• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47057
+
-

ماجرای ناتمام روغن پالم

میزان نامتعارف روغن پالم در لبنیات در سال 93، ‌صنایع لبنی و مصرف لبنیات را به چالش کشید

ماجرای ناتمام روغن پالم

مریم سمائی

ماجرای روغن پالم در لبنیات یکی از ماجراهای بحث برانگیز سال 93 بود؛ ماجرایی که در 13مرداد آن سال به‌دنبال اظهارات وزیر بهداشت مطرح شد و به سرعت نظر افکار عمومی را به‌خود جلب کرد و موجب کاهش مصرف مواد لبنی پرچرب از سوی مردم شد.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی- وزیر پیشین وزارت بهداشت- در آن روزها در جمع خبرنگاران عنوان کرد که روغن پالم سال‌های سال است که از کشور مالزی وارد کشور می‌شود و هم‌اکنون به‌دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش یافته است. او در آن مصاحبه آماری مبنی بر واردات 500هزار تنی روغن پالم در سال 92 ارائه داد و گفت که روغن پالم به‌دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده شده است.

در آن زمان وزیر بهداشت تأکید کرد که وزارت بهداشت به هیچ کارخانه لبنی‌ای مجوز استفاده از روغن پالم را نداده است؛ بنابراین با شرکت‌های متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد و درصورت لزوم اسامی این شرکت‌ها رسانه‌ای می‌شود.

اما در 19مردادماه بود که وزارت بهداشت اعلام کرد که قصد ندارد اسامی شرکت‌های متخلف را رسانه‌ای کند ولی این اسامی به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

رسول دیناروند - رئیس سازمان غذا و دارو- هم تأکید کرد که آزمایشگاه مرجع تهران تا‌کنون 9نمونه و برند را شناسایی کرده که در زمینه استفاده از روغن پالم تخلف داشته‌اند. این 9نمونه مجددا در حال بررسی هستند. علاوه بر آن گزارش‌های استان‌ها نیز باید جمع‌آوری شود و پس از بررسی آنها جمع‌بندی‌های لازم صورت گیرد. با مشخص شدن جمع‌بندی، متخلفان معرفی می‌شوند و پس از آن وزارت بهداشت با اطمینان به مردم اعلام می‌کند که در مورد چه فراورده‌هایی نگران نباشند. او به مردم توصیه کرد که فراورده‌های لبنی پرچرب را مصرف نکنند تا در هفته جاری این موضوع یکسره شود.

اما درست 3 روز بعد بود که وزیر بهداشت بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که ماجرای روغن پالم تمام‌شده و هیچ اسمی از شرکت‌های لبنیاتی متخلف براساس جلسه‌ای که این شرکت‌ها با وزارت بهداشت داشته‌اند، اعلام نمی‌شود. در نهایت هم این وعده را به مردم داد که بعد از این ماجرا، روغن پالم در صنایع لبنی مصرف نمی‌شود. این اظهارنظر وزیر بهداشت باعث شد که به ظاهر ماجرای پالم در همان شروع، تمام شود اما این پایان داستان نبود و هنوز ابهامات زیادی در این‌باره باقی مانده است.

پرواز با بلیت شناور
سال93 قیمت بلیت هواپیما رقابتی شد

شیوا نجفی


با آزاد‌سازی‌ نرخ بلیت هواپیما در سال93، ایرلاین‌ها نرخ‌های جدید خود را براساس خدمات مختلف متنوع ساختند تا حق انتخاب مشتری برای دریافت بلیت، بسته به زمان پرواز، شرکت هواپیمایی و کلاس‌های جدید پروازی، افزایش یافته‌باشد. در این بین شرکت‌هایی که شهرت چندانی نداشتند برای جذب مشتری اقدام به کاهش نرخ نسبت به نرخ‌های مصوب کردند.

 البته آزادسازی نرخ بلیت از سوی سازمان هواپیمایی با ضوابطی خاص برای ایرلاین‌ها اعمال شده بود؛ طوری که سطح نوسان قیمت نسبت به نرخ‌های قبلی حداکثر می‌بایست 30درصد باشد.

یک ایرلاین مشهور برای پرواز تهران به مشهد در روز پنجشنبه و ساعت میانی روز 2 نرخ 157هزار تومان و 170هزار تومان دریافت می‌کرد، درحالی‌که نرخ قبلی برای این مسیر 131 هزار تومان بود.

در چنین شرایطی کسانی که به‌دنبال بلیت‌های ارزان بودند می‌توانستند از آژانس‌های هواپیمایی بلیت مربوط به ایرلاین‌های غیرمشهور را طلب کنند. پرتردد یا کم‌تردد بودن مسیر پروازی، ساعت پرواز و روز آن نیز در تعیین نرخ بسیار مؤثر بود.

در واقع آزاد‌سازی‌ نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم توسعه با هدف رقابتی‌کردن بازار حمل‌ونقل هوایی مورد تأکید قرار گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید