• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47894
+
-

جای خالی قوانین مؤثر در حمایت از حیوانات

دیدگاه
جای خالی قوانین مؤثر در حمایت از حیوانات

کتایون جهانگیری ـ فعال حقوق حیوانات

یک دسته‌بندی ضمنی، فعالان حقوق حیوانات را به 2دسته یعنی کسانی که حیوانات را در طبیعت تعریف می‌کنند و جز این را در حق آنها برنمی‌تابند و گروهی که کاربرد آنها را برای انسان به شرط رعایت همه‌جانبه وضعیت رفاهی حیوانات رد نمی‌کنند، تقسیم می‌کند.
با این حال هر دو گروه در بیشتر موارد نظرات و خواسته‌های یکسان یا دست‌کم مشابهی دارند.
یکی از این موارد موضوع مهم و متأسفانه گسترده حیوان‌آزاری است. با پدید آمدن وسایل جدید ارتباطی که روایت تصویری رویدادهای گوناگون را در کوتاه‌ترین فرصت ممکن می‌کند تصاویر مشمئز کننده و دلخراشی از آزار و شکنجه حیوانات در سال‌های اخیر در دیدرس مردم قرار گرفته است. هر بار با انتشار چنین تصاویری حساسیت جامعه در این مورد برانگیخته می‌شود، اعتراض فعالان و حامیان حقوق حیوانات فزونی می‌گیرد و برخی واکنش‌‌های مقطعی نیز مشاهده می‌شود.
واقعیت این است که باوجود قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها ما در این زمینه نیازمند قوانین قوی و مؤثر هستیم تا نقش بازدارنده آنها به وضوح در این زمینه مشاهده شود.
اکنون آزار حیوانات بدون مجازات نیست، اما قوانینی که در این زمینه وجود دارد بیشتر مجازات را به جریمه خلاصه می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند آثار بازدارندگی این قوانین را برای قشر مرفه به شدت کاهش دهد؛ ضمن اینکه مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست کلی است و بیشتر مجازات متخلفان را در عرصه صید و شکار شامل می‌شود.
با این همه حرکت‌های خوبی در این زمینه آغاز شده و دنبال می‌شود و این امیدواری وجود دارد که با به ثمر رسیدن این تلاش‌ها شاهد وضعیت بهتری در این زمینه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید