• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4669
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی| روزنامه‌نگار:

 

«وصیت من این است که نه آخرت و قیامت را نفی و فراموش کنید و نه روزی‌رسان و آفریننده‌خودتان را که برای جهان غیراو صاحب و گرداننده‌ای قابل تصور نبوده. اگر خودمان و جهان،  دروغ و خیال نباشیم،  او هم دروغ و خیال نمی‌تواند باشد.»

 

استعفا ی فرماندار در پی جنجال تقلب در امتحان

در دورانی که هیچ اتفاق کوچکی در هیچ کجای جهان از دید کاربران فعال و مطالبه‌گر شبکه‌های اجتماعی پنهان نمی‌ماند،  درز کردن تقلب فاحش یک فرماندار در امتحان دانشگاه،  موضوع داغی برای بحث است. فضای مجازی،  خیلی زود خبر شرکت یک نفر دیگر به جای فرماندار ویژه دزفول در جلسه امتحان دانشگاه را دست گرفت و چنان به آن پرداخت که فرماندار،  تنها یک‌ماه بعد از انتصابش، ‌ مجبور به استعفا شد. این‌طور که گفته می‌شود،  حضور یک نفر دیگر به جای این فرماندار،  شک مراقب جلسه را برانگیخته و وقتی که موضوع تطبیق عکس مطرح می‌شود،  کسی که جای فرماندار به جلسه امتحان رفته بود پا به فرار می‌گذارد. مسئولان دانشگاه مسئله را صورتجلسه می‌کنند و عکسی از آن به طریقی،  راهش را به فضای مجازی و توییتر پیدا کرد. بعد از آن بود که کاربران،  به‌صورتی ویژه به این خبر و فراتر از آن فرماندار پرداختند و در نهایت هم وقتی آرام گرفتند که خبر قبول استعفای او از سوی  استانداری خوزستان رسما اعلام شد. این‌طور که برخی رسانه‌ها نقل کره‌اند،  این فرماندار در نخستین واکنش‌ها از موضعی خاص به آن پرداخته و حتی از وجود برخی حواشی مشکوک صحبت کرده بود. با این حال،  انتشار گسترده تصویر صورتجلسه در فضای مجازی و سیل واکنش کاربران چنان بود که در نهایت،  خبر استعفای او،  چنان که بسیاری از کاربران انتظار داشتند، منتشر شد.

 

دسامبر خاموش و گرم مسکو

دسامبر سال گذشته میلادی،  یعنی همین حدود یک‌ماه پیش،  یکی از عجیب‌ترین ماه‌های دسامبر تاریخ مسکو بوده است. براساس اعلام رسمی،  مسکو تاریک‌ترین دسامبر خود را در انتهای سال 2017داشته است. این یعنی،  به جای میزان سنتی یک ساعت نور در روز،  تنها 6دقیقه نور خورشید به این شهر تابیده است. دلیل آن هم البته موضوع پیچیده دیگری است؛ گرم شدن هوا. براساس اعلام دانشمندان روس،  دمای مسکو در دسامبر،  5.8درجه گرم‌تر از حد میانگین بوده است. این یعنی برف کمتری باریده است و همین باعث تاریکی بیشتر شهر شده. چطور؟ وقتی که برف می‌بارد و هوا ابری است،  بخشی از نور از طریق ابرها به شهر بازتابیده می‌شود و دسامبرهای تاریک مسکو را کمی قابل تحمل می‌کند. البته امسال،  همان‌طور که اشاره شد، ‌ این‌طور نبود.

 

77 تعطیلی قطعی در سال 97

 سال ۱۳۹۷ دارای ۵۲ روز جمعه است و در طول سال،  ۲۵ روز دیگر هفته تعطیل رسمی است. بنابراین ۷۷ روز در سال آینده قطعا تعطیل است اما ۵ مورد «بین‌التعطیلی» وجود دارد که ممکن است افزایش روزهای تعطیل سال آینده را به‌دنبال داشته باشد.   ماه‌ فروردین با ۷ روز،  خرداد با ۴ روز و آبان و شهریور با ۳ روز تعطیلی (غیر از جمعه)،  دارای بیشترین روزهای تعطیل هستند. ماه‌های مهر و دی هم جز روزهای جمعه،  تعطیلی دیگری ندارند.  سال ۱۳۹۷ هجری شمسی ساعت ۱۹:۴۵:۲۸ روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶،  مقارن با ۲ رجب‌المرجب ۱۴۳۹ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۸ میلادی تحویل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید