• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4805
+
-

برخورد نزدیک با فایل‌های فشرده!

فایل‌های فشرده بخش زیادی از منابع موجود روی اینترنت را تشکیل می‌دهد و شاید همه‌ ما کم‌وبیش از آنها استفاده کرده‌ایم. شاید خیلی‌ها در وهله اول در برخورد با این فایل‌ها گیج شوند اما یاد گرفتن فوت و فن‌های لازم روی کامپیوتر و موبایل کار را می‌تواند آسان کند.

 

فشرده کردن فایل‌ها به چه درد می‌خورد؟

 

به‌طور کلی فایل‌های فشرده از دسته‌ای از فایل‌ها تشکیل شده است که آنها را به وسیله برنامه‌هایی خاص به‌صورت یک فایل واحد درمی‌آورند تا انتقال آن راحت‌تر شود. برنامه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند با توسل به الگوریتم‌هایی خاص، می‌توانند از حجم مجموع فایل‌ها بکاهند. این اتفاق در رابطه با برنامه‌های اجرایی یا فایل‌های سیستمی بهتر و بیشتر اتفاق می‌افتد، درصورتی که فایل‌های چند‌رسانه‌ای خیلی شامل کم‌ شدن حجم نخواهند شد و تنها گردآوری می‌شوند.

 

انواع فایل‌های فشرده

 لیست پسوندهای فایل‌های فشرده بسیار گسترده است و از نظر فنی بسیاری از فایل‌ها در واقع یک فایل فشرده محسوب می‌شوند. مثلا فایل‌های APK که فایل‌های نصبی اندروید محسوب می‌شوند، یک نوع فایل فشرده هستند. اما از نظر عمومیت فایل‌های .zip، .rar،.7z یا .tar بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. فایل‌های zip شایع‌ترین مدل فایل فشرده محسوب می‌شود که در اکثر سیستم‌های عامل نیازی به یک برنامه اضافی برای بازگشایی آن وجود ندارد و به‌صورت پیش فرض قابل گشایش و اجرا هستند. اما باقی فایل‌های فشرده به واسطه اینکه با برنامه‌های متفاوتی ساخته شده و ساختاری جداگانه دارند، نیاز به برنامه‌های جانبی برای اجرایشان وجود دارد.

 

در ویندوز چه کار کنید؟

با توجه به اینکه تنها فایل‌های zip نیستند که نیاز به بازگشایی دارند، حتما به یک برنامه برای اجرای فایل‌های فشرده با پسوندهای مختلف احتیاج خواهید داشت. اگر به‌دنبال یک برنامه رایگان و کاربردی می‌گردید، نرم‌افزار 7zip بهترین گزینه ممکن است. این برنامه بسیار محبوب کاملا رایگان بوده و بدون هیچ تبلیغی کار خواهد کرد و تقریبا هر فرمت فشرده‌ای را برایتان باز خواهد کرد. اما بسیاری از کاربران ایرانی با یکی از بهترین نرم‌افزارهای البته پولی کار می‌کنند به نام winrar. این برنامه بسیار جامع و خوب امکانات بسیار زیادی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و تنها برنامه‌ای است که به وسیله آن می‌توانید فایل‌های فشرده با فرمت rar. را بسازید.

 

بازگشایی فایل‌های فشرده در مک

مک مانند ویندوز ابزارهایی داخلی برای اجرا و ساخت فایل‌های فشرده دارد اما اگر نیاز به امکانات بیشتری برای انجام امور داشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از iZip یا WinZip استفاده کنید. هر دو این محصولات به‌صورت کاملا رایگان عرضه شده‌اند و ابزارهای متعددی در هر کدام برای بازگشایی و البته ساخت فایل‌های فشرده گنجانده شده است. خوشبختانه هر دو این برنامه‌ها تقریبا تمامی فرمت‌های معروف فایل‌های فشرده ازجمله فایل‌های rar را اجرا می‌کنند.

 

اپلیکیشن‌هایی برای گوشی‌های اندرویدی

در گوشی‌های هوشمند، نیاز به برنامه‌هایی برای اجرای فایل‌های فشرده بیشتر احساس می‌شود. 2برنامه رایگان و بسیار کارآمد برای اندروید وجود دارد که در نسخه‌های رایگانشان حاوی تبلیغات هستند. AndroZip ظاهری ساده‌تر اما امکانات بسیار خوبی دارد و از نظر بسیاری از اهل فن پیشنهاد اصلی برای این کار به‌حساب می‌آید. از طرفی برنامه RAR نیز از بهترین‌ها محسوب شده امکان ساخت فایل‌های rar را نیز به کاربر می‌دهد. هر دو این برنامه‌ها به خوبی از پس انواع فایل‌های فشرده برمی‌آیند.

 

برنامه ای راحت برای آیفون

در گوشی‌ها و تبلت‌های اپل، تصمیم‌گیری بسیار ساده‌ است. iZip به‌صورت رایگان برای این دستگاه‌ها عرضه شده، هیچ‌گونه تبلیغی در خود ندارد و به راحتی انواع فایل‌های فشرده را ساخته و با آن می‌توان فایل‌های زیپ هم ساخت. امکانات متنوع بسیار خوبی در زمره کار با فضاهای ابری وجود دارد که تمامی این امکانات به‌صورت کاملا رایگان در برنامه گنجانده شده‌اند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید