده، یکی از افرادی است که از گذرگاه جابر به کشورش بازمی‌گردد. او درباره بازگشت به کشورش می‌گوید: «وقتی که کشورمان را ترک کردیم، ‌امیدوار بودیم که خداوند همه‌‌چیز را آرام کند و حالا که به لطف خدا شرایط آرام شده به کشورمان بازمی‌گردیم. ما می‌خواهیم به کشورمان برگردیم، ‌به خانه‌هایمان. هیچ‌چیزی بهتر از کشور خودتان نیست.» مردمی که از اردن به سوریه بازمی‌گردند، باید تمامی دارایی‌های خود را در اردن باقی بگذارند. زمان زیادی طول خواهد کشید تا سوری‌ها اثرات جنگ را پشت سربگذارند، اما عبور از گذرگاه و بازگشت دوباره به کشورشان، قدمی کلیدی در این راه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید