• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4808
+
-

دولت برای بازدید از بازداشتگاه‌ها نوبت گرفت

10 روز پیش هم نمایندگان مجلس خواستار بازدید از زندان اوین شده بودند

قضایی
دولت برای بازدید از بازداشتگاه‌ها نوبت گرفت

 

شهیندخت‌ مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اعلام خبر ارائه درخواست بازدید از بازداشتگاه‌ها به قو‌ه‌قضاییه تأکید کرد: این درخواست در حال بررسی است ولی هنوز بازرسی انجام نشده است.. او به ایسنا گفت: ما به سهم خود تلاش  کردیم که نگرانی خانواده‌های بازداشت‌شدگان که به ما بیان می‌کردند را به مسئولان ذیربط انتقال داده و انتظارات موجود را مطرح کنیم.

 

درخواست مقامات دولتی برای بازدید از اوین در شرایطی صورت گرفته است که 10روز پیش درخواست نمایندگان برای بازدید از زندان اوین به مقامات قضایی ارائه شده است. هرچند  هنوز خبری از زمان انجام آن در دست نیست اما دولت هم به جمع نمایندگان اضافه شده و درخواست بازرسی از بازداشتگاه‌ها را به قوه قضاییه ارائه کرده است.

 

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم اخیرا با اشاره به شکایت خانواده‌های برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مبنی بر بدرفتاری با آنان و طرح این شکایات با نمایندگان مجلس گفته بود که 43 نفر از نمایندگان مجلس که از طیف‌های مختلف هم هستند نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور نوشتند و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

 

مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی همچنین درباره لزوم تعامل دولت با سایر قوا برای اجرای حقوق شهروندی، گفت: دولت اجرای منشور حقوق شهروندی را از خانواده خود شروع کرده است و پیگیری زیادی می‌کند که مفاد منشور حقوق شهروندی به درستی اجرا شود اما بخش‌هایی از حقوق شهروندی مربوط به سایر دستگاه‌هاست و از سویی هم رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است که در قانون اساسی هم به حقوق ملت تصریح شده است.

 

 

 

امید نمایندگان به بازدید از اوین

 

در روزهای پیش‌رو جمعی از اعضای کمیسیون قضایی امیدوارند بتوانند در قالب کمیته‌ای ویژه به زندان اوین بروند و از نزدیک در جریان وضعیت بازداشت‌شدگان نآارامی‌های اخیر قرار بگیرند.

 

تشکیل کمیته ویژه بازدید از زندان اوین به‌دنبال ماموریت یکشنبه گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس به‌اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است. پیش از ماموریت لاریجانی به کمیسیون قضایی مجلس جمع زیادی از بهارستانی‌ها همچون مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون امید، اعضای کمیسیون امنیت ملی و برخی نمایندگان عضو فراکسیون حقوق شهروندی هر یک به‌صورت مجزا خواستار بازدید از زندان اوین شده بودند و در قالب جمع‌های مشخص و گاه فردی به دستگاه قضا و رئیس سازمان زندان‌ها نامه نوشته بودند. هنوز ترکیب کمیته ویژه برای بازدید از زندان اوین مشخص نیست اما فراکسیون‌های سیاسی بهارستان و برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای گنجاندن نمایندگان‌شان در این کمیته با رئیس کمیسیون قضایی رایزنی می‌کنند. ازجمله اینکه اخیرا علی نوبخت‌حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در نامه‌ای به ملکشاهی پیشنهاد کرد که نماینده یا نمایندگانی از کمیسیون بهداشت در هیأت دیدار با زندانیان حوادث دی‌ماه حضور داشته باشند. او در نامه‌اش آورده است که با توجه به موافقت صورت گرفته برای دیدار تعدادی از نمایندگان از زندان‌های محل نگهداری بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های اخیر، نماینده یا نمایندگانی از کمیسیون بهداشت نیز در هیأت دیدار با زندانیان حضور داشته باشند.

 

 

 

پیگیری مورد به مورد دولت برای آزادی دانشجویان

 

مولاوردی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر آزادی دانشجویانی که نقشی در اعتراضات اخیر نداشته‌اند، گفت: ما تقریبا مورد به مورد از طریق وزارت علوم و اطلاعات مسئله دانشجویان بازداشتی را پیگیری کردیم. وزارت علوم نیز جداگانه پیگیر موضوع بود. تأکید رئیس‌جمهور بر آزادی دانشجویان، فرایند آزادی دانشجویان مخصوصا دانشجویان دختر را سرعت بخشید و آن را در اولویت قرار داد. اتفاقات خیلی خوبی افتاده است و به سمت آزاد کردن همه دانشجویان پیش می‌رویم.

 

 

 

بازداشتی‌ها کمتر از 20نفرند

 

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان درحاشیه همایش تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی و تأمین امنیت عمومی تهران دیروز در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده حوادث اخیر اعلام کرد: سعی کردیم در تهران به سرعت عمل کنیم، هم‌اکنون بازداشتی‌های ما کمتر از 20نفر هستند برای 54نفر کیفرخواست صادر کردیم. به گزارش تسنیم، او گفت: از روز اول با متهمانی که در زندان بودند ملاقات انجام شد و دغدغه داشتیم که این موضوع به سرعت تعیین تکلیف شود و ان‌شاءالله در هفته جاری در مورد تمام متهمان حوادث اخیر تعیین تکلیف صورت می‌گیرد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید