• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47810
+
-

شرط‌بندی لهستان روی اسب مرده

برگزاری نشست مشترک با آمریکا درباره خاورمیانه، لهستان را در موقعیت خطرناکی قرار داده و این کشور را در خطر ایزوله‌شدن بیشتر از سوی متحدان اروپایی قرار داده است. کشورهای بزرگ اروپایی، عملا این نشست را به‌خاطر تفاوت بسیار زیاد دیدگاهشان با دونالد ترامپ، تحریم کرده‌اند. به گزارش هاآرتص، پیوتر بوراس، مدیر دفتر ورشوی شورای اروپایی روابط خارجی در این‌باره می‌گوید: «چیزی که نگران‌کننده است، این است که دولت لهستان، تمامی تخم‌مرغ‌های خود را درون سبد ترامپ گذاشته است؛ نه سبد دولت آمریکا، که فقط سبد ترامپ. شرط‌بندی روی ترامپ سرانجام مشخصی ندارد. همه‌ اینها می‌تواند نه‌تنها روابط با شرکای اروپایی، که اتحاد ناتو را هم به خطر بیندازد.»
دولت لهستان به‌دنبال ساخت یک پایگاه آمریکایی در کشورش است و می‌خواهد آن را «فورت ترامپ» نامگذاری کند. دولت لهستان، ‌همچنین مدت‌هاست که می‌گوید حاضر است نقش میانجی را بین اتحادیه اروپا و آمریکا بازی کند.

این نخستین‌باری نیست که لهستان به‌خاطر کمک به آمریکا در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد. در سال 2003، لهستان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی از‌جمله جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از عراق حمایت کردند و از همان‌جا لقب اروپای جدید در مقابل اروپای قدیم موضوعیت پیدا کرد.

آنها همچنین سال‌ها بعد از اینکه مشخص شد یک پایگاه سری سیا در این کشور برخی بازداشت‌شدگان را مورد شکنجه قرار داده، با انتقادهای فراوانی مواجه شدند. رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه پیشین لهستان که منتقد جدی خدمات ویژه لهستان به آمریکاست، هشدار داده ‌که این نشست شاید روابط لهستان و آمریکا را جدی کند اما لهستان را از نظر دیپلماتیک، در اروپا ایزوله خواهد کرد. او معتقد است ترامپ می‌خواهد از لهستان برای درهم‌شکستن اتحادیه اروپا استفاده کند، چون اعتقاد دارد این بلوک اروپایی، بزرگ‌ترین رقیب جدی کشورش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید